Ormiańscy katolicy i protestanci — część II
- 7 maja, 2006
- przeczytasz w 12 minut
Od XIV wieku we Lwowie istniało ormiańskie arcybiskupstwo. Stojący na jego czele arcybiskup Mikołaj Torosowicz zgodził się w 1635 r związać formalnie unią z Rzymem. Nieco później, już pod koniec XVII wieku, również Ormianie z Siedmiogrodu przystąpili do unii wraz z biskupem Oxendiusem Verselesculem (1691–1715). Jednakże od 1715 r. podlegali już biskupom łacińskim i dopiero w 1930 r. Rzym zgodził się na stworzenie dla nich specjalnego ordynariatu w rumuńskiej Gherli, do którego w 1948 r. należało około pięć tysięcy wiernych. W 1925 r. Watykan utworzył również ordynariat ormiański dla 640 wiernych w Atenach.
W XVIII wieku na terenach zamieszkałych przez Ormian pojawili się liczni misjonarze katoliccy, którzy mieli poparcie Francji i jej ambasadorów w Konstantynopolu. Jeden z nich kazał uwięzić opornego ormiańskiego patriarchę Awedika z Tokatu, który następnie został zesłany na wyspę Tenedos. Później został osądzony i skazany w 1711 r. przez francuską inkwizycję.
W 1740 r. katolikosem Sisu w Cylicji został arcybiskup Aleppo Abraham Ardziwiana (1679–1749). W 1742 r. udał się do Rzymu, gdzie został zatwierdzony na tym stanowisku przez papieża Benedykta XIV. Jednakże, gdy w 1743 r. chciał powrócić do Aleppo, to okazało się, że nie zgadzający się na unię z Rzymem Ormianie z Aleppo wybrali już innego katolikos tak, że katolikos Abraham musiał osiąść poza Syrią w Libanie. Jego następca przyjął imię Abraham Pierre I i odtąd wszyscy patriarchowie przyjmowali imię Pierre (Piotr). Nowi patriarchowie przenieśli w 1749 r. siedzibę unickiego katolikosa do klasztoru Świętej Maryi w Bzommar (lub: Bzummar), w libańskich górach. Ich jurysdykcja objęła Cylicję, Syrię i Liban, a później została poszerzona o Mezopotamię, Egipt i tereny Tokatu i Perkeniku w Azji Mniejszej.
Ormiańscy przywódcy postanowili założyć w Libanie główną siedzibę i najważniejszy punkt misyjny. Stało się tak z dwóch powodów: po pierwsze, większość chrześcijan w Libanie stanowili katoliccy maronici, a po drugie, tamtejszych Ormian, jak również tych z Syrii i z Turcji, łączyły historyczne więzy, jeszcze od czasów wojen krzyżowych.
Władze Turcji Otomańskiej podporządkowały katolickich Ormian rządom cywilnym patriarchy Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego, co przyczyniło się do różnych trudności, a nawet do ich prześladowań. W 1759 r. został utworzony w Konstantynopolu w ramach patriarchatu łacińskiego, wikariat ormiański, który w 1830 r., pod presją Francji został przemieniony na ormiańskie, już niezależne arcybiskupstwo z własnym arcybiskupem, który od 1846 r. otrzymał również jurysdykcję cywilną nad swoją wspólnotą.
Była to pewna anomalia, że ormiańscy katolicy w Konstantynopolu podlegali pod cywilną i religijną jurysdykcję swojego arcybiskupa, ale już władzę duchową sprawował nad nimi patriarcha z Libanu. Ta sytuacja została rozwiązana dopiero, gdy arcybiskup Konstantynopola Antoni Hassun, przyjmując imię Antoniego Piotra (Pierre) IX Hassuna, objął w 1867 roku na mocy decyzji papieża Piusa IX urząd patriarchy Cylicji, przyłączając do patriarchatu dotychczasowe arybiskupstwo, przy czym siedzibą patriarchatu miał być odtąd Stambuł, czyli dawny Konstantynopol. Taka sytuacja nie wszystkim się spodobała i doszło do wielkiego konfliktu wewnątrz Kościoła. Duża liczba księży oraz kilku biskupów zdecydowała się od niego odejść.
