Prawosławny Grecki Patriarchat Aleksandryjski
- 12 września, 2004
- przeczytasz w 6 minut
Aleksandria to starożytne miasto założone przez Aleksandra Wielkiego około roku 332–331 przed Chrystusem. Sławne ze swojej wielkiej biblioteki, uniwersytetu, muzeum, stolica myśli hellenistycznej w Afryce, szybko stało się również jednym z najważniejszych ośrodków rozpowszechniania wiary chrześcijańskiej, którą, według tradycji, miał w Aleksandrii zaszczepić ewangelista i apostoł Marek. Od samego początku w tutejszym Kościele pojawiło się wiele wybitnych postaci i różnego rodzaju szkół teologicznych i filozoficznych, które przyczyniły się do rozpowszechnienia myśli chrześcijańskiej w całej północnej Afryce. Bardzo rozwinęło się w Kościele aleksandryjskim życie monastyczne, wzmacniając jeszcze bardziej tamtejszą chrześcijańską wspólnotę, która musiała przeciwstawić się istniejącej tam otwartej społeczności, w której istniało wiele innych, silnych ośrodków rozpowszechniania myśli pogańskiej, żydowskiej, gnostyckiej i innych.
W 325 r. Sobór w Nicei potwierdził ważność Aleksandrii i jej autorytet nad całym Egiptem i nad Abisynią. W 451 r., na Soborze w Chalcedonie, nadano oficjalnie biskupowi Aleksandrii tytuł „Papieża” i „Patriarchy”. W 680 r., III Sobór Konstantynopolitański potwierdził jego trzecie miejsce w Kościele, zaraz po Rzymie i Konstantynopolu.
Niestety, Kościół aleksandryjski, który do 451 r. był silny i zjednoczony, z powodu przyjętego przez Sobór Chalcedoński dogmatu o dwóch naturach istniejących w Jezusie Chrystusie, utracił swoją jedność, bowiem olbrzymia większość członków Kościoła w Egipcie (kopci) odrzuciła postanowienia soboru, a tylko mniejszość pochodzenia greckiego je przyjęła, jako swoje i to z nich pochodzi właśnie ów aleksandryjski patriarchat, na którego czele stał grecki papież i patriarcha aleksandryjski i całej Afryki, Piotr VII, który zginął właśnie w wypadku helikoptera lecąc na Górę Atos. Przypuszcza się, że na początku VII wieku żyło w Egipcie około 17–18 milionów koptów, a tylko 200 tysięcy zwolenników doktryny Soboru Chalcedońskiego, w większości urzędnicy cesarscy, żołnierze, handlarze, itd.
W tamtych czasach jeszcze obydwie grupy używały liturgii w rycie aleksandryjskim, który jednak z biegiem czasu został zastąpiony przez ryt bizantyjski (na ten temat proszę przeczytać w moim artykule zamieszczonym w Magazynie SR na temat Kościoła Koptyjskiego). Po zdobyciu Egiptu przez muzułmańskich Arabów pod dowództwem Amru Ibn Al-Ass i po stopniowym wycofaniu się wojsk bizantyjskich (639–642), egipscy Grecy zaczęli być prześladowani z powodu swoich związków z Konstantynopolem. Sytuacja ta miała ulec pogorszeniu wraz ze zdobyciem Egiptu przez Turków Otomańskich w 1517 r. Odtąd bizantyjscy patriarchowie aleksandryjscy wielokrotnie musieli przenosić swoją siedzibę do Konstantynopola i często byli wybierani właśnie przez tamtejszego, ekumenicznego patriarchę bizantyjskiego. W końcu to właśnie z Konstantynopolem grecki patriarchat aleksandryjski był zawsze bardzo blisko związany, zwłaszcza od czasów, kiedy bizantyjski patriarcha Eergios II, wraz z cesarzem Basilym Bulgaroctonem, nawiązali pokojowe stosunki z aleksandryjskim patriarchą Teofilem nadając mu tytuł „Ekumenicznego Sędziego”, który to tytuł został odtąd przejęty przez aleksandryjskich patriarchów, którzy dodatkowo zaczęli używać podczas mszy dwóch mitr i dwóch „petrarchiles”.
