Tezy do gościnności eucharystycznej — konsekwencje
- 13 października, 2004
- przeczytasz w 0 minut
Na początku marca br. rozpoczęliśmy w Magazynie Teologicznym Semper Reformanda cykl komentarzy do siedmiu tez ekumenicznego dokumentu “Wspólnota Eucharystyczna jest możliwa” opracowanego przez trzy instytuty ekumeniczne z Bensheim, Tybingi oraz Strasburga. W kategorii Eucharystia można zapoznać się z poszczególnymi tezami do gościnności eucharystycznej, które zachęcają do głębokiej refleksji nad tajemnicą Eucharystii. Zgodnie z zapowiedzią przedstawiamy wnioski końcowe dokumentu.
Konsekwencje
1. Umożliwienie gościnności eucharystycznej posiada wystarczające uzasadnienie teologiczne w istniejących już rezultatach ekumenicznych komisji dialogu. Wzywamy Kościoły, aby wreszcie przyjęły te rozwiązania i wprowadziły w życie.
2. Gościnność eucharystyczna jest możliwa bez konieczności osiągnięcia pełnego porozumienia w rozumieniu Eucharystii, urzędu oraz Kościoła.
3. Dialogi ekumeniczne, dotyczące Wieczerzy Pańskiej są wyzwaniem pogłębienia teologii i duchowości Wieczerzy Świętej w różnych Kościołach ku Chrystusowi, a także do mocniejszego praktykowania wspólnego dziedzictwa. Ma to swoje konsekwencje w kształtowaniu liturgii Wieczerzy Pańskiej (teksty, pieśni, symbole), jak i dla praktycznego obchodzenia się z Eucharystią (przechowywanie darów eucharystycznych, kielich laikatu).
4. Przesłanie Wieczerzy Świętej powinno być tak przekazane w zwiastowaniu i praktyce, aby ludzie mogli je dziś zrozumieć i dostrzec jego wagę w ich życiu.
5. Tam, gdzie możliwa jest wspólnota, powinna być ona praktykowana. Różnice nie muszą dzielić, lecz mogą nawet wzbogacać, ponieważ żaden Kościół nie może wyrazić pełnię katolickości.
6. Dla otrzymania Eucharystii w goszczących Kościołach nie powinny być stawiane inne warunki niż te, które stawia się członkom swojego Kościoła.
7. Podczas gdy dla wielu ludzi, którzy kroczą ekumeniczną drogą poprzez granice Kościołów, udział w Wieczerzy Pańskiej jest ogromną potrzebą duchową, to niektórzy mają trudności z ekumenicznymi nabożeństwami, szczególnie, jeśli mają one miejsce w ich własnych kościołach. Sytuacja ta pokazuje konieczność wypracowania zróżnicowanych rozwiązań:
-istnieją sytuację, w których brak udziału w Wieczerzy Pańskiej innego wyznania byłoby większym duchowym afrontem aniżeli przystąpienie do Wieczerzy
-powinno stać się regułą, że tam gdzie chrześcijanie pojedynczo lub jako parafie żyją w ekumenicznej wspólnocie, to kościelni dostojnicy nie powinni zabraniać gościnności przy Wieczerzy Pańskiej
-osoby kierujące parafiami, księża, kapłani, którzy zgodnie z tymi przesłankami zapraszają innych do wspólnoty Ołtarza, powinni posiadać duszpasterską możliwość decydowania o udzieleniu gościnności
-mając na uwadze względy duszpasterskie opowiadamy się za tym, aby w warunkach praktykowanej wspólnoty ekumenicznej Kościołów wypowiadano publiczne zaproszenie do Stołu Pańskiego, a nie tylko dopuszczenie lub tolerowanie. Ograniczone dopuszczenie do Eucharystii, ktoóre praktykowane jest już w wielu diecezjach, jest pierwszym krokiem do gościnności eucharystycznej.
Wspólne nawrócenie oraz refleksja są ekumeniczną koniecznością chwili, która umożliwia ludziom doświadczanie Eucharystii jako znaku wspólnoty oraz źródła osobistego życia duchowego. Uważamy, że pod względem teologicznym możliwe, a w odniesieniu do duszpasterstwa zalecane jest praktykowanie eucharystycznej gościnności, aby móc dzięki temu z odwagą i konsekwentnie kroczyć ku pełnej wspólnocie kościelnej.
tłum. Dariusz Bruncz