Wspólnota eucharystyczna jest możliwa I — gościnność eucharystyczna jako regularna praktyka ekumeniczna
- 1 marca, 2004
- przeczytasz w 5 minut
Brak wspólnoty eucharystycznej między wyznawcami Jezusa Chrystusa jest najpoważniejszym problemem dialogu teologicznego. W przestrzeni teologicznej istnieją zasadniczo dwie płaszczyzny, które odzwierciedlają jednocześnie zasadność oraz możliwość wspólnoty eucharystycznej między skłóconymi Kościołami: poruszać się możemy albo wytyczną przez kościelną ortodoksję i historię podziałów drogą bezwarunkowego przestrzegania norm kościelno-prawnych oraz teologicznych dyferencji albo też podjąć próbę dialektyki braterskiej miłości, której celem jest urzeczywistnienie świętego pragnienia, aby wszyscy mogli połączyć się we wspólnym Dziękczynieniu.
Każdą z wymienionych płaszczyzn można mylnie zrozumieć, zinstrumentalizować i odrzucić jako zbyteczny balast niezrozumiałych już dzisiaj teologiczno-historycznych zaszłości lub też pozbawić wiarygodności poprzez oskarżenie o podstępny manewr niszczenia duchowej tożsamości na rzecz teologicznej półprawdy lub celowej krótkowzroczności.
Można też obrać drogę dialogu, która kieruje się wspólnotowym pragnieniem i troską o autentyczność Ewangelii w świecie i dla świata. Taką właśnie próbę dialogu podjęły trzy, renomowane Instytutu Teologiczne z Europy Zachodniej, zajmujące się badaniami konfesjoznawczymi i dialogiem ekumenicznym. Założony przez Światową Federację Luterańską (ŚFL) w Strasburgu Centrum Badań Ekumenicznych, a także Instytut Badań Ekumenicznych, działający w ramach Fakultetu Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Tybindze, oraz Instytut Konfesjoznawczy w Bensheim, prowadzony wspólnie przez Związek Ewangelicki oraz Kościół Ewangelicki w Niemczech (EKD) opublikowały w 2003 roku wspólny dokument o nazwie „Wspólnota Wieczerzy Pańskiej jest możliwa – tezy do gościnności eucharystycznej.”
Tekst dokumentu składa się z siedmiu tez, z których ostatnia rozbudowana jest o cztery, tematyczne podpunkty, opatrzonych wyjaśnieniem, ukazaniem stanu obecnych dyskusji ekumenicznych oraz perspektywami na przyszłość. Tekst jest nie tylko ekumeniczną manifestacją trzech instytutów, lecz w przystępny sposób wyjaśnia czytelnikom teologiczne subtelności poszczególnych tradycji wyznaniowych, które, choć nieczytelne dla współczesnego człowieka, posiadają ogromne znaczenie dla wyznaniowej tożsamości Kościołów. Załączony aparat naukowy w postaci przypisów ułatwia orientację w „teologicznej dżungli”.
Ważną zaletą tekstu jest fakt, że bazuje on w dużej mierze na oficjalnych wypowiedziach Kościoła Rzymskokatolickiego, księgach symbolicznych luteranizmu oraz innych Kościołów ewangelickich, a także na dorobku naukowym wielu, znaczących teologów katolickich (Congar, Kasper) i ewangelickich (Pannenberg), oraz na osiągnięciach dialogu ekumenicznego, który zaowocował wspólnymi publikacjami teologicznymi (szczególnie między Kościołem Rzymskokatolickim w Niemczech i Kościołami członkowskimi EKD) komisji dialogu lub też dokumentami ekumenicznymi (Wspólna Deklaracja o Usprawiedliwieniu, Konkordia Leuenberska).
Istotnym elementem omawianego dokumentu są komentarze do toczących się obecnie dyskusji na temat gościnności eucharystycznej, stąd też liczne odwołania do samodzielnych lub bilateralnych dokumentów rzymskokatolickiej Konferencji Biskupów Niemieckich (DBK), Konferencji Biskupów Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD), deklaracji watykańskiej Kongregacji Wiary, międzynarodowych i międzykościelnych komisji teologicznych, wspólnot oraz organizacji ekumenicznych.
Wprawdzie tekst dokumentu powstał niejako „na zamówienie” pierwszych Ekumenicznych Dni Kościoła w Berlinie, które odbyły się w 2003 roku, to jednak, mimo kontrowersji związanych ze wspólnotą Stołu Pańskiego i medialnych przepychanek, pozostaje on ważnym napomnieniem i wyrazem troski o postęp, czy nawet kolejny przełom w dialogu między Kościołami chrześcijańskimi. We wstępie tekstu tak oto uzasadniają cel ekumenicznej publikacji: „Czynimy to w interesie ludzi, którzy od wielu lat angażują się ekumenicznie i dla których wspólne życie w ekumenicznych partnerstwach, projektach i parafiach stało się oczywiste. Jako instytuty zajmujemy się przede wszystkim tymi kwestiami, które dotyczą ekumenicznego życia między ewangelickimi i katolickimi chrześcijanami, chociaż kwestie te pozostają znaczące także dla dialogu z innymi chrześcijanami i Kościołami.”
Czytelnikom Teologicznego Magazynu Ekumenicznego Semper Reformanda oraz Polskiego Serwisu Ekumenicznego Kościół.pl przedstawiamy komentarz do ekumenicznego dokumentu o gościnności eucharystycznej z nadzieją, że przyczyni się on choćby w najmniejszym stopniu do zwrócenia uwagi na palącą konieczność rozmowy o Eucharystii w naszym kraju. Ze względu na duży zakres tematyczny omawianego problemu będziemy prezentować co tydzień komentarz do jednej tezy dokumentu.
Teza 1: Uzasadnienia wymaga nie tyle dopuszczanie ochrzczonych chrześcijan do wspólnej Wieczerzy Pańskiej, lecz jej odmawianie.
Także dziś wszystkie Kościoły chrześcijańskie nauczają, że pełna wspólnota eucharystyczna zakłada pełną wspólnotę kościelną. Do dziś Kościół Rzymskokatolicki, Prawosławny i niektóre Kościoły protestanckie praktykują tzw. zamkniętą Komunię, która oznacza odsunięcie od Stołu Pańskiego trzy grupy osób: nieochrzczonych, wyłączonych ze wspólnoty za błędy doktrynalne lub też czasowo na mocy kar kościelnych. W erze ekumenizmu udało się jednak wypracować ( to już od końca XIX wieku) tymczasowe formy gościnności eucharystycznej, które zaowocowały głębszą refleksją nad rozumieniem jedności we wszystkich Kościołach.
Jedność chrześcijan jest uprzednim darem Ewangelii, o której Kościół w swojej wierze składa świadectwo. Dlatego też jedność, która ugruntowana jest w życiu Trójjedynego Boga i Jego działaniu, nie może sprowadzać się do formalnej jednomyślności w nawet najistotniejszych kwestiach, lecz musi uwzględniać niedoskonałe podobieństwa oraz zranioną pełnię chrześcijańskich Kościołów, które dzięki mocy Ducha Świętego mają mimo rozłamu udział w życiu Trójcy. Tą zranioną pełnią jest katolickość całego Kościoła.
Myśl tę powtarza słynna konstytucja Soboru Watykańskiego Drugiego Lumen Gentium (por. LG 4) oraz dekret o ekumenizmie Unitatis Redinegratio, który głosi: „Podziały między chrześcijanami stanowią jednak dla Kościoła przeszkodę, która sprawia, że nie może on urzeczywistnić właściwej sobie pełnej powszechności w tych dzieciach, które przez chrzest należą wprawdzie do niego, ale odłączyły ię od pełnej z nim wspólnoty.” (UR 4)
Zgodnie z teologią rzymskokatolicką sakrament jest z jednej strony podarowaną przez Boga rzeczywistością (res sacramenti), a z drugiej wskazuje jako znak (sacramentum tantum) na stojące przed Kościołem spełnienie. Kościół, który zgromadza się na Eucharystii jest dzięki mocy Bożej zrealizowaną wspólnotą, która jednocześnie stoi przed końcowym wypełnieniem. Wątek ten obecny jest w wielu dokumentach ekumenicznych oraz w soborowej Konstytucji o św. Liturgii (Sacrosanctum Concilium, 2). Jeśli powyższe się zgadza, to czy nie należałoby, jak przekonują autorzy dokumentu, postrzegać sakrament Eucharystii jako „duchowy prowiantu” na drodze do doskonałej wspólnoty? To, co ludziom darowane jest w Eucharystii, muszą urzeczywistnić w życiu, ponieważ sakramenty w swej istocie antycypują rzeczywistość, którą przekazują widzialne znaki. Mówiąc krótko sakramenty pociągają za sobą nawrócenie.
W dotychczasowych rozmowach ekumenicznych między różnymi Kościołami chrześcijańskimi udało się wypracować trzy główne modele wspólnoty eucharystycznej. Każdy z tych wariantów w różny sposób wyraża wspólnotę wokół Stołu Pańskiego:
Gościnność Eucharystyczna, zwana również otwartą Komunią – jest to otwarte zaproszenie skierowane do wszystkich tych, którzy podzielają eucharystyczną wiarę wspólnoty, która zgromadza się, by przystąpić do Wieczerzy Pańskiej. W obszarze Kościoła Rzymskokatolickiego gościnność eucharystyczna jest już faktem, jednakże tylko w ograniczonych okolicznościach – np. w sytuacjach zagrożenia życia lub innych sytuacjach, uchodzących za wyjątkowe.
Interkomunia oznacza wzajemne zaproszeni dwóch Kościołów do udziału we własnej Eucharystii, które zostaje wypowiedziane po obustronnych konsultacjach. W Niemczech interkomunia istnieje choćby między EKD a Kościołem Anglikańskim oraz EKD i Kościołem Starokatolickim.
Koncelebracja i intercelebracja zakładają pełną wspólnotę eucharystyczną (uznanie sakramentów) i kościelną (uznanie urzędów). W przypadku celebracji duchowni różnych wyznań współprzewodniczą nabożeństwom połączonym z Komunią Świętą. Natomiast intercelebracja ma wówczas miejsce, gdy dwa lub więcej Kościołów dopuszcza duchownych z siostrzanych Kościołów do prowadzenia nabożeństw komunijnych w swoim Kościele.
Praktyka intercelebracji urzeczywistniona jest choćby we Wspólnocie Leuenberskiej oraz w porozumieniu zawartym między Kościołami w USA: Kościołem Episkopalnym, Kościołem Ewangelicko-Luterańskim w Ameryce (ELCA), Zjednoczonym Kościołem Chrystusa, Kościołem Prezbiteriańskim oraz Kościołem Reformowanym. W Polsce koncelebracja i intercelebracja praktykowana jest od dawna przez trzy Kościoły ewangelickie połączone tzw. Unią Ołtarza i Ambony: Kościół Ewangelicko-Augsburski, Ewangelicko-Reformowany oraz Ewangelicko-Metodystyczny.
Autorzy dokumentu opowiadają się za otwartą gościnnością eucharystyczną jako regularnej praktyce ekumenicznej, uzasadniając to przekonaniem, że nie ma wystarczających powodów teologicznych, które wzbraniałyby innych chrześcijanom wspólnej Eucharystii tam, gdzie wspólne życie stało się oczywistością.
Dariusz Bruncz
Zobacz także:
ekumenizm.pl: Tak dla wspólnej Eucharystii
ekumenizm.pl: Luteranie z anglikanami
ekumenizm.pl: Luteranie świętują z kalwinami
ekumenizm.pl: Jan Paweł II: duchowa komunia luteranów i katolików