Sytuacja uległa zmianie dopiero w pierwszej połowie XIX wieku, kiedy w Egipcie przejął władzę Mohamad Ali Pasza. To wówczas, w 1846 r., aleksandryjski grecki papież i patriarcha, Hieroteos I, na nowo objął swoją siedzibę w Aleksandrii. Patriarcha Konstantynopola starał się jeszcze wtrącać w sprawy wewnętrzne patriarchatu aleksandryjskiego, ale te interwencje ostatecznie skończyły się wraz ze śmiercią Hieroteosa I w 1858 r. Sam grecki patriarchat aleksandryjski nabrał coraz większego znaczenia wraz ze znacznym napływem greckich i prawosławnych, rytu bizantyjskiego, arabskich emigrantów, których w Egipcie w 1950 r. było około 190 tysięcy, a w innych krajach afrykańskich około 35 tysięcy. Jednakże z powodu nagłych zmian polityczno-społecznych na tym kontynencie, zaczęli oni uchodzić z Egiptu i z Afryki począwszy od roku 1956, tak że w 1997 r. w Egipcie zostało ich tylko około 1600 osób.
Ważną rolę we wzmocnieniu roli patriarchatu w Egipcie odegrała postawa patriarchy Meletiosa II (1926–1935), który zebrał i opracował patriarsze statuty i udał się z nimi do rządu egipskiego. Dzięki tym statutom mógł uzyskać niezależność i rządową opiekę. To on również założył Seminarium Świętego Atanazego, zorganizował kościelną biurokrację i rozciągnął aleksnadryjską jurysdykcję patriarszą nad całą Afryką, wprowadzając do swojego patriarszego tytułu zamiast słów „Całego Egiptu”, słowa „Całej Afryki”.
Kościół Prawosławny (ortodoksyjny) wśród czarnoskórej ludności afrykańskiej zaczął rozwijać się w latach 30-tych XX wieku w Ugandzie, gdzie dwóch anglikańskich księży, Rubens Mukasa i Obadiah Kabanda, przeszło w szeregi Greckiego Aleksandryjskiego Kościoła Ortodoksyjnego. Nowa wspólnota została oficjalnie przyjęta do Kościoła w 1946 r., przy czym w 1953 r. została uznana w Ugandzie i w 1956 r. w Keni. Prawosławne wspólnoty, około roku 1958, zostały zorganizowane jako Archidiecezja Irinoupolis (Dar-es-Salam, przy czym w 1970 r. siedziba tej metropolii została przeniesiona do Nairobi). W 1963 r. została utworzona pierwsza parafia w Tanzani i ksiądz Rubens Mukana otrzymał tytuł archimandryty, przyjmując imię Spartos. Odtąd kapłani Kościoła zaczęli być kształceni w seminariach w Grecji. W 1972 r., na Świętym Synodzie w Aleksandrii, archimandryta Spartos został zatwierdzony na biskupa tytularnego Nilópole, przyjmując imię Christophorosa, jak też stał się biskupem pomocniczym metropolity Frumenzia z Irinoupolis na Ugandę. Następnie konsekrowano jeszcze dwóch biskupów: Artura Gadunę na biskupa tytularnego Nitiry (przyjął imię Ovidias) i na biskupa pomocniczego metropolity na Kenię oraz Teodora Nankyamę, na biskupa tytularnego Nankratis i na biskupa pomocniczego metropolity na Tanzanię.
Już w 1997 r. Kościół we Wschodniej Afryce posiadał 3 biskupów, około 80 księży w Kenii, 22 w Ugandzie i 11 w Tanzanii. W listopadzie 1994 r. Święty Synod Patriarszy z Aleksandrii utworzył dla Ugandy oddzielną diecezję. Prawosławnymi misjami w Afryce zajmę się jeszcze przy innej okazji, pisząc na ich temat oddzielny artykuł do Magazynu SR.
