Pismo Święte a Tradycja w dialogu katolicko-zielonoświątkowym
- 22 grudnia, 2003
- przeczytasz w 4 minuty
Fragmenty: Final Report Dialogue between the Secretariat for Promoting Christian Unityand Some Classical Pentecostals1977-1982
Pismo Święte i Tradycja
18. Zarówno zielonoświątkowcy, jak i rzymscy katolicy utrzymują, że księgi Starego Testamentu były akceptowane przez starożytny Kościół jako natchnione. Kościół pierwotny istniał przez pewien czas bez swojego własnego chrześcijańskiego Pisma. Spośród starożytnych chrześcijańskich pism część została przyjęta przez Kościół, w świetle Ducha Świętego, jako natchnione.
19. Rzymscy katolicy wierzą, że te Pisma były przekazywane dalej przez wieki w tradycji żywej wiary, tradycji, która była doświadczana przez całość Kościoła, kierowanego przez hierarchię, działającej we wszystkich aspektach życia chrześcijańskiego, i przy odpowiedniej okazji znajdującą wyraz w spisanej formie Credo, Soborów etc. Ta tradycja nie jest źródłem objawienia oddzielonym od Pisma Świętego, ale Pismo Święte odpowiada i aktualizuje się w żyjącej tradycji Kościoła.
20. Zielonoświątkowcy utrzymują, że nie istnieją dwa autorytety (tj. Pismo Święte i Tradycja Kościoła), ale jeden autorytet, którym jest Pismo Święte. Jednak Pismo Święte musi być czytane i rozumiane w oświeceniu Ducha Świętego. Zielonoświątkowcy wierzą, że interpretacja Pisma Świętego może jedynie odróżniana przez Ducha Świętego. W ruchu pentekostalnym istnieje szeroki konsensus w kwestii tego które elementy są fundamentalne w wierze chrześcijańskiej. Ale istnieje tam obawa przez nadawaniem temu konsensusowi statusu tradycji, z powodu obawy przed działanie tradycji religijnej przeciwko Ewangelii.
21. Zielonoświątkowcy czują, że dalszy dialog powinien przedyskutować jak Kościół rzymskokatolicki może proponować, jako przedmiot wiary, doktryny takie jak Wniebowzięcia Maryi, które zielonoświątkowcy uznają za niedopuszczalną tradycję.
Egzegeza
22. We współczesnym rzymskokatolickim nauczaniu metoda historyczno-krytyczna jest przyjmowalnym sposobem, w którym prowadzona jest egzegeza. W tej metodzie nacisk kładziony jest na zrozumieniu starożytnego autora w jego własnych idiomach, kontekście kulturalnym i podbudowie religijnej.
23. Zielonoświątkowcy odrzucają filozoficzne i teologiczne zasady krytyki formy i redakcji jako sprzeciwiające się pełnemu natchnieniu Pisma Świętego. Nalegają na konieczność światła dawanego przez Ducha Świętego, kiedy czytelnik podchozi z wiarą i zrozumieniem do Słowa Boga. Konsensusem wśród uczestników dialogu było stwierdzenie, że dyskusja ta była wartościowym wkładem do dialogu.
24. Rzymscy katolicy wierzą, że światło Ducha Świętego dane w i poprzez Kościół jest ostateczną zasadą interpretacji Pisma Świętego. Odrzucają każdą metodę egzegetyczną, która by temu zaprzeczała.
Jednak wierzą oni, że metody krytyczne są zgodne z inspirowaną przez Ducha egzegezą, i uważają je za konieczne do poprawnego zrozumienia tekstu.
25. Pentekostalna forma egzegezy, mająca swoje korzenie w ewangelikalizmie, nie jest dokładnie określona. Ona jest niewątpliwie na etapie formowania. Obecna egzegeza ma tendencję do bycia intepretacją penumatologiczną, literalną.
Interpretacja biblijna
26. W przypadku sprzecznych interpretacji tekstów biblijnych, rzymscy katolicy akceptują kierownictwo Ducha Świętego, który manifestuje się w żyjącej tradycji.
O ile nauczanie Kościoła podlega Słowu Bożemu, to to samo nauczanie służy, jako autorytatywna i autentyczna komunikacja Słowa Bożego do ludzi. (Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym “DEI VERBUM”, par. 10). O ile więc katolicy wierzą, że zarówno Pismo Święte, jak i tradycja są powiązane ze sobą i razem przekazują Słowo Boże, to uznają oni pierwszeństwo Pisma Świętego.
27. W przypadku sprzecznych interpretacja tekstów biblijnych, zielonoświątjowcy polegają na kierownictwie Ducha Świętego, poza rozbudowaną struktury dogmatycznej odnajdywanej w Kościele rzymskokatolickim. Może tam zaistnieć pewne niebezpieczeństwo subiektywizmu, Bóg jest jednak obdarzany zaufaniem, że obdarzy kierownictwem Ducha wewnątrz lokalnej wspólnoty wierzących (1. 14, 26; 16, 13; 2 J 2, 27).
Wiara i rozum
28. W odniesieniu do granic i uprawomocnienia wiedzy religijnej, zgodzono się, że wiara i rozum nie powinny być polaryzowane. Jednak, zielonoświątkowcy przypisują większe znaczenie pneumatologicznej inspiracji i nadnaturalnym zjawiskom niż rozumowi, w określeniu granic i uprawomocnienia wiedzy religijnej.
29. Mimo wymienianych powyżej różnic, widać, że klasyczni zielonoświątkowcy i rzymscy katolicy zgadzają się odnośnie zasadniczych elementów wiary chrześcijańskiej, np. Trójcy Świętej, wcielenia, zmartwychwstania, natchnienia Pisma Świętego, głoszenia Ewangelii jako integralnej części posługi Kościoła, i kierowana Ciałem Chrystusa przez Ducha Świętego.
30. Nadal potrzebuje rozjaśnienia w tym dialogu stosunek między Pismem Świętym a tradycją. W tej relacji rzymscy katolicy przyznają pierwszeństwo Pismu. Ale, według Soboru Watykańskiego II, Konstytucji dogmatycznej o Objawieniu Bożym “DEI VERBUM” (par. 10): “Święta Tradycja i Pismo św. stanowią jeden święty depozyt słowa Bożego powierzony Kościołowi. Na nim polegając, cały lud święty zjednoczony ze swymi pasterzami trwa stale w nauce Apostołów, we wspólnocie braterskiej, w łamaniu chleba i w modlitwach”. Dalsza dyskusja jest także potrzebna odnośnie różnych metod egzegetycznych, np. czy metody formalno-krytycznej, której używają egzegeci katoliccy są do pogodzenia z klasycznymi zasadami zielonoświątkowymi.
Tłum. Tomasz P. Terlikowski
Zobacz również:
Zalety i braki zielonoświątkowych praktyk egzegetycznych