Wspólnota eucharystyczna jest możliwa VI — Eucharystia sięga dalej niż wspólnota kościelna
- 3 września, 2004
- przeczytasz w 1 minutę
Kościół i jego jedność mają swoje korzenie w działaniu Trójjedynego Boga poprzez Słowo i Sakrament. Działanie Boga urzeczywistnia jedność chrześcijan z Chrystusem, ale również jedność wyznawców Jednego Chrystusa, która przekracza ograniczenia czasowe i geograficzne. Chrzest Święty włącza w Ciało Chrystusa i wprowadza jednocześnie w przestrzeń wspólnoty z Kościołem wszystkich czasów. Ten sam Chrzest czyni z nas członków lokalnego Kościoła, głoszącego Ewangelię w konkretnych ramach historycznych. Analogicznie w Eucharystii doświadczamy nie tylko Kościoła uniwersalnego, lecz symbolizuje i powołuje ona do życia lokalną wspólnotę Kościoła. Między wspólnotą eucharystyczną i kościelną nie istnieje zatem symetryczny związek: bez konkretnej wspólnoty Kościoła nie byłoby Eucharystii, ale bez Bożego działania nie byłoby ani Kościoła, ani Eucharystii. Tak jak Kościół uniwersalny sięga dalej niż granice Kościoła lokalnego, tak i wspólnota, którą Bóg powołuje w Eucharystii Kościołów sięga dalej niż ramy Kościoła partykularnego.
Teza 6: Eucharystia sięga dalej niż wspólnota kościelna
Darem Eucharystii jest Ciało Chrystusa. Także Kościół nazywany jest Ciałem Chrystusa (1. Kor 12,12–27), co wskazuje na niezwykle bliski związek między Eucharystią a Kościołem. Potwierdza to także apostoł św. Paweł, gdy pisze: Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy, czyż nie jest społecznością krwi Chrystusowej? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest społecznością ciała Chrystusowego? Ponieważ jest jeden chleb, my, ilu nas jest stanowimy jedno ciało, wszyscy bowiem jesteśmy uczestnikami jednego chleba. (1. Kor 10,16–17).
Wszystkie Kościoły chrześcijańskie zakładają, że uczestnictwo w jednym Chlebie i wspólnym Kielichu symbolizuje i urzeczywistnia jedność Kościoła [1] Słynny Dokument z Limy 1982 roku opracowany przez Komisję Wiary i Ustroju Kościelnego Światowej Rady Kościołów (ŚRK) podkreśla zatem, że: “Udział w jednym chlebie wspólnym Kielichu w określonym miejscu uwydatnia i stwarza jedność wiernych z Chrystusem, a także z innymi uczestnikami Eucharystii wszystkich czasów i miejsc.” [2]
Kościół Rzymskokatolicki wyznaje, że Eucharystia może być tylko wówczas źródłem jedności, jeśli istnieje wspólnota w nauczaniu, liturgii oraz kapłaństwie. Jednocześnie Kościół Rzymskokatolicki naucza (porównaj Teza 4), że poprzez Chrzest istnieje sakramentalna więź jedności, umożliwiająca wszystkim ochrzczonym otrzymanie duchowego pokarmu w Eucharystii. Powyższe stwierdzenie otwiera nowe, wyjątkowe możliwości w odniesieniu do wspólny eucharystycznej, uwzględniające świadectwo jedności chrześcijan oraz uczestnictwo w środkach łaski mówi o tym m.in. Dyrektorium Ekumeniczne Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan z 1993 roku. Kościół Rzymskokatolicki podkreśla jednak, że rzeczywistość Kościoła jest nie tylko darem, ale i zadaniem, dlatego też niemożliwe jest indywidualistyczne rozumienie Eucharystii bez uwzględnienia tajemnicy Kościoła.
Dialog ekumeniczny pokazał, że także Kościoły ewangelickie dostrzegają i na nowo odkrywają Eucharystię jako urzeczywistnienie wspólnoty Ciała Chrystusowego. W słynnej Konkordii Leuenberskiej (1973), która ustanowiła pełną wspólnotę między Kościołami luterańskimi, reformowanymi, unijnymi, Kościoły wyznają: “Gdy świętujemy Wieczerzę Pańską, zwiastujemy śmierć Chrystusa, przez którego Bóg pojednał świat ze sobą. Wyznajemy obecność zmartwychwstałego Pana pośród nas. W radości z faktu, że Pan przyszedł do nas, oczekujemy na Jego przyszłość w chwale.” [3]
Nie można przedstawiać relacji między Eucharystią a Kościołem za pomocą alternatywy między wydarzeniem oraz konkretną instytucją kościelną: Kościół nie ogranicza się ani do momentu świętowania Eucharystii, ani też nie jest wielkością dokonaną, która administruje i posiada wiarę oraz środki łaski. Ludzie gromadzą się jako Kościół, wiedząc, że są wezwani; ludzie świętują Eucharystię, wiedząc, że są zaproszeni przez Boga; Kościół jest Ciałem Chrystusa, wiedząc, że musi być on nieustannie budowany. W podobnym duchu wypowiada się św. Augustyn, mówiąc: “Otrzymajcie to, czym jesteście, abyście się stali tym, kim jesteście: Ciałem Chrystusowym.” [4]
Myśląc o jedności Kościoła wyrażonej we wspólnocie eucharystycznej należy uwzględnić eschatologiczny, chrystologiczny i pneumatologiczny aspekt Kościoła. Dla Kościołów ewangelickich Eucharystia jest pokarmem, wzmacniającym nasze dążenia do jedności Eucharystia jest zatem wyrazem działania Chrystusa, który zachęca i zaprasza nas do pełnej jedności. Także Kościół Rzymskokatolicki naucza, że jedność Kościoła stoi pod znakiem niezakończonego, znajdującego się wciąż przed nami eschatologicznego wydarzenia. Nadzieja, że Eucharystia przywróci rozbitą jedność nie jest obca teologii rzymskokatolickiej, gdy uwzględni się niedoskonałość i czasowość wszystkich modeli kościelnej jedności w świetle eschatologicznego spełnienia.