Dzięki greckiemu patriarsze aleksandryjskiemu Partheniosowi III (1987–1996) Kościół ten zaczął bardzo mocno udzielać się na polu ekumenicznym. Sam patriarcha Parthenios III był jednym z prezydentów Światowej Rady Kościołów. Zmarły dzisiaj w wypadku patriarcha Piotr VII również zaangażował się mocno w pracę Światowej Rady Kościołów, jak też w Afrykańską Radę Kościołów. To on również zreorganizował struktury działania patriarchatu, przy czym specjalną uwagę miał zwróconą w stronę działalności misyjnej w tzw. Czarnej Afryce.
Patriarchat jest zarządzany poprzez serię regulacji, które początkowo były powolnie adaptowane aż do końca XIX wieku. Zamiast rządów jednej osoby, patriarchy, system administracyjny jest bardziej oparty na grupie synodalnej, a sam patriarcha może być wybierany nie tylko przez biskupów, ale również przez zwykłych księży i świeckich Kościoła. Święty Synod, złożony z siedmiu metropolitów, powinien zebrać się przynajmniej raz na rok, ale w praktyce zbiera się raz na pół roku.
Dzięki pomocy arcybiskupa Makariosa III z Cypru w 1981 r. zostało otwarte seminarium kształcące kapłanów w Nairobi, w Kenii, które najpierw było nazywane „Makarios”, ale od 1998 r. przyjęła nazwę Ortodoksyjna Szkoła Patriarchalna. W 1998 r. uczyło się w nim 42 studentów z najróżniejszych regionów Afryki. Przypuszcza się, że w chwili obecnej do greckiego patriarchatu aleksandryjskiego należy około 300 tysięcy wiernych, w tym ponad 100 tysięcy czarnoskórych Afrykańczyków, którzy, jeśli misje dalej będą się rozwijać się tak prężnie jak dotychczas, wkrótce powinni dogonić liczbowo członków Kościoła pochodzenia greckiego.
W historii greckiego Kościoła Patriarchatu Aleksandryjskiego istniały różne usiłowania doprowadzenia do unii lub przynajmniej do zbliżenia z Konstantynopolem, Rzymem, z monofizyckimi Koptami, a nawet z protestantami. Dla przykładu w 1210 r. papież Innocenty III usiłował doprowadzić do unii z papieżem i patriarchą Aleksandrii Mikołajem I, prosząc go nawet o wyświęcenia w 1211 r. na kapłana łacińskiego diakona, a w 1213 r poprosił też o uczestnictwo w Soborze Laterańskim, na który grecki papież aleksandryjski posłał swojego przedstawiciela.
Z kolei od 1555 r. do zbliżenia z papieżem i patriarchą greckim z Aleksandrii dążyli protestanci. W 1581 r. doszło do rozmów patriarchy z Suleimanem Schueigerem na temat różnic pomiędzy prawosławiem i protestantyzmem, zakończonych odrzuceniem kalendarza gregoriańskiego.
W 1594 r. doszło ponownie do usiłowań zbliżenia pomiędzy patriarchatami aleksandryjskim, greckim i koptyjskim, Melétio Pigasem i Gabrielem. Takich usiłowań nigdy wcześniej i później nie brakowało. W końcu patriarchowie obydwu Kościołów żyją i zarządzają swoimi wiernymi z tego samego kraju, Egiptu.
W 1616 patriarcha Cyryl Lukari zacieśnił stosunki z Kościołem Anglikańskim. Dla ciekawostki warto wspomnieć tylko, że w 1764 r. w Londynie został wybudowany pierwszy kościół podporządkowany greckiemu patriarsze aleksandryjskiemu Mateuszowi.
Zmarły dzisiaj Patriarcha Piotr VII urodził się w 1949 r., a na patriarchę został wybrany w 1997 r. Kościelny tytuł patriarchy brzmi: Papież i Patriarcha Aleksandrii i Całej Afryki; Papież i Patriarcha Dużego Miasta Aleksandrii, Libii i pięciu Miast, Etiopii, Egiptu i Całej Afryki; Papież Papieży, Pasterz Pasterzy, Trzynasty Apostoł i Sędzia Świata.