Patriarcha postanowił udać się do Rzymu, skąd już jednak nie powrócił, umierając tam jako kardynał w 1884 r.Kiedy na początku XX wieku wewnątrz Kościoła ormiańskich katolików doszło do nowych sporów, siedziba patriarchy została ostatecznie przeniesiona do Rzymu, gdzie na 1911 r. został zwołany katolicki, narodowy synod ormiański, w którym uczestniczył również arcybiskup Lwowa. Synod ten, którego decyzje zostały uznane w 1913 r., jest znany jako najbardziej latynizujący synod ze wszystkich synodów unickich Kościołów Wschodu.
Podczas I wojny światowej, tak jak Apostolski Kościół Ormiański, również i Ormiański Kościół Katolicki przeszedł krwawy czas prześladowań, podczas którego zamordowano 7 jego biskupów, 130 księży, 47 zakonnic i dziesiątki tysięcy wiernych. Zostało również zlikwidowanych aż 14 ormiańskich biskupstw katolickich: Adana, Diyarbakir, Ankara, Artwin, Cezarea w Kapadocji, Erzurum, Charput, Marasz, Mardin, Melitena, Musz, Brusa, Sebaste i Tokat, Trapezunt.
Do reorganizacji Kościoła doszło w 1928 r. podczas konferencji biskupów w Rzymie. To wówczas podjęto decyzję, aby siedzibę patriarchy przenieść znowu na Bliski Wschód, tym razem do Bejrutu, przemieniając na nowo Stambuł (Konstantynopol) w arcybiskupstwo. W 1960 r. został zorganizowany egzarchat dla 15 tysięcy katolickich wiernych ormiańskich we Francji. Dla Ormian w obydwu Amerykach wyznaczono w ostatnich latach apostolskich wizytatorów.
Ciekawą postacią katolickich Ormian XX wieku był patriarcha i wybrany w 1945 r. kardynałem Agadżanian (na zdj. 1; inna pisownia: Agagianian). Człowiek wielkiej wiedzy, powszechnie poważany. Po śmierci Piusa XII, na konklawe z 1958 r. był osobą braną pod uwagę jako kandydat na papieża. Znienawidzony zarówno przez władze sowieckie ze Stalinem na czele, jak również przez ormiańskiego patriarchę Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego z ZSRR, Kevorka. Chodziło głównie o apele i listy duszpasterskie (najbardziej znany był z grudnia 1947 r.) kardynała Agadżaniana, w których ukazywał on prawdziwe oblicze dyktatury Stalina. Wzywał Ormian, aby nie dawali się namówić Stalinowi i nie powracali do sowieckiej Armenii.
Około 1828 r. istniało kilka ormiańsko-katolickich wspólnot na terenie Rosji, dla których papież Pius IX ustanowił w 1850 r. diecezję w Artvin. Jednakże carska polityka skierowana przeciw rosyjskim unitom spowodowała, że czterdzieści lat później diecezja ta została zlikwidowana. W 1912 r. zamieszkujący Rosję ormiańscy katolicy zostali podporządkowani łacińskiemu biskupowi z odległego Tyraspolu. Po rewolucji bolszewickiej, kiedy w Rosji, w tym w Armenii rządzili już komuniści, Ormiański Kościół Katolicki w ZSRR oficjalnie w ogóle nie istniał. Ormiańscy unici byli krwawo prześladowani przez sowieckie władze, w tym za prowadzenie światowej, antysowieckiej kampanii. Ta sytuacja zaczyna się zmieniać, kiedy na zaproszenie Watykanu przedstawiciele Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego uczestniczyli jako obserwatorzy w II Soborze Watykańskim, spotykając się następnie z przedstawicielami ormiańskich katolików i Watykanu.
Dużą rolę w zbliżeniu z prawosławnymi Ormianami odegrał papież Paweł VI, który w 1964 r., podczas wizyty w Ziemi Świętej, spotkał się z ormiańskim patriarchą prawosławnym Derderianem. W 1967 r. Paweł VI odwiedził ormiańskiego patriarchę Kalustiana na przedmieściu Kumkapi. W 1970 r. papież spotkał się z ormiańskim katolikosem w Kaplicy Sykstyńskiej. Wiele następnych spotkań z przedstawicielami Kościoła ormiańskiego odbył papież Jan Paweł II, zwłaszcza z katolikosem Kalustianem w Stambule i z Karekinem I, z którym 13 grudnia 1996 r. podpisał wspólną deklarację. Wcześniej, bardzo ważnym gestem pojednania pomiędzy ormiańskimi chrześcijanami było zaproszenie katolickiego patriarchy ormiańskiego Bataniana do Eczmiadzynu na obchody dziesiątej rocznicy objęcia urzędu przez katholikosa Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego.
