Zjednoczony Kościół Chrystusa
- 22 marca, 2003
- przeczytasz w 8 minut
1. Wiadomości Ogólne
Trzy największe Kościoły o tradycji reformowanej w USA, wywodzą się z trzech nurtów: angielskiego purytanizmu, szkockiego prezbiterianizmu i holenderskiego kalwinizmu. Zjednoczony Kościół Chrystusa (UCC) jest jednym z największych amerykańskich kościołów o charakterze reformowanym i swoje korzenie ma w pierwszym z wymienionych nurtów. Sam kościół powstał w 1957 roku w wyniku unii Ewangelickiego i Reformowanego Kościoła (Evangelical and Reformed Church) oraz Kongregacjonalnych Chrześcijańskich Kościołów (Congregational Christian Churches). Historia UCC jest nierozerwalnie związana z historią USA i amerykańskiego protestantyzmu.
2. Historia
Po wprowadzeniu w Anglii anglikanizmu wielu wiernych było niezadowolonych z połowicznych ich zdaniem reform, jakie cechowały kościół anglikański. Nazywano ich purytanami. Najbardziej radykalni, wierzyli w prawo każdej kongregacji do ustanawiania własnej liturgii i organizacji. Ci kongregacjoniści, byli surowo prześladowani przez monarchię brytyjską. W 1620 roku pewna ich grupa udała się do Ameryki, gdzie założyła pierwszą kolonię (Massachusetts). W historii USA nazywa się ich “Ojcami Pielgrzymami”(Pilgrim Fathers). Prześladowani w Anglii za swoje poglądy religijne, w Ameryce chcieli zbudować Nowe Jeruzalem. Temu celowi miało służyć ścisłe przestrzeganie zasady kongregacjonalizmu i niezależności każdej parafii. Do niej należeć mogli tylko ochrzczeni, którzy następnie złożyli osobiste wyznanie wiary przez starszymi i całym zborem. Tylko członkowie parafii, i oczywiście tylko mężczyźni, mieli prawo głosu przy wyborze władz kolonii. Kongregacjonalizm stał się kościołem państwowym w Massachusetts, Connecticut oraz w New Hampshire (tzw. Nowa Anglia).Po kilku latach okazało się, że “Państwo Boże” w wydaniu kongragacjonistów może być równie nietolerancyjne, jak Anglia z której uciekli. W 1637 roku z Massachusetts wygnano pierwsze osoby za nieprawomyślność religijną. Nathaniel Hawthorne w “Szkarłatnej Literze” opisuje losy kobiety skazanej na dożywotnie noszenie litery “A” (symbol cudzołóstwa) na ubraniu, za urodzenie pozamałżeńskiego dziecka. Jego książka doskonale odzwierciedla atmosferę teokracji Nowej Anglii. Innym przykładem fanatyzmu amerykańskich purytanów był proces tzw. “Czarownic z Salem”, kiedy to ciemnota oraz masowa histeria zawiodła na szubienicę kilkanaście niewinnych osób podejrzanych o czary. Kiedy w kolonii pojawili się Kwakrzy, purytanie odpowiedzieli serią represji, z wieszaniem “heretyków” włącznie. Dopiero po interwencji króla Anglii, zakazano egzekucji z powodu wyznawania określonej religii, ale kongergacjonizm pozostał religią panującą w tych koloniach. Ostateczne oddzielenie kościoła od państwa nastąpiło, długo po uzyskaniu niepodległości przez USA: w Connecticut w 1818 r., w New Hampshire w 1819 r., w Maine w 1820 r. i w 1833 roku w Massachusetts.Oprócz prześladowania innowierców oraz sporów między sobą, kongregacjoniści zajęli się z powodzeniem nawracaniem Indian. Pierwsze próby misji podjęto już w latach 40-tych XVII wieku, pod przewodnictwem Thomasa Mayhew Młodszego. Pierwszego indiańskiego pastora (naturalnie dla Indian) ordynowano już w 1649 r., a pierwszą indiańską parafię kongregacjonalną zorganizowano w 1659 roku. Pastorska rodzina Mayhew wspierała misje wśród Indian przez pięć pokoleń! Inny misjonarz John Eliott, przyczynił się do przełożenia Nowego Testamentu na jeden z lokalnych języków indiańskich. Tradycje siedemnastowiecznych misji wśród Indian Nowej Anglii, były kontynuowane w XIX wieku przez kongregacjonistów na zachodzie Stanów Zjednoczonych. Warto także wspomnieć, że to właśnie kongergacjoniści przyczynili się do założenia takich słynnych uniwersytetów jak Harvard, Yale i Princeton. W sumie z inicjatywy kongergacjonistów do samego 1865 r. powstało ponad dwadzieścia pięć uniwersytetów i collegów. Osiemnasty wiek przyniósł kongregacjonizmowi wielkie