Wspólnota Ewangelicznych Kościołów Episkopalnych
- 27 października, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Spór jaki wywołała ordynacja aktywnego homoseksualisty na biskupa w Kościele Episkopalnym Stanów Zjednoczonych oraz możliwość schizmy z tym związanej sprawiły, że w Polsce zaczęło się mówić o dysydenckich wspólnotach anglikańskich: tradycjonalistycznych, anglokatolickich, ale także ewangelikalnych. Jedną z takich wspólnot o charyzmatyczno-ewangelikalnych korzeniach jest Wspólnota Ewangelicznych Kościołów Episkopalnych.
Wspólnota Ewangelicznych Kościołów Episkopalnych jest nowym organizmem na chrześcijańskiej mapie świata. Ukształtowała się ona z niewielkich wspólnot ewangelikalno-charyzmatycznych w Stanach Zjednoczonych, niezależnych grup starokatolickich oraz anglikańskich kościołów “kontynuujących”. W efekcie powstała wspólnota, która stara się nie tyle akcentować dzielące chrześcijan różnice, ile jednoczyć w sobie rozmaite tradycje: charyzmatyczną, ewangelikalną, liturgiczną i sakramentalną. Wspólnota ta pozostaje częścię celtyckiego anglikanizmu, co podkreśla poprzez stosowanie anglikańskich modlitewników.
Powstanie i rozwój
Początkiem kształtowania się nowej wspólnoty była konferencja w Oklahomie. Odbyła się ona latem 1993 roku, a zorganizowała ją grupa pastorów i świeckich liderów religijnych należących do rozmaitych wspólnot chrześcijańskich. Celem konferencji było pokazania, że rozmaite tradycje religijne powinny się uzupełniać i doskonalić, a nie zwalczać. Rok później jedna z charyzmatycznych parafii episkopalnych w Stanach Zjednoczonych, wraz ze swoim proboszczem rozpoczęła wprowadzanie wizji konferencji w Oklahomie w życie. Jej członkowie uznali, że Duch Święty powołał ich do stworzenia nowej organizacji kościelnej, która zakorzeniona byłaby w tradycji anglikańskiej, ale przyjmowała ludzi i wspólnoty należące do wszystkich wyznań chrześcijańskich.
Pomysł stał się rzeczywistością, dzięki pomocy arcybiskupa Johna Kivuva z Afryki, który zdecydował się objąć parafie i wspólnoty ewangelicznych episkopalian swoją opieką. To on wyświęcił na biskupa Michaela Owena, który wraz z grupą zainteresowanych nową wspólnotą episkopalian i anglikanów należących do dysydenckich wspólnot rozpoczął prace nad powołaniem nowej wspólnoty. W październiku 1995 roku w Fredericksburgu w Wirginii, biskup Owen wraz z biskupami z niezależnych wspólnot starokatolickich i anglikańskich wyświęcił dwóch nowych biskupów, 25 prezbiterów i 7 diakonów. Mimo tak dużej ilości duchownych (szczególnie biskupów) do nowej wspólnoty przyłączyło się na początku tylko 6 kongregacji. W listopadzie biskup Owen został wybrany Prymasem nowej wspólnoty.
Mimo niewielkiej liczebności nowa wspólnota już w 1996 roku rozpoczęła pracę misyjną, powołując diecezje misyjne w Europie i Kanadzie. W 1997 roku do wspólnoty przyłączyło się kilkadziesiąt, założonych przez ks. Dauraisingha Jamesa, wspólnot protestanckich z Indii. Ich założyciel został wyświęcony na arcybiskupa ewangeliczno-episkopalnego. Jeszcze więcej wspólnot charyzmatycznych przyłączyło się do CEEC na Filipinach,. gdzie wspólnota ta liczy obecnie ponad 500 kongregacji. Stopniowo ewangeliczni episkopalianie rozpoczęli także działania w Rumunii i na Węgrzech.
Biskupi tej wspólnoty działają też w Afryce (szczególnie w Kenii), Meksyku, na Karaibach oraz w Hiszpanii. Kolegium Biskupów Wspólnoty Ewangelicznych Kościołów Episkopalnych liczy obecnie 8 arcybiskupów i 24 biskupów. Dostępne informatory tego wyznania nie podają ilości wiernych.
Zasady wiary i etyki
Podstawą wyznania wiary są dla ewangelicznych episkopalian Cztery Punkty z Chicago-Lambeth. Głoszą one:
1. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu zawiera wszystko, co jest niezbędne do zbawienia, i jako takie są jedynym źródłem wiary.
2. Apostolskie Wyznanie Wiary, Symbol chrzcielny oraz Credo nicejskie są wystarczającymi wyznaniami wiary.
3. Istnieją dwa sakramenty ustanowione przez samego Chrystusa — chrzest i Wieczerza Pańska. Sprawowane są zaś one zgodnie ze słowami i elementami ustanowionymi przez Jezusa.
4. Historyczny episkopat, dostosowany do lokalnych potrzeb, jest powołany przez Boga, by stał na straży jedności Jego Kościoła.
Ewangelikalność nowej wspólnoty objawia się także w jej liturgii, która nie jest po prostu wiernym powtarzaniem tych samych reguł, ale jest otwarta na odnowę. Przyjmuje ona jednak tradycje modlitewne wszystkich gałęzi anglikanizmu, tak Kościoła Wysokiego, anglokatolickiego, jak i broad i low church. Lokalne zbory mają także pełną wolność w wypracowaniu własnych form modlitewnych, o ile godzi się na to ich biskup.
CEEC głosi przekonanie o świętości każdego życia ludzkiego od momentu poczęcia do naturalnej śmierci. Odrzuca aborcję, karę śmierci oraz badania nad embrionami ludzkimi. Zdecydowanie wypowiada się także przeciwko współczesnemu hedonizmowi, głosząc wartości wstrzemięźliwości seksualnej, wierności małżeńskiej oraz samokontroli. Ewangeliczni episkopalianie wyraźnie twierdzą, że małżeństwo jest związkiem kobiety i mężczyzny, a homoseksualiści wezwani są do wstrzemięźliwości i celibatu.
Ordynacja kobiet
Wspólnota Ewangelicznych Kościołów Episkopalnych nie zajęła jednego spójnego stanowiska w tej kwestii. Wszyskie diecezje w jej łonie ordynują kobiety na diakonów/diakonisy. W tej kwestii nie istnieje różnorodność opinii. Inaczej jest w przypadku święceń prezbiteratu. Tu decyzja pozostawiona jest biskupowi. Może on, jeśli uważa to za słuszne, wyświęcić na prezbitera kobietę, może jednak tego nie robić. Kobiety wyświęcone już na prezbiterów, jeśli przenoszą się do innej diecezji muszą poddać się woli tamtejszego biskupa, jeśli odrzuca on święcenie kobiet. W przypadku święceń biskupich — sprawa jest bardziej jednoznaczna. CEEC nie dokonuje takich święceń, ale … pozwala na rozmaite opinie na ten temat.