Raport o fińskiej religijności
- 28 lipca, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Finowie modlą się tak samo często jak czynili to 20 lat temu; równie często jak kiedyś wierzą w jakieś bóstwo. Jednocześnie w tym samym czasie wiara w jedynego Boga, o którym tradycyjnie naucza Kościół chrześcijański, spadła o 15 punktów procentowych; uczestnictwo w nabożeństwach zmniejszyło się o 14%, zaś liczba członków narodowego Kościoła luterańskiego spadła o 6%. Te dane zawiera opublikowane niedawno studium pod tytułem „Religia w Finlandii – […]
Finowie modlą się tak samo często jak czynili to 20 lat temu; równie często jak kiedyś wierzą w jakieś bóstwo. Jednocześnie w tym samym czasie wiara w jedynego Boga, o którym tradycyjnie naucza Kościół chrześcijański, spadła o 15 punktów procentowych; uczestnictwo w nabożeństwach zmniejszyło się o 14%, zaś liczba członków narodowego Kościoła luterańskiego spadła o 6%.
Te dane zawiera opublikowane niedawno studium pod tytułem „Religia w Finlandii – schyłek, zmiana i transformacja fińskiej religijności”, opracowane przez Instytut Badawczy Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Finlandii pod kierunkiem Kimmo Kääriäinen.
Choć poziom religijności w ogóle w Finlandii nie spadł , to jednak tradycyjne wyznanie ewangelicko-luterańskie stale traci na znaczeniu. Widać to wyraźnie w odpowiedziach respondentów badania na pytania o centralne prawdy wiary chrześcijańskiej. Pomiędzy rokiem 1999 a 2003 liczba wierzących że Jezus z Nazaretu jest Synem Bożym spadła z 77 do 68%; wyznawców zmartwychwstania Jezusa było poprzednio w społeczeństwie fińskim 69%, zaś obecnie – 61%; poziom wiary w stworzenie świata przez Boga spadł z 68% do 59%, zaś w sąd ostateczny – z 60% do 50%.W ślad za tym spada liczba członków Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Finlandii. Tendencja ta jest powolna lecz na przestrzeni całego okresu powojennego stała. Badanie ukazuje, że wśród fińskich luteran dość powszechne jest odczucie, że Kościół jako całość oraz poszczególne parafie nie odpowiadają na potrzeby duszpasterskie swych członków. Trzeba tu jednak dodać, że rozdźwięk pomiędzy Kościołem a wiernymi jest Finlandii znacznie mniej zauważalny niż w pozostałej części Skandynawii.Najważniejszą formą kontaktu wiernych z Kościołem pozostają rodzinne uroczystości. Wśród trzech najistotniejszych powodów przynależności do Kościoła w roku 2003 wymieniano możliwość otrzymania chrztu, ślubu kościelnego i kościelnego pogrzebu. Jednak myliłby się ten kto sądziłby, iż fińska religijność ma charakter obrzędowy. Finowie modlą się częściej niż pozostali Europejczycy, a z drugiej strony rzadziej uczestniczą w nabożeństwach. Swą wiarę przeżywają raczej w ciszy prywatności niż na forum publicznym.
W społeczeństwie fińskim można też zauważyć tendencje charakterystyczne dla całej Europy. Erozja tradycyjnej religijności, uosabianej przez Kościół, najwyraźniej daje się zaobserwować wśród ludzi poniżej 35 roku życia, w pełni sił życiowych i nastawionych bardzo indywidualistycznie. Z tego powodu w tej grupie dominują coraz bardziej liberalne poglądy w kwestii początku i końca życia ludzkiego, oraz etyki seksualnej. Wśród starszej populacji rośnie wartość społecznej solidarności kosztem indywidualizmu, a to właśnie poczucie wspólnoty jest fundamentem Kościoła i reprezentowanej przez niego tradycyjnej religijności. Z tego względu starsze pokolenia są zdecydowanie bardziej konserwatywne w swym podejściu do kwestii wiary.
Tak jak w całej Europie, w tym również w Polsce, kobiety w Finlandii są bardziej religijne niż mężczyźni.
Badania nad fińską religijnością są wykonywane regularnie, jako projekt uzupełniający Badania Wartości Europejskich, obejmującego wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej.