Reformowany Kościół w Ameryce
- 26 marca, 2003
- przeczytasz w 5 minut
1. Wiadomości Ogólne
Reformowany Kościół w Ameryce (RCA) jest trzecim największym kościołem protestanckim w Stanach Zjednoczonych należącym do tradycji reformowanej. Jego korzenie sięgają Holenderskiego Kościoła Reformowanego (NHK) oraz w mniejszym stopniu niemieckiej tradycji reformowanej. Siedziba kościoła znajduje się w Nowym Jorku.
2. Historia
W 1621 holenderska Kompania Zachodnioindyjska założyła kolonię u wybrzeży dzisiejszej Long Island (Nowy Jork) nazwaną Nowymi Niderlandami, a jej główna osada została nazwana Nowym Amsterdamem. Pierwsza grupa osadników przybyła już w 1624 roku, a pierwszy pastor w 1628 roku, kiedy kolonia liczyła już kilka tysięcy mieszkańców. Warunki były ciężkie: początkowo nabożeństwa odbywały się w młynie i pierwszy kościół wybudowano dopiero w 1642 roku. W Nowych Niderlandach Holenderski Kościół Reformowany był kościołem państwowym i jedynym dozwolonym wyznaniem. Tę uprzywilejowaną pozycję NHK zachował do 1664 roku, kiedy kolonię opanowali Anglicy, zamieniając jej nazwę na Nowy Jork, a Nowy Amsterdam przemianowując na Nowy Jork. Nowi władcy byli bardziej tolerancyjni od poprzedników i zezwolili innowiercom na zorganizowanie własnych kościołów. Holenderski Kościół Reformowany istniał nadal i Anglicy nigdy nie próbowali zerwać jego kontaktów z macierzą w Holandii.Przez cały XVIII wiek trwał rozwój NHK w Ameryce. Z jednej strony zasilali go emigranci z Holandii, zaś z drugiej strony ogromna wielodzietność rodzin kolonistów już tu osiadłych — i tak tylko do 1776 zorganizowano ponad 100 nowych parafii. Do Holenderskiego Kościoła Reformowanego przyłączali się też niemieccy reformowani oraz hugenoccy uchodźcy z Francji. Przez cały ten czas classis w Amsterdamie w Holandii była odpowiedzialna za ordynowanie i mianowanie pastorów dla Ameryki Północnej.Zmiany były jednak nieuniknione i w 1772 roku za zgodą kleru w Holandii, amerykańscy pastorzy Holenderskiego Kościoła Reformowanego utworzyli “Konferencję” (początek osobnej classis), by w pełni usamodzielnić się w 1792 roku. Jednocześnie powoli do kościoła przenikał angielski — pierwsze angielskojęzyczne nabożeństwa wprowadzono w Nowym Jorku w 1763 roku. Tym przykładem poszły inne parafie i z początkiem XIX wieku nabożeństwa po holendersku prawie zupełnie ustały. Kościół jednak nosił nazwę “Reformowany Protestancki Holenderski Kościół w Ameryce Północnej” aż do 1867 roku, kiedy to zmieniono ją na obecną — Reformowany Kościół w Ameryce (RCA). Pamięć i tradycje holenderskie pozostały i nawet dziś niektóre parafie zawierają przymiotnik “holenderski” w swojej nazwie. W połowie XIX wieku szeregi kościoła zasiliła kolejna emigracja Holendrów do USA i Kanady, choć część nowych emigrantów utworzyła w 1857 roku własny, bardzo konserwatywny Chrześcijański Reformowany Kościół (www.crcna.org). RCA prowadził też wiele misji w Chinach, Japonii, Korei i na Hawajach, skąd wywodzi się sporo dzisiejszych wiernych kościoła. W XX wieku szeregi RCA zasilili także reformowani emigranci z Ameryki Łacińskiej.Reformowany Kościół w Ameryce ma wśród swoich współwyznawców dwóch byłych prezydentów Stanów Zjednoczonych: Martina van Burena (1782 — 1862), oraz Theodora Roosevelta (1858 — 1919). W obecnym parlamencie USA nie zasiada żaden przedstawiciel RCA.
