Prawosławny Kościół Erytrei
- 10 czerwca, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
W artykułach na temat historii prawosławnych i katolickich Kościołów rytu aleksandryjskiego w Egipcie i w Etiopii wspomniałem również o istnieniu jeszcze jednego Kościoła tego rytu, który jednak samodzielnie pojawił się dosyć późno, bo dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Tym Kościołem jest Prawosławny Kościół Erytrei. Jego historię, w krótkim tekście, chciałbym przedstawić teraz, przy czym o przeszłości chrześcijaństwa w Erytrei wspomnialem już w moim artykule o Prawosławnym Kościele Etiopii. Oto tylko kilka najważniejszych faktów z obszaru tego regionu.
Erytrea jest krajem położonym na południowym wybrzeżu zachodniej części Morza Czerwonego. Był to obszar starożytnego państwa chrześcijańskiego Aksum, którego świetność dobiegła końca w VII wieku wraz z początkiem, odtąd coraz bardziej nasilających się, inwazji muzułmańskich. Jak wiemy z artykułu o Prawosławnym Kościele w Etiopii, był to też jednak początek Nowego Królestwa Etiopii, obszaru położonego w głębi obszaru afrykańskiego, bardziej oddalonego od wybrzeża Morza Czerwonego i od bezpośrednich ataków muzułmańskich Arabów. Mimo to obszar Erytrei zachował pewną niezależność aż do XVI wieku, kiedy to ostatecznie został podbity przez Turków Otomańskich.
W roku 1890 teren ten został zajęty przez Włochów, którym z kolei został odebrany w 1941 r. przez Anglię. W 1952 Erytrea weszła w federację z Etiopią, która ją zaanektowała dziesięć lat później, w 1962 r., czyniąc z niej ostatecznie tylko jedną ze swoich prowincji. Już wkrótce pojawił się ruch niepodległościowy, który 24 maja 1993 r. doprowadził do uzyskania przez Erytreę niepodległości.
W lipcu tego samego — 1993 roku — biskupi nowego państwa, z poparciem rządu Erytrei, zwrócili się do papieża Szenudy III, z Koptyjskiego Kościoła Prawosławnego Egiptu, z prośbą o oficjalne, jurysdykcyjne oddzielenie się od Etiopskiego Kościoła Prawosławnego i o otrzymanie statusu autokefalii. 28. września Święty Synod Koptyjski przychylił się do prośby biskupów Erytrei i dał pozwolenie na przygotowanie w klasztorach koptyjskich dziesięciu nowych biskupów dla Prawosławnego Kościoła Erytrei. Już 19. czerwca 1994 papież Szenuda III wyświęcił w Kairze pierwszych pięciu biskupów.
Ta dosyć łatwa separacja pomiędzy Kościołami Etiopii i Erytreii mogła nastąpić jedynie za zgodą obydwu stron. Już na początku listopada 1993 r. patriarcha Paulos z Etiopii i arcybiskup Filipos z Erytrei zatwierdzili separację obydwu Kościołów, a jednocześnie podkreślili pragnienie ścisłej współpracy ze sobą. W lutym 1994 r. w Adis Abebie, stolicy Etiopii, został podpisany układ, w którym ponownie została podkreślona autokefalia obudwu Kościołów, Etiopii i Erytreii, przy czym obydwa Kościoły potwierdziły honorowy prymat papieża Koptyjskiego Kościoła Prawosławnego pomiędzy wszystkimi Wschodnimi (tzw. prawosławie wschodnie, w odróżnieniu od prawosławia bizantyjskiego) Kościołami Afryki.
Po intensywnych rozmowach pomiędzy rządem Erytrei i przywódcami Kościoła prawosławnego tego kraju, w kwietniu 1998 r. arcybiskup Asmery, Abba Filipos, został wybrany na pierwszego patriarchę Prawosławnego Kościoła Erytrei, co potwierdził sam papież Szenuda III, wynosząc go 8 maja 1998 r. na to stanowisko w Kairze.
Przy tej okazji został podpisany również dokument pomiędzy Świętymi Synodami Koptyjskiego Kościoła Prawosławnego i Prawosławnego Kościoła Erytreii, w którym zobowiązano się do ścisłej współpracy pomiędzy obydwoma Kościołami, włącznie ze zwoływanym, przynajmniej raz na trzy lata, Wspólnym Generalnym Synodem, z wymienieniem imion przywódców obydwu Kościołów we wszystkich liturgiach, utworzeniem wspólnej delegacji na rozmowy z innymi Kościołami i posiadaniem stałego komitetu obydwu Synodów, który ma za zadanie wzmocnienie wzajemnej współpracy w takich dziedzinach jak: teologiczna formacja, posługa społeczna i opracowywanie wspólnych projektów mających przyczynić się do dalszego rozwoju obydwu Kościołów.
Prawosławny Kościół Erytrei posiada około 1500 kościołów i 22 klasztory i należy do niego mniej więcej 1 milion 700 tysięcy wiernych.