Ekumenizm na świecie

Podsumowanie początku II fazy dialogu rzymskokatolicko-starokatolickiego


Mię­dzy­na­ro­do­wa Kon­fe­ren­cja Bisku­pów Sta­ro­ka­to­lic­kich Unii Utrechc­kiej opu­bli­ko­wa­ła pod­su­mo­wa­nie dia­lo­gu pro­wa­dzo­ne­go w 2014 roku z Kościo­łem rzym­sko­ka­to­lic­kim.


Spo­tka­nia, któ­re odby­ły się w Bonn i Pader­born, były już czwar­tą serią obrad nowej fazy dia­lo­gu Mię­dzy­na­ro­do­wej Komi­sji Rzym­sko­ka­to­lic­ko-Sta­ro­ka­to­lic­kiej (IRAD). Przy­po­mnij­my, że pierw­sza faza doty­czy­ła lat 2004–2009 i zakoń­czy­ła się publi­ka­cją rapor­tu Kościół i Wspól­no­ta Kościel­na. Dru­ga faza skon­cen­tro­wa­na będzie na pogłę­bie­niu osią­gnię­tych poro­zu­mień. Zawie­rać będzie rów­nież uzu­peł­nie­nia i dopre­cy­zo­wa­nia rapor­tu.

Pra­ce IRAD II nie zakoń­czą się więc nie­za­leż­nym tek­stem, ale publi­ka­cją, na któ­rą zło­żą się wyja­śnie­nia do opu­bli­ko­wa­ne­go już rapor­tu na wzór podob­ne­go tek­stu powsta­łe­go w ramach Mię­dzy­na­ro­do­we­go Dia­lo­gu Rzym­sko­ka­to­lic­ko-Angli­kań­skie­go. Zde­cy­do­wa­no, że tema­ta­mi poszcze­gól­nych wyja­śnień (Elu­ci­da­tions) będą nastę­pu­ją­ce zagad­nie­nia:

  1. rela­cja mię­dzy Kościo­łem uni­wer­sal­nym a lokal­nym (w tym rela­cja mię­dzy pry­ma­tem a syno­dal­no­ścią) w ramach stwier­dzo­nych dotych­czas wspól­nych tre­ści odno­szą­cych się do ekle­zjo­lo­gii Com­mu­nio i z uwzględ­nie­niem posta­no­wień Pierw­sze­go Sobo­ru Waty­kań­skie­go
  2. rela­cja mię­dzy wspól­no­tą eucha­ry­stycz­ną a wspól­no­ta kościel­ną
  3. kwe­stie kościel­no-praw­ne przy kon­wer­sjach
  4. kwe­stia świę­ceń kapłań­skich kobiet
  5. kwe­stia mario­lo­gii

Poin­for­mo­wa­no, że w tym kon­tek­ście pod­ję­te zosta­nie poję­cie here­zji rów­nież w wymia­rze pra­wa kano­nicz­ne­go.

Unia Utrechc­ka przy­zna­ła, że pra­ce nad wyja­śnie­nia­mi są dłu­go­trwa­łe i trud­ne. Wpraw­dzie nie uda­ło się zamknąć żad­ne­go z tema­tów to jed­nak pra­ce nad zakoń­cze­niem pierw­sze­go zagad­nie­nia są moc­no zaawan­so­wa­ne. Latem 2015 roku pod­ję­te zosta­ną tema­ty zwią­za­ne z papie­ską nie­omyl­no­ścią i wią­żą­cym cha­rak­te­rem naucza­nia kościel­ne­go. Roz­pocz­ną się rów­nież pra­ce nad punk­tem dru­gim.

W odnie­sie­niu do punk­tu 5 (mario­lo­gia) zade­cy­do­wa­no, że uwzględ­nio­ne zosta­ną tek­sty dia­lo­gu Kościo­ła Chrze­ści­jań­sko-Kato­lic­kie­go z lokal­nym Kościo­łem rzym­sko­ka­to­lic­kim, a tak­że publi­ka­cje dia­lo­gu angli­kań­sko-rzym­sko­ka­to­lic­kie­go oraz Gru­py Eku­me­nicz­nej z Dombes „celem zacho­wa­nia i eku­me­nicz­ne­go uka­za­nia wspól­nej tra­dy­cji maryj­nej.”

W oświad­cze­niu Unii Utrechc­kiej bra­ku­je nato­miast infor­ma­cji, doty­czą­cej punk­tu czwar­te­go — świę­ceń kapłań­skich kobiet, prak­ty­ko­wa­nych przez więk­szość Kościo­łów sta­ro­ka­to­lic­kich Unii Utrechc­kiej.

Stro­na sta­ro­ka­to­lic­ka zapo­zna­ła rów­nież rzym­sko­ka­to­lic­kich part­ne­rów z tek­stem „Utrecht i Uppsa­la na dro­dze do kościel­nej wspól­no­ty”, doty­czą­ce­go dia­lo­gu mię­dzy Unią Utrechc­ką a (ewan­ge­lic­ko-lute­rań­skim) Kościo­łem Szwe­cji. Stro­na rzym­sko­ka­to­lic­ka oświad­czy­ła, że tekst doku­men­tu nie jest sprzecz­ny z rapor­tem Kościół i wspól­no­ta kościel­na.

Prze­wdo­ni­czą­cym IRAD II po stro­nie rzym­sko­ka­to­lic­kiej jest arcy­bi­skup metro­po­li­ta Pader­born Hans-Josef Bec­ker, a po stro­nie sta­ro­ka­to­lic­kiej bp Mat­thias Ring, zwierzch­nik Kościo­ła Sta­ro­ka­to­lic­kie­go w Niem­czech. Wśród uczest­ni­ków komi­sji znaj­du­ją się dele­ga­ci Kościo­łów z Austrii, Szwaj­ca­rii i Holan­dii.

» Ekumenizm.pl: Sta­ro­ka­to­lic­ki epi­sko­pat u papie­ża

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.