Święty Maciej — “Trzynasty” Apostoł
- 22 lutego, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Po Wniebowstąpieniu Chrystusa Piotr zdecydował, że miejsce zmarłego zdrajcy powinien zająć ktoś, kto chodził z Jezusem od samego początku Jego działalności. Z dwóch wytypowanych uczniów los wyciągnął Macieja i to on uzupełnił grono Dwunastu. Dla Piotra, jak i wcześniej dla Jezusa, liczba dwanaście była symbolem plemion Izraela wywodzących się z synów Jakuba. Kolegium złożone z Dwunastu po Zesłaniu Ducha Świętego kierowało życiem wspólnoty jerozolimskiej, chociaż sądząc z Dziejów Apostolskich najbardziej znaczące było trio złożone z Piotra, Jana oraz Jakuba zwanego „bratem Pańskim”. To właśnie ten ostatni, mimo, że nie należał do Dwunastu stał się przywódcą gminy jerozolimskiej.
Większość z Apostołów, w tym i Maciej, znika zarówno z zapisanych wczesnochrześcijańskich świadectw składających się na Nowy Testament jak i z historii w ogóle. Dopiero około III wieku naszej ery zaczęły funkcjonować opowieści o podróżach misyjnych Dwunastu. W większości mają one charakter legendarny, zwłaszcza tradycja, która głosi, że apostołowie rozdzielili pomiędzy siebie teren misyjny, dzieląc świat na 12 obszarów. Tradycje te zrodziły się wśród Kościołów głównych miast Cesarstwa Rzymskiego, chcących związać swe powstanie z działalnością któregoś z apostołów. I tak Maciej miał głosić Słowo Boże w Judei, Etiopii i Macedonii. Według tradycji chrześcijaństwa wschodniego zginął w Jerozolimie z inicjatywy arcykapłana Ananiasza około roku 63. Tradycja zachodnia jako miejsce męczeńskiej śmierci wskazuje Kolchidę. Z kolei zdaniem Klemensa Aleksandryjskiego święty Maciej zmarł śmiercią naturalną w Jerozolimie.
Ponieważ już po śmierci apostołów różne grupy wyznawców przypisywały im autorstwo powstałych w łonie grupy dokumentów, również i Maciejowi przypisana jest Ewangelia, którą wymienia Orygenes w homilii do Ewangelii Łukasza a wspomina Dekret Ps. Gelazjański i Elenchus 60 ksiąg. Obok tych wzmianek o Ewangelii Macieja (utożsamianego też z Mateuszem ‑poborcą ceł) Klemens Aleksandryjski wspomina o Tradycjach (Przekazach) Macieja. Czy jest to utwór tożsamy z wcześniej wymienioną ewangelią nie zostało rozstrzygnięte.
Zachowany fragment Tradycji Macieja wskazuje na charakter ewangeliczny utworu, który miał zawierać ukryte słowa przekazane Maciejowi przez samego Chrystusa. Utwór powstał w wieku II i miał charakter gnostycki. Zachęcał do walki z ciałem i jego lekceważenia oraz do rozwijania duszy za pośrednictwem wiary i poznania. Maciejowi przypisuje się, że mawiał:, „Jeśli sąsiad wybranego męża zgrzeszył, to zgrzeszył także ów wybrany, bo gdyby ten wybrany wiódł życie tak, jak wskazuje Słowo Boże, to jego życie w tak wielkim poszanowaniu miałby sąsiad, że sam by nie zgrzeszył” [1].
Święty Maciej wspominany jest przez chrześcijan w różnych terminach. Prawosławni świętego Macieja obchodzą 9/22 sierpnia i 30 czerwca/13 lipca (Sobór dwunastu apostołów). Po posoborowej reformie kalendarza liturgicznego rzymscy katolicy obchodzą świętego Macieja 14 maja. 24 lutego wspominają nadal św. Macieja luteranie.
Dorota Walencik
Przypis:
[1] „Apokryfy Nowego Testamentu. cz. 1”, pod redakcją Marka Starowiejskiego s. 127–128