przebudzenie i odnowę religijności (Great Awakening), ale także narastający konflikt pomiędzy racjonalistycznym skrzydłem kościoła, a skrzydłem radykalnie kalwińskim. Zakończył się od dość dramatycznie w 1825 r., kiedy to część parafii i wiernych wystąpiła z kościoła tworząc kościół unitariański. Zawarta przez kongregacjonistów w 1801 roku unia z amerykańskimi prezbiterianami, uległa rozpadowi w 1852 roku. Pomimo tego, dziewiętnasty wiek był okresem wielkiego rozwoju dla kongergacjonistów. W 1812 r. wysłano pierwszych misjonarzy do Indii, z czasem tworząc placówki misyjne także w Chinach i Afryce. Jednocześnie razem z wielką migracją na “Dziki Zachód” w samym USA tworzono nowe parafie kongregacjonalne, rozszerzając bazę kongregacjonalizmu poza Nową Anglię. Kościół kongregacjonalny nie bał się także iść z duchem czasu — w niektórych parafiach już od 1699 roku pozwalano kobietom głosować na zgromadzeniach parafialnych. W 1853 roku ordynowano pierwszą kobietę pastor, Antoinettę Brown. I choć przez pewien czas potem nie było kolejnych ordynacji, to gdy pastor Brown umierała w 1921 roku, w całych Stanach Zjednoczonych pracowało już ponad 3000 kobiet pastorów. Równocześnie w USA idee kongregacjonizmu zaczęły docierać do innych grup etnicznych i w XIX wieku powstały osobne parafie dla Indian, Chińczyków, Koreańczyków, Japończyków, Ormian i wielu innych. Postępowała także konsolidacja samych kongregacjonistów, zrzeszonych od 1865 r. w Narodowej Radzie Kongregacjonalnej (National Congregational Council). W 1931 r. kongregacjoniści zjednoczyli się z Kościołem Chrześcijańskim (Christian Church). Ten ostatni powstał pod koniec XVIII wieku w USA, kiedy kilku metodystycznych i baptystycznych pastorów niezadowolonych z podziałów wśród chrześcijan postanowiło założyć ekumeniczny ruch, który kładłby nacisk na to co łączy, a nie dzieli chrześcijan. W ciągu XIX wieku ruch ten rozwinął się na terenie całego USA, przekształcając w odrębne wyznanie — Kościół Chrześcijański. W 1867 roku, jako pierwszy w historii, kościół ten zezwolił na ordynację kobiet. Po unii z kongragacjonistami, nowy kościół, Kongregacjonalne Chrześcijańskie Kościoły, liczył ponad 1 100 000 wiernych w całym Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie trwały rozmowy w sprawie dalszych unii. Najbardziej zainteresowany był Ewangelicki i Reformowany Kościół. Skupiał on przede wszystkim dwie grupy osadników pochodzenia niemieckiego. Pierwsi, ewangelicy reformowani z Palatynatu, przybyli do Ameryki na początku XVIII wieku, kiedy to ich kraj, dostał się pod panowanie nietolerancyjnego katolickiego władcy. Początkowo stowarzyszeni z Holenderskim Kościołem Reformowanym, od 1793 r. tworzyli odrębny Niemiecki Kościół Reformowany w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Druga grupa Niemców przybyła do USA po 1830 roku po wprowadzeniu w Prusach przymusowej unii kościelnej (1817). Nowi osadnicy, kontynuowali jej założenia, tyle, że w przeciwieństwie do Niemiec, na zasadzie dobrowolności. Wśród osadników byli zarówno luteranie jak i reformowani. Te dwie grupy połączyły się w 1934 roku, tworząc Ewangelicki i Reformowany Kościół, liczący ponad 28 100 wiernych.Rozmowy dotyczące ewentualnej unii pomiędzy Kongregacjonalymi Chrześcijańskimi Kościołami, a Ewangelickim i Reformowanym Kościołem, rozpoczęły się już w 1937 roku. Ostatecznie w 1949 roku opracowano “Podstawy Unii” (Basis of Union). W tym samym roku zaakceptowały go 33 z 34 lokalnych synodów Kościoła Ewangelickiego i Reformowanego. Jednak niektóre parafie kongergacjonalne zablokowały unię, podając swoje władze do sądu. Po długim procesie sądowym i orzeczeniach kilku instancji, sąd zezwolił na unię, gdyż nie dostrzegł w niej zagrożeń dla idei kongregacjonizmu (1954). Oporne parafie wycofały się z kościoła, który w większości (ponad 73%) zagłosował za unią. Zjednoczenie dwóch kościołów, od tej pory będących Zjednoczonym Kościołem Chrystusa miało miejsce na Synodzie Zjednoczeniowym 25 czerwca 1957 roku.