Po II Soborze Watykańskim coraz dobitniej zaczęto podkreślać rozróżnienie między Kościołem jako Ciałem Chrystusa, do którego należą wszyscy ochrzczeni, oraz Kościołem widzialnym (tj. Kościołem Rzymskim). [5] Pojęcie hierarchii prawd (UR 11) otwiera możliwości dialogu w odniesieniu do refleksji eklezjologicznej. W Lumen gentium jasno podkreślane jest przekonanie o tym, że pojęcie sakramentu można odnieść również do Kościoła, mimo iż Kościół jako sakrament nie ma tego samego znaczenia jak np. sakrament Eucharystii.
W Chrystusie Kościół jest sakramentem, to znaczy znakiem i narzędziem dla zjednoczenia z Bogiem ze względu na jedność całej ludzkości [6] Kościół jest tym, czym jest tylko w Chrystusie; poza Chrystusem nie ma Kościoła. Kościoły ewangelickie wierzą, że sam Chrystus zaprasza grzeszników do swojego stołu. Chrystus obecny w Słowie i Sakramencie jest ikoną wiary, że Kościół jest przestrzenią niepomiernie większą niż istniejące Kościoły wyznaniowe. Realna obecność Chrystusa w Wieczerzy Świętej relatywizuje eklezjalne postacie jedności, które nadal dzielą Kościoły.
Duch Święty urzeczywistnia Jezusa Chrystusa w Słowie i Sakramencie, uzdalniając i prowadząc człowieka do wspólnoty Kościoła. Duch Św. jest Panem nad środkami łaski, dlatego też Kościoły mogą pełne ufności wyznawać, że Duch Św. posługuje się sakramentami dla zbawienia grzeszników także poza granicami konkretnych Kościołów wyznaniowych. Soborowy dekret o ekumenizmie Unitatis Redintegratio stwierdza: “Ci przecież, co wierzą w Chrystusa i otrzymali ważnie chrzest, pozostają w jakiejś, choć niedoskonałej wspólnocie (communio) ze społecznością Kościoła katolickiego. Faktem jest, że z powodu rozbieżności utrzymujących się w różnej formie między nimi a Kościołem katolickim, czy to w sprawach doktryny, a niekiedy też zasad karności, czy odnośnie do struktury Kościoła, pełna łączność (communio) kościelna napotyka niemało przeszkód, częstokroć bardzo poważnych, które przełamać usiłuje ruch ekumeniczny. Pomimo to usprawiedliwieni z wiary przez chrzest należą do Ciała Chrystusa, dlatego też zdobi ich należne im imię chrześcijańskie, a synowie Kościoła katolickiego słusznie ich uważają za braci w Panu. Ponadto wśród elementów czy dóbr, dzięki którym razem wziętym sam Kościół się buduje i ożywia, niektóre i to liczne i znamienite mogą istnieć poza widocznym obrębem Kościoła katolickiego, spisane słowo Boże, życie w łasce, wiara, nadzieja, miłość oraz inne wewnętrzne dary Ducha Św. oraz widzialne elementy: wszystko to, co pochodzi od Chrystusa i do Niego prowadzi, należy słusznie do jedynego Kościoła Chrystusowego. Nasi bracia odłączeni sprawują wiele chrześcijańskich obrzędów, które — zależnie od różnych warunków każdego Kościoła lub Wspólnoty — niewątpliwie mogą w rozmaity sposób wzbudzić rzeczywiste życie łaski i którym trzeba przyznać zdolność otwierania wstępu do społeczności zbawienia. Same te Kościoły i odłączone Wspólnoty, choć w naszym przekonaniu podlegają brakom, wcale nie są pozbawione znaczenia i wagi w tajemnicy zbawienia. Duch Chrystusa nie wzbrania się przecież posługiwać nimi jako środkami zbawienia, których moc pochodzi z samej pełni łaski i prawdy, powierzonej Kościołowi katolickiemu.” [7]
Instytuty ekumeniczne stwierdzają zatem, że również w oparciu o nauczanie Kościoła Rzymskokatolickiego podczas Wieczerzy Pańskiej sprawowanej w Kościele Ewangelickim zgodnie z nakazem Chrystusa i w ufnej wierze w słowa ustanowienia działa Duch Święty, urzeczywistniając Chrystusa i umożliwiając wiernym udział w Jego tajemnicy.
Dariusz P. Bruncz
Przypisy:
[1] Por. Unitatis Redintegratio 2 oraz Lumen Gentium 3. Ratyzboński teolog ks. prof. Wolfgang Beinert pisze: “Jeśli Kościół jest ziemską egzystencją wywyższonego Chrystusa, to w świętowaniu Eucharystii wyraża się on w najpełniejszy sposób.” W: Beinert, Wolfgang: Um das dritte Kirchenattribut. Beiträge zur ökumenischen Spiritualität und Theologie, Band 2, Essen 1964, S. 349 n.
[2] Taufe, Eucharistie, Amt. Konvergenzerklärungen der Kommission für Glauben und Kirhenverfassung des ÖRK. W: Dokumente wachsender Übereinstimmung, Bd. 1, Eucharistie 19.
[3] Konkordia Leuenberska, § 15.
[4] Św. Augustyn, Państwo Boże 23,25.
[5] LG 15; UR 22.
[6] LG 1.
[7] UR 3.