3. Organizacja
Pod względem ustroju, RCA przypomina klasyczny kościół reformowany, a w szczególności Holenderski Kościół Reformowany w Holandii. Podstawową jednostką jest parafia prowadzona przez pastora i starszych zboru. Parafie organizują swoje nabożeństwa oraz codzienne sprawy. Nie są one jednak zupełnie niezależne, jak w ustroju kongregacjonalnym, gdyż odpowiadają przed regionalnym zgromadzeniem zwanym, podobnie jak w Holandii, classis. W jego skład wchodzą pastorzy oraz starsi zborów. RCA posiada 46 classis, które z kolei są zrzeszone w ośmiu synodach regionalnych — siedem dla USA i jeden dla Kanady. Najważniejszym organem RCA jest Synod Generalny (General Synod), skupiający delegatów wybranych przez classis. Spotyka się ono raz do roku i podejmuje decyzje dotyczące całego kościoła. W poważniejszych sprawach uchwały Synodu Generalnego nabierają mocy prawa dopiero, gdy poprze je 2/3 classis — np. w 1969 roku RCA próbował się zjednoczyć z prezbiterianami, ale chociaż propozycja ta spotkała się z przychylnością większości parafii i wiernych, zabrakło wymaganej większości 2/3 głosów i unia upadła.Obradami Synodu kieruje Prezydent, wybierany spośród delegatów na jednoroczną kadencję. Pomaga mu w pracy Zastępca, który zwyczajowo rok później zostaje wybrany na Prezydenta. Po upływie kadencji Prezydent zostaje (znowu zwyczajowo) prezesem Rady Synodu Generalnego, która zajmuje się bieżącymi sprawami kościoła pomiędzy sesjami Synodu Generalnego i przypomina konsystorz. W 2002 roku Synod Generalny wybrał na stanowisko Prezydenta Johna Changa, pastora z Nowego Jorku, pierwszego Amerykanina pochodzenia chińskiego na tym stanowisku.
4. Kościół Dziś
Dzisiaj Reformowany Kościół w Ameryce liczy trochę ponad 300 000 wiernych w USA i w Kanadzie. Kościół posiada 950 parafii, z czego 42 w Kanadzie. Kobiety pastorów RCA ordynuje już od 1979 roku, chociaż niektóre classis nie czekając na formalną zgodę robiły to już od 1972 roku. Dziś liczba kobiet pastorów wzrasta i nie budzą już one większych oporów. Biorąc to pod uwagę tegoroczny Synod Generalny uchwalił projekt uchwały, która zlikwiduje tzw. “klauzulę sumienia”, zezwalającą przeciwnikom ordynacji kobiet na nieuczestniczenie w tych uroczystościach. Jeden z profesorów i delegatów na Synod nazwał tę klauzulę “zinstytucjonalizowanym oporem przed Duchem Świętym”. By uchwała ta zyskała moc prawną musi ją poprzeć 2/3 classis.RCA w mniejszym stopniu niż inne kościoły, nęka spór pomiędzy liberalnym a konserwatywnym skrzydłem w kościele. RCA jest dość konserwatywny np. gdy chodzi o etykę seksualną i potępia wolne związki, seks pozamałżeński, homoseksualizm, choć jeden z Synodów Generalnych nie omieszkał przy okazji stwierdzić, iż kościelna praktyka w tych sprawach była i jest historią “ignorancji, braku dobrej i nadmiaru złej woli”. Spór na linii konserwatyści — liberałowie przejawia się w raczej dyskusjach o liturgii kościelnej. Poirytowany tym Synod Generalny w 2002 nakazał parafiom zaprzestać “liturgicznych wojen” stwierdzając, że nie istnieje “jedyna i słuszna” liturgia. Jednocześnie wychodząc z rozsądnego założenia, że sama reprymenda nie wystarczy, powołano specjalną komisję, która ma opracować nowe wzory liturgiczne dla parafii.RCA podobnie jak większość kościołów w USA boryka się z malejącą liczbą wiernych. Od 1966 roku, kiedy to liczył 386 835 wiernych, liczebność kościoła się zmniejsza. W ostatnich latach spadek zatrzymał się i RCA ma ambitne plany. Synod Generalny zaplanował dekadę ewangelizacji i rozwoju, która ma doprowadzić do powstania nowych parafii, rozwoju i odbudowy już istniejących oraz wykształcenia nowych, świeckich liderów kościoła. Bardzo ciekawy raport na wyżej wymienione tematy można przeczytać na stronie www.rca.org/synod/reports.phpRCA zgodnie ze swoją historią prowadzi szeroką działalność misyjną. Ponad 75 misjonarzy działa w 33 krajach świata, w tym w Rosji, Sudanie i Chinach. Oprócz nich wielu członków RCA wyjeżdża na misje jako wolontariusze.
www.rca.orgwww.midtel.net/~reformed/ (Parafia w Middelburghu)
Autor jest prawnikiem, doktorantem na Wolnym Uniwersytecie w Amsterdamie, członek szkockiej parafii reformowanej w Amsterdamie
Tekst ukazał się w miesięczniku “Jednota”
Redakcja Magazynu Sempre Reformanda dziękuje miesięcznikowi “Jednota” za możliwość wykorzystania tego materiału na naszych stronach.