Sprawiedliwość Boża a predestynacja
- 15 czerwca, 2004
- przeczytasz w 5 minut
Częstym problemem ludzi, którzy słyszeli naukę o predestynacji jest kwestia sprawiedliwości Bożej. Osoby mające takie wątpliwości zadają pytania w rodzaju: „Jak Bóg mógł wybrać tylko niektórych skoro jest sprawiedliwy? Czyż wszyscy nie powinni mieć szansy na zbawienie? Gdzie Boża miłość do jego dzieci?
Problem sprawiedliwości Bożej to niełatwy temat, jednak w kontekście zbawienia, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
1. Jeśli zbawienie jest z łaski, to niewątpliwie sama łaska wyklucza sprawiedliwość, gdyż jest ona zawsze darmowa, a więc niesprawiedliwa.
2. Nasze pojęcie sprawiedliwości nie koniecznie musi obejmować Boga, bo któż może ocenić Jego działanie? Albo któż może dochodzić z Nim swoich praw? (patrz Hiob) Obawiam się, że osoby, które przez pryzmat swojego rozumienia sprawiedliwości chcą oceniać Boga postępują podobnie jak pierwsi rodzice w raju, którzy poddali w wątpliwość Bożą decyzje co do owocu z drzewa poznania, będąc skłonnymi ocenić go we własnych kategoriach zamiast poddać się zwyczajnie, z pokorą i bojaźnią Bożej decyzji. Rdz 3:6 „A gdy kobieta zobaczyła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia i że były miłe dla oczu, i godne pożądania dla zdobycia mądrości, zerwała z niego owoc i jadła. Dała też mężowi swemu, który był z nią, i on też jadł.” Tak więc zamiast oceny wszechwiedzącego i sprawiedliwego Boga do roli sędziego uzurpuje sobie prawo ograniczony człowiek i to jego ocena owocu ma być miarodajna.
3. Jeśli jest prawdą, że Pan Jezus Chrystus cierpiał za nasze winy, to sam ten fakt jest niewątpliwie najlepszym dowodem „niesprawiedliwości” zbawienia, przynajmniej w naszych kategoriach myślenia. Bo czyż jest sprawiedliwe, aby sprawiedliwy cierpiał za niesprawiedliwych? …Niewinny za winnych?
4. Każde odrodzone dziecko Boże doskonale rozumie, że jest grzesznikiem zasługującym na śmierć i wieczne oddalenie od Boga oraz męki w jeziorze ognistym, jakże więc może jeszcze żądać od Boga sprawiedliwości? Jeśli ktoś domaga się od Boga sprawiedliwości w kwestii zbawienia, to może spotkać go jedynie sprawiedliwa kara – wieczne potępienie! Jeśli natomiast prosi o niezasłużoną łaskę odpuszczenia win i dar zbawienia, uniknie na pewno zasłużonej kary.
5. Skoro zbawienie jest darem Boga, to czyż istnieje jakiekolwiek inne kryterium udzielenia daru niż swobodna – suwerenna wola obdarowującego? Czyż ktoś, kto daje żebrakowi powiedzmy 5 złotych jałmużny jest niesprawiedliwy, jeśli nie da takiej samej kwoty innemu żebrakowi? Dar wyklucza „równouprawnienie” obdarowanych i sama jego natura implikuje konieczność dokonania wcześniejszego wyboru obdarowanego.
6. Żądanie równouprawnienia w kwestii daru łaski Bożej przypomina raczej „wsjorewnowanie” znane z mrzonek poprzedniego ustroju – utopijnego socjalizmu, niż jakikolwiek rodzaj sprawiedliwości znany nawet po tej stronie nieba, nie mówiąc już o sprawiedliwości Bożej.
7. Gdybyśmy tylko mieli „równe szanse” w kwestii zbawienia, to niewątpliwie nikt z nas nie „wybrał by zbawienia”, gdyż będąc upadłym rodzajem, żyjącym w grzechu i pod władzą szatana nie bylibyśmy w stanie ani zrozumieć Bożego dzieła zbawienia, ani tym bardziej go zastosować. Dlatego Bóg nieodpartym, wewnętrznym wezwaniem, poprzez swojego Świętego Ducha niektórych uzdalnia do jego przyjęcia. Ef 1,7–9 „W Nim mamy odkupienie przez Jego krew — odpuszczenie występków, według bogactwa Jego łaski. Szczodrze ją na nas wylał w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia, przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął…” Tak więc widzimy, że także mądrość, czyli poznanie woli Bożej w Chrystusie i jej zastosowanie, czyli roztropność są darem łaski Bożej.
8. Czyż sama natura nie poucza nas, że nie wszyscy mają równe szansę aby uwierzyć? Pomyślmy chwilę o osobach urodzonych jako ciężko upośledzone umysłowo, albo o dzieciach rodzących się wśród ludzi oddanych różnym ohydnym kultom. Jakżesz nieporównywalnie mniejszą szansę mają na poznanie Dobrej Nowiny.
9. Pismo Święte nigdzie nie nazywa niewybranych niewierzących buntowników dziećmi Boga. Trudno więc wymagać od Boga miłości i łaskawości wobec Jego wrogów. Choć pozostaje faktem, że tzw. łaska powszechna, choć Bóg nigdzie się do niej nie zobowiązuje i brak jakiejkolwiek obietnicy Bożej, na której można by w tej sprawie oprzeć swoją nadzieję, obejmuje w Chrystusie wszystkie Boże stworzenia. Nie jest to jednak wieczna łaska lecz doczesna, której celem jest zachowanie na dzień sądu. Prz. 16:4: „Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu.” Por. też 2 Pt 3,7. Łaska powszechna to ogół dóbr, którymi mogą się cieszyć ludzie; Apostołowie mówili o tym tak: „… pozwalał On wszystkim poganom chodzić własnymi drogami; Jednakże nie omieszkał dawać o sobie świadectwa przez dobrodziejstwa, dając wam z nieba deszcz i czasy urodzajne, napełniając pokarmem i radością serca wasze. [Dz 14,16–17]. Czy ofiara Pana Jezusa miała wpływ na ten rodzaj łaski? Zobaczmy 1 J 2,2: „On bowiem jest ofiarą przebłagalną za nasze grzechy i nie tylko za nasze, lecz również za grzechy całego świata.” Można więc zobaczyć wyraźną różnicę i rozdzielenie na ofiarę za Kościół, która jest wiecznie skuteczna i na ofiarę za cały świat, której działanie charakteryzuje Apostoł Piotr w taki sposób: „Umie Pan wyrwać pobożnych z pokuszenia, bezbożnych zaś zachować na dzień sądu celem ukarania,” [2 Pt 2,9].
Podsumowując należy jednoznacznie stwierdzić, że zbawienie Boże jest za darmo, z łaski, nie z ludzkich uczynków i nie przez nasze zasługi ani zdolności, ale z zasług Pana Jezusa aplikowanych w życie upadłych grzeszników przez suwerenną łaskę Bożą zgodnie z postanowieniem Jego suwerennej woli. Nie naszą też sprawą jest oceniać Boże postanowienia i Boże działanie. Bóg nigdzie nie zobowiązuje się do udzielania jakiejkolwiek łaski niewierzącym i nigdzie nie nazywa ich swoimi dziećmi. „Ukórzcie się więc pod mocną rękę Bożą, aby was wywyższył czasu swego” [1 Pt 5,6]
Marek Handrysik
Poglądy wyrażone w powyższym tekście nie są opiniami redakcji Ekumenicznego Magazynu Teologicznego Semper Reformanda