Magazyn

Sakrament Chrztu Znakiem Jedności


Dekla­ra­cja Kościo­łów w Pol­sce na pro­gu Trze­cie­go Tysiąc­le­cia

Dekla­ra­cja uzna­nia wza­jem­ne­go chrztu Kościo­łów sku­pio­nych w Pol­skiej Radzie Eku­me­nicz­nej oraz Kościo­ła Rzym­sko­ka­to­lic­kie­go

Dzię­ku­jąc Trój­je­dy­ne­mu Bogu, Ojcu i Syno­wi, i Ducho­wi Świę­te­mu, za dwa tysią­ce lat Nowe­go Przy­mie­rza i za ponad tysiąc lat chrze­ści­jań­stwa na zie­miach pol­skich, pod­pi­sa­ne niżej Kościo­ły, w nawią­za­niu do wie­lo­let­nich prac teo­lo­gicz­no-eku­me­nicz­nych w świe­cie i w Pol­sce oraz przy­ję­tych wspól­nie doku­men­tów (zwłasz­cza Doku­men­tu z Limy, 1982 r.), z rado­ścią uzna­ją i potwier­dza­ją swo­ją posłu­gę przez chrzest i oświad­cza­ją:


1. Jezus Chry­stus, nasz Zba­wi­ciel, sam usta­no­wił sakra­ment chrztu i pole­cił go udzie­lać (Mt 28,19; Mk 16,16). Chrzest jest wyj­ściem z nie­wo­li (1Kor 10,1–2), wcie­la w Chry­stu­sa ukrzy­żo­wa­ne­go i zmar­twych­wsta­łe­go, wpro­wa­dza w Nowe Przy­mie­rze, jest zna­kiem nowe­go życia w Chry­stu­sie, obmy­ciem z grze­chu (1Kor 6,11), oświe­ce­niem przez Chry­stu­sa (Ef 5,14), nowy­mi naro­dzi­na­mi (J 3,5), przy­oble­cze­niem się w Chry­stu­sa (Ga 3,21), odno­wie­niem przez Ducha (Tt 3,5), zwró­co­ną do Boga proś­bą o dobre sumie­nie (1P 3,21) i wyzwo­le­niem, któ­re pro­wa­dzi do jed­no­ści w Jezu­sie Chry­stu­sie, gdzie zosta­ją prze­zwy­cię­żo­ne podzia­ły ze wzglę­du na stan spo­łecz­ny, rasę czy płeć (Ga 3,27–28; 1Kor 12,13).


2. Chrzest jest z wody i Ducha Świę­te­go; udzie­la się go w imię Ojca i Syna, i Ducha Świę­te­go. Chrzest jed­no­czy ochrzczo­ne­go z Chry­stu­sem, chrze­ści­jan mię­dzy sobą. Wpro­wa­dza do Kościo­ła i sta­no­wi począ­tek życia w Chry­stu­sie, któ­re­go celem jest “uwiel­bia­nie chwa­ły” (Ef 1,14).


3. Ochrzcze­ni żyją­cy w jed­nym miej­scu i cza­sie wspól­nie pono­szą odpo­wie­dzial­ność za świa­dec­two skła­da­ne Chry­stu­so­wi i Ewan­ge­lii: Ochrzcze­ni żyją dla Chry­stu­sa, dla Jego Kościo­ła i dla świa­ta, któ­ry On miłu­je, ocze­ku­jąc w nadziei na obja­wie­nie się nowe­go stwo­rze­nia Boże­go oraz na czas, gdy Bóg będzie wszyst­kim we wszyst­kich (Rz 8,18–24; 1Kor 15,22–28.49–57) (Doku­ment z Limy, nr 9). Chrzest w Chry­stu­sie jest wezwa­niem dla Kościo­łów, aby prze­zwy­cię­ży­ły swo­je podzia­ły i w widzial­ny spo­sób zama­ni­fe­sto­wa­ły swo­ją wspól­no­tę.


Niżej pod­pi­sa­ne Kościo­ły uro­czy­ście uzna­ją waż­ność chrztu świę­te­go udzie­lo­ne­go przez duchow­ne­go: Kościół Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­ski, Kościół Ewan­ge­lic­ko-Meto­dy­stycz­ny, Kościół Ewan­ge­lic­ko-Refor­mo­wa­ny, Kościół Pol­sko­ka­to­lic­ki, Pol­ski Auto­ke­fa­licz­ny Kościół Pra­wo­sław­ny, Sta­ro­ka­to­lic­ki Kościół Maria­wi­tów, Kościół Rzym­sko­ka­to­lic­ki.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.