Po ostatnim przedstawicielu Kościoła rzymskiego w Armenii zniknął ślad w 1927 roku. Został zaaresztowany i zesłany na Syberię katolicki Administrator Apostolski. Dopiero po uzyskaniu przez Armenię niepodległości w 1991 r. ponownie pojawiły się tam liczne wspólnoty katolickie. 13 lipca 1991 r. Watykan ustanowił w Gyumri ordynariat dla ormiańskich katolików we Wschodniej Europie. W listopadzie 1992 r. został przeprowadzony w Rzymie Ormiański Synod Katolicki, aby omówić sytuację i działanie Kościoła w nowej sytuacji. W czerwcu 1997 r. przedstawiciele katolickich Ormian ponownie zebrali się w Rzymie, aby pracować nad przygotowaniem nowego statutu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego. Liczba ormiańskich katolików w samej Armenii wynosi około 120 tysięcy wiernych.
Do ormiańskiego, katolickiego patriarchatu Cylicji należy około 90 tysięcy wiernych, a obejmuje on swoją jurysdykcją arcybiskupstwo patriarchalne w Bejrucie, arcybiskupstwa w Aleppo, Bagdadzie, Stambule oraz osiem diecezji: aleksandryjską w Egipcie (z siedzibą biskupa w Kairze), w Isfahanie w Iranie, Kamiszli i Damaszku w Syrii oraz w Rumunii, Francji i w Atenach (Grecja); ma również trzy egzarchaty: jerozolimski (reprezentowany przez biskupa, ale bez kleru, z jurysdykcją nad Ziemią Świętą i Jordanią), argentyński i w USA (w tym kraju około 35 tysięcy ormiańskich katolików posiada egzarchat z ośmioma parafiami, na którego czele stoi biskup Hovhannes Tertsakian z siedzibą w Nowym Yorku).
Katoliccy Ormianie, którzy za ojczyznę obrali sobie Wielką Brytanię, Australię i Nową Zelandię podlegają miejscowym biskupom łacińskim. Do niedawna przywódcą ormiańskich katolików na świecie był Jean Pierre XVIII Kasparian (wybrany na ten urząd w 1982 r.), a obecnie jest nim Nerses Peter (Pierre) XIX Tarmouni. W Armenii na czele narodowego Kościoła stoi arcybiskup, który nosi tytuł „arcybiskupa Ormian z Sebaste”. Przypuszcza się, że na całym świecie jest około 344 tysięcy ormiańskich katolików.
Warto przyjrzeć się również zakonowi Mechitarystów, którzy odegrali tak wielką rolę w życiu ormiańskich katolików i w ogóle, ludu ormiańskiego. Przyczynili się zwłaszcza do rozwoju ormiańskiej nauki i kultury. Zakon ten założył urodzony w 1676 r. w Siwas (Sebaste we wschodniej Turcji) Mechitar, który w wieku 15 lat wstąpił do tamtejszego klasztoru Św. Krzyża, a pięć lat później został wyświęcony na kapłana. Poszukując jednak swojego miejsca w Kościele złożył w Aleppo katolickie wyznanie wiary.
W 1701 założył w Konstantynopolu wspomniany już, a nazwany od jego imienia zakon, stając się w 1712 r. pierwszym opatem. Papież Klemens XI uznał zgromadzenie i przyjętą przez nie regułę benedyktyńską. Pierwszy klasztor wybudowali w 1703 r. w Modonie. Zmuszony do przeniesienia siedziby zakonu do Wenecji, osiadł tam na podarowanej im w 1717 r. wyspie San Lazarro, która niegdyś była siedzibą trędowatych. Zmarł 27 kwietnia 1749 r. On i jego zakon bardzo przysłużyli się do rozwoju literatury w klasycznym języku ormiańskim, zwłaszcza po założeniu w 1729 r. drukarni. Studiowali ormiańską literaturę i filozofię, wydając liczne pisma religijne i naukowe; w 1735 r. wydali ormiański przekład Biblii, a w 1749 r. ormiański słownik.
