Pan Bóg czy Jahwe?
- 2 czerwca, 2006
- przeczytasz w 3 minuty
Witam! Przeczytałam na waszej stronie odpowiedź do pytania “Dlaczego w Testamentach nie używa się imienia boga Jahwe”. W tym wypadku mam pytanie, czy w takim razie ‚“Pan Bóg” to nie imię Stwórcy? Czy Jahwe to imię Boga? Czy można podczas modlitw zwracać sie do Boga Jahwe?Jahwe to najpowszechniej używane w Biblii Hebrajskiej (tzw. Stary Testament) imię Boga. Jego znaczenie jestinterpretowane bardzo różnie: np. we fragmencie z 2 Księgi Mojżeszowej 34,14 znajdujemy taką wykładnię: […]
Witam! Przeczytałam na waszej stronie odpowiedź do pytania “Dlaczego w Testamentach nie używa się imienia boga Jahwe”. W tym wypadku mam pytanie, czy w takim razie ‚“Pan Bóg” to nie imię Stwórcy? Czy Jahwe to imię Boga? Czy można podczas modlitw zwracać sie do Boga Jahwe?
Jahwe to najpowszechniej używane w Biblii Hebrajskiej (tzw. Stary Testament) imię Boga. Jego znaczenie jestinterpretowane bardzo różnie: np. we fragmencie z 2 Księgi Mojżeszowej 34,14 znajdujemy taką wykładnię: “Jahwe którego imię jest Zazdrosny, jest Bogiem zazdrosnym”. Obecnie wśród biblistów panuje w zasadzie konsensus co do tego, że właściwe znaczenie imienia Jahwe podaje 2 Mż 3,14: “Jestem który jestem”. Według tej etymologii słowo “Jahwe” pochodzi od czasownika hājāh — być, znajdować się; nie chodzi tu przy tym o bycie w sensie abstrakcyjnym, lecz o skuteczną, zbawczą obecność Boga w historii Izraela. Imię Jahwe zostaje zresztą objawione Mojżeszowi w kontekście zapowiedzi wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej. Bóg jest obecny okazując swoją moc i zbawiając swój lud. Do objawienia danego Mojżeszowi na górze Horeb nawiązuje też Jezus, mówiąc o sobie w Ewangelii Jana: “Ja jestem” (J 8, 58); w tekście greckim Ewangelii egō eimi — dla porównania 2 Mż 3,14 według Septuaginty: egō eimi ho ōn.
W mentalności semickiej w imieniu obecna jest w jakiś sposób istota tego, który imię to nosi. W imieniu Jahwe jest więc obecny Bóg. Imię Boże jest święte; to jego dotyczy jedno z przykazań dekalogu: “Nie nadużywaj imienia Jahwe, Boga twojego, gdyż Jahwe nie zostawi bez kary tego, który nadużywa imienia jego” (2 Mż 20,7). Z powyższych względów w łonie judaizmu wykształciła się z czasem praktyka nieużywania imienia Jahwe. Z szacunku i obawy przed profanacją w czytaniach biblijnych i modlitwach nie wymawiano imienia Bożego, zastępując je określeniami Adonai (tłumaczone jako Pan) lub Elohim (Bóg). Tym tropem idzie większość chrześcijańskich przekładów Biblii Hebrajskiej, zazwyczaj zastępując imię Jahwe słowem Pan (spośród polskich przekładów tylko Biblia Tysiąclecia wyd. II oraz Biblia Poznańska konsekwentnie stosuje imię Jahwe). Imię Jahwe miał prawo wymawiać tylko arcykapłan, gdy raz w roku w czasie święta Jom Kippur wchodził do sanktuarium Świętego Świętych w świątyni jerozolimskiej z krwią kozłów ofiarnych.
Używanie imienia Jahwe przez chrześcijan uzależnione jest od typu pobożności czy duchowości, jaki jest każdemu chrześcijaninowi najbliższy. Wraz z coraz wyraźniejszym uświadamianiem sobie swych hebrajskich korzeni wyznawcy Chrystusa corazchętniej wzywają starożytnego imienia Bożego. Imię Jahwe coraz częściej trafia do naszych pieśni i modlitewników. Osobiście oceniam to zjawisko bardzo pozytywnie — szczególnie gdy pamięta się o chrystologicznym znaczeniu, jakie imieniu Jahwe nadaje Jezus w Ewangelii św. Jana. Podobnie jak Bóg Izraela Chrystus jest obecny wśród nas, by mocą swoją przeprowadzać nas z niewoli do wolności, ze śmierci do życia: Chrystus nasza pascha (1 Kor 5, 7).
Jacek Szymański