3. Organizacja
Zgodnie z zasadą kongregacjonizmu podstawową jednostką jest parafia prowadzona przez pastora i starszych zboru. Każda parafia reguluje swoją liturgię, zarząd oraz codzienne sprawy. Grupa parafii w określonej okolicy stowarzyszenie (association), w którego skład wchodzą pastorzy oraz delegaci zborów. Stowarzyszenie zajmuje się koordynacją działań parafii w swoim regionie, ale nie mogą im niczego narzucać. Stowarzyszenia ordynują też swoich pastorów. W danym regionie stowarzyszenia są zgrupowane w konferencji (conference), których na obszarze całych Stanów Zjednoczonych jest w sumie 39. Najwyższą władzą w UCC jest Synod Generalny, zbierający się co dwa lata. Jest on najwyższym prawodawcą, koordynuje działalność misyjną, charytatywną oraz społeczną kościoła. Na jego kościoła stoi Główny Pastor Prezydent (General Minister President) wybierany na czteroletnią kadencję. Jak wskazyje sama nazwa jest nim zawsze osoba duchowna i jak dotąd zawsze mężczyzna. Oprócz Pastora Prezydenta Synod Generalny wybiera także czterech innych oficerów kościoła i ta piątka tworzy razem Kolegium (Collegium). W obecym kolegium jest trzech świeckich i dwie kobiety. Pod względem kompentecji Kolegium przypomina polski konsystorz.Siedziba UCC znajduje się w Cleveland Ohio.
4. Kościół Dziś
Na początku 2002 roku Zjednoczony Kościół Chrystusa liczył prawie 1 360 000 wiernych zrzeszonych w 5888 parafiach, co stanowi 0.5% społeczeństwa Stanów Zjednoczonych. Jak już było powiedziane, UCC ordynuje kobiety pastorów już od XIX wieku, a w 1972 r. jedno ze stowarzyszeń ordynowało pierwszego otwartego homoseksualistę. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie wszystkie parafie są tak liberalne i otwarte.Właśnie konflikt między tzw. “liberałami”, a “konserwatystami”, przypominający do pewnego stopnia secesję unitarian z początku XIX wieku, jest jednym z problemów UCC. Tym razem jednak, z UCC występują parafie konserwatywne i fundamentalistyczne, a zostają bardziej liberalni wierni. W ciągu dekady 1991 — 2001 liczba parafii, które wystąpiły z UCC bądź zostały z niego wykluczone, wyniosła 364.Innym problemem jest ciągle malejąca i starzejąca się liczna wiernych UCC. Największą liczebność Zjednoczony Kościół Chrystusa osiągnął w 1965 r., kiedy to liczył prawie 2 100 000 wiernych. Od tamtej pory jego liczebność spada. Poważnym problemem, zresztą nie tylko UCC, jest także malejąca liczba powołań i studentów i studentek teologii, grożąca w dalszej przyszłości brakiem wystarczającej liczby duchownych.Są jednak znaki pocieszające. Tendencje spadkowe w kościele zdają się wyhamowywać, a niektóre parafie, i to zarówno konserwatywne jak i liberalne, odnotowują tendencje wzrostowe. W ciągu minionej dekady zorganizowano 103 nowe parafie oraz przyjęto do kościoła 41 parafii z innych kościołów. Co ciekawe, wśród tych ostatnich sporą grupę stanowią dawne parafie rzymskokatolickie. Ciągle istnieją i dynamicznie się rozwijają parafie indiańskie (z nabożeństwami w plemiennych językach), a także parafie wśród nowych grup imigranckich z Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej.Zjednoczony Kościół Chrystusa, wierny swojemu dziedzictwu, prowadzi także działalność misyjną na całym świecie. Jego misjonarzy można spotkać na każdym kontynencie w 25 krajach. Działalność misyjną w USA i na Świecie, UCC łączy z działalnością charytatywną i misyjną. Organizacja zajmująca się tymi działaniami w imieniu UCC oraz Świadków Chrystusa (Disciples of Christ) — nie mylić ze Świadkami Jehowy! — to Global Ministries. Parafie kongregacjonalne, które odrzuciły Unię z 1957 roku, utworzyły Krajowe Stowarzyszenie Kongregacjonalnych Chrześcijańskich Kościołów (National Association of Congregational Christian Churches). Liczy ono 426 parafii w 39 stanach Stanów Zjednoczonych oraz w dwóch prowincjach Kanady. Do parafii tych należy około 70 000 wiernych.Najmniejszą grupę tworzy fundamentalistyczna Konferencja Konserwatywnych Kongregacjonalnych Chrześcijan (Conservative Congregational Christian Conference).
www.ucc.orgwww.globalministries.org
Autor jest prawnikiem, doktorantem na Wolnym Uniwersytecie w Amsterdamie, członek szkockiej parafii reformowanej w Amsterdamie
Tekst ukazał się w miesięczniku “Jednota”
Redakcja Magazynu Sempre Reformanda dziękuje miesięcznikowi “Jednota” za możliwość wykorzystania tego materiału na naszych stronach.