Po śmierci Mechitara, za czasów jego następcy, opata Melkoniana, 21 mnichów opuściło klasztor w Wenecji i w należącym wówczas do Austrii Trieście. W 1773 r. założyli odrębną, zatwierdzoną przez cesarzową Marię Teresę wspólnotę. Po zajęciu tego miasta przez Napoleona, jako obywatele austriaccy zostali w 1811 r. (inne źródło mówi o 1810 r.) stamtąd wygnani, udając się do Wiednia, gdzie otrzymali od cesarza Franciszka I pokapucyński klasztor. Konstytucje wiedeńskich mechitarystów Watykan zatwierdził w 1885 r., a tych z San Lazarro w 1928 r. Obydwie gałęzie tego zakonu posiadają odrębnych arcybiskupów, jako swoich generalnych opatów. W 1852 r. zostało założone ormiańskie, żeńskie zgromadzenie zakonne Niepokalanego Poczęcia NMP.
Ormiański protestantyzm
Przyjrzyjmy się teraz ormiańskiemu protestantyzmowi. Warto zwrócić tutaj szczególną uwagę na tę jego odmianę, która nie ma nic wspólnego z Reformacją XVI wieku w zachodniej Europie, czy też z jakąkolwiek misyjną działalnością innych protestanckich Kościołów. Jest to raczej dosyć niezwykłe powstanie Kościoła, które można jedynie porównać z równie niezależnymi ruchami chrześcijańskimi w Indiach: z założeniem Narodowego Kościoła Indii i Hinduskiego Kościoła Jezusa Chrystusa, zwanego również „Nowym Rozproszeniem”, który Ewangelię uważa za kontynuację autentycznie hinduskich tradycji, nie odwołując się przy tym do Starego Testamentu.
Pierwszy Ormiański Kościół Ewangelicki został założony w Konstantynopolu, w otomańskiej Turcji, 1 lipca 1846 r. Jego początek jest związany z reformatorskim ruchem wewnątrz prawosławnego Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego. Jeszcze w XIX wieku przyjął on w swoje szeregi potomków paulicjan, ormiańskiego ruchu religijnego, którego początki sięgają pierwszego tysiąclecia.
Wśród Ormian istniała również działalność prowadzona przez protestanckich misjonarzy. Pierwszy misjonarz z American Board przybył do Turcji już w rok po przeniesieniu z Malty do Konstantynopola Williama Goodella. W tym samym roku anglikanie wysłali księdza George´a Tomlinsona w celu zbadania sytuacji na terenach pomiędzy Atenami i Konstantynopolem, dając mu listy polecające do patriarchów i biskupów Kościołów Wschodu od arcybiskupa Canterbury i biskupa Londynu.
Prezbiterianie z American Board rozpoczęli działalność, która miała na celu nawracanie Ormian na protestantyzm. Tymczasem anglikanie, jak to zostało wyraźnie wyłożone w sprawozdaniu Badgera, pragnęli jedynie pomóc Kościołom Wschodnim w przeprowadzeniu przez nie wewnętrznych reform. Prezbiterianie odnieśli nawet duży sukces, otrzymując w 1847 r. statut milletu, co było znakiem, że mieli już dobrze zorganizowaną strukturę kościelną i duże wpływy polityczne.
Chociaż hierarchia oficjalnego, Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego ekskomunikowała wszystkich Ormian, którzy uczestniczyli w protestanckich zgromadzeniach, to jednak sam patriarcha przyznał, że pomogli oni „odnieść Kościołowi pewne korzyści w odniesieniu do jego stosunków z światem zachodnim”. Ogólnie prawosławni Ormianie nie podejmowali większych kroków przeciw wiernym Kościołów protestanckich, a wprost przeciwnie, poważali ich za filantropijną i oświatową działalność, chociaż z drugiej strony byli oni bardzo zaniepokojeni coraz większym przechodzeniem tylu Ormian na protestantyzm. Fakt ten postrzegali jako osłabienie ormiańskiego narodu.
Nie wszyscy protestanccy misjonarze zgadzali się jednak na zakładanie nowych, Kościołów kosztem Kościoła prawosławnego, jak to np. proponował w swoich listach biskup Southgate. Dla przykładu, pastor J.D. Paxton, pisząc 9 stycznia 1837 r. z Beirutu do znajomego misjonarza w Smyrnie stwierdził, że nie należy szkodzić Kościołom Wschodnim, a jedynie należy pomóc je oczyścić i zreformować.
W 1894 r. doszło do już wielkiego prześladowania Ormian. Podczas ludobójstwa, jakiego Turcy dokonali na Ormianach w czasie I wojny swiatowej, również i ormiańscy ewangelicy musieli się wynieść w 1915 r. z dotychczas zamieszkałych ziem i zreorganizować na nowo w Ewangelicką „Unię” w Syrii i w Libanie, czyli w Zjednoczenie Ormiańskich Kościołów Ewangelickich. W tych bardzo trudnych czasach prześladowań wielu zachodnich misjonarzy okazało prawdziwe bohaterstwo w ratowaniu Ormian.
W Egipcie ormiańscy ewangelicy zorganizowali się w Kościół Ormiańsko-Ewangelicki. Według statystyk, które w 1954 r. zostały dodane do angielskiego wydania znacznie wcześniejszej publikacji „The Lesser Eastern Churches”, miało wówczas istnieć 29667 ormiańskich protestantów. Dzisiaj mówi się nawet o 150 tysiącach protestantów wśród Ormian całego świata.
Protestanckie misje na Bliskim Wschodzie wydały bardzo dużo pieniędzy, aby pomóc i nawracać tamtejszych chrześcijan. American Board wydał na „misję turecką” podczas 90 lat działalności przed I wojną światową 20 milionów dolarów. Misja anglikańska, wydała 540 tysięcy dolarów w ciągu 50 lat. Pieniądze te, pomimo krytycznych ocen działalności europejskich i amerykańskich misjonarzy, przyczyniły się do reformy ormiańskiego Kościoła i społeczeństwa, a to dzięki inwestycjom w szkolnictwo, służbę zdrowia i pomoc społeczną.
Wspólnoty te są od siebie niezależne. Są rodzajem odnowionych Kościołów kongregacjonalistycznych. Ich silną cechą jest działalność na rzecz oświaty i to dlatego posiadają liczne szkoły i uniwersytety (jak chociażby Instytut Teologii Bliskowschodniej w Bejrucie, w Libanie). Poza edukacją, innym polem działania ormiańskich ewangelików są dzieła społeczne. Warto tutaj podkreślić, że we wszystkich inicjatywach oświatowych, społecznych i innych ormiańscy ewangelicy starają się dzisiaj zazwyczaj współpracować z ormiańskimi Kościołami prawosławnym i katolickim, aby chronić i przekazywać ormiańskie wartości i zasady chrześcijańskie.
Istnieją jednak również przypadki protestanckiej stronniczości i krytyki w podejściu do przeszłości ormiańskiej historii Kościoła. Takim przykładem może być sławna książka Leona Arpee, „History of Armenian Christianity”, którą napisał dla uczczenia setnej rocznicy ormiańskiego protestantyzmu (1846–1946). Książkę tę wydało Ormiańskie Stowarzyszenie Misyjne w Ameryce, którego misjonarze założyli większość ormiańskich Kościołów protestanckich. Sam Arpee był synem nawróconego na protestantyzm późniejszego ormiańskiego kaznodziei z American Board Mission w Konstantynopolu.
Ewangelicki Kościół Ormiański z Bliskiego Wschodu jest członkiem Światowej Rady Kościołów, Rady Kościołów Bliskiego Wschodu, Światowego Aliansu Reformowanego i Federacji Kościołów Ewangelickich Bliskiego Wschodu. Najwyższą władzą Ormiańskich Kościołów Ewangelickich jest doroczna Konwencja. Centralna komisja złożona jest z 12 osób, wybieranych przez Konwencję. Na Bliskim Wschodzie siedzibą wspólnoty jest Bejrut.
ks. Mirosław Kropidłowski
:: Magazyn SR: Ormiańscy katolicy i protestanci — część I