Sodoma, Gomora — miasta lesbijek i gejów?
- 18 lutego, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Szanowni Czytelnicy! Pomóżcie mi zrozumieć, jak to się dzieje, że miasta wymieniane w Biblii: Sodoma i Gomora uważane są przez niektórych za związane z problemem orientacji seksualnej i przyjętego przez lesbijki i gejów stylu życia? Gdy czytam 19 rozdział Genesis nic mi się nie kojarzy z homoseksualizmem. Co Wy o tym sądzicie? Opowieść tę poprzedza fragment o wizycie trzech ludzi, mężczyzn — w transliteracji amerykańskiej hebr. enowsh — postaci nie określanych w języku hebrajskim ze względu na płeć, ale na przynależność do gatunku ludzkiego. Po spotkaniu dwóch […]
Szanowni Czytelnicy! Pomóżcie mi zrozumieć, jak to się dzieje, że miasta wymieniane w Biblii: Sodoma i Gomora uważane są przez niektórych za związane z problemem orientacji seksualnej i przyjętego przez lesbijki i gejów stylu życia? Gdy czytam 19 rozdział Genesis nic mi się nie kojarzy z homoseksualizmem. Co Wy o tym sądzicie?
Opowieść tę poprzedza fragment o wizycie trzech ludzi, mężczyzn — w transliteracji amerykańskiej hebr. enowsh — postaci nie określanych w języku hebrajskim ze względu na płeć, ale na przynależność do gatunku ludzkiego. Po spotkaniu dwóch z nich poszło w stronę Sodomy, jeden został z Abrahamem. W rozdziale 19 nie ma zwykłej kontynuacji poprzedniej opowieści. Początkowo, ale i później także, dochodzi do zmiany nazwy dwóch wysłanników. W pierwszym wersie nie są to ani ludzie, ani mężczyźni, a jedynie aniołowie (hebr. malak) — jak wiadomo, ci nie posiadają płci. Autor powraca do słowa enowsh na przykład w wersie 10. W opowieści o Sodomie i Gomorze Lot broni ich przed występkiem, jakiego chcą się dopuścić mieszkańcy Sodomy. To, czego pragną Sodomici zostało nazwane po hebrajsku w wersie 5 słowemyada. Co znaczy to słowo? W wersie 8 powtarza się ono i jest używane na to, czego jeszcze nie doświadczyły córki Lota. Nic tu nie wskazuje na akty męsko-męskie. To, co niektórzy mężczyźni robią ze sobąnazwa się po hebrajsku shakab (Lv. 18,22 i 20,13). Słowo yada występuje w Biblii wielokrotnie i oznacza albo zauważenie czegoś, poznanie (Gn 19,33, i 35 — tutaj Lot nie “zauważył”, że spał z własnymi córkami), albo akt seksualny między mężczyzną i kobietą (już wspomniane: Gn 19,8).
Opowieść o Sodomie i Gomorze wielokrotnie została przywołana w Biblii i odwołania te wskazują jak była rozumiana. Szczególnie istotne są tu fragmenty: Jr 23,14 — gdzie grzech Sodomy i Gomory zdefiniowany jest jako: cudzołóstwo (hebr. naaph — to o czym mowa w Dekalogu i co posiada bardzo szerokie znaczenie), zatwardziałość w kłamstwie i popieranie złoczyńców; Ez 16,49 i nn — tu grzech sodomy określany jest jako wyniosłość, nie wspieranie ubogich i nieszcześliwych, pycha, obrzydliwość (hebr. towebah — również słowo o bardzo szerokim znaczeniu i występujące w Biblii nagminnie). Księgi deuterokanoniczne: Mdr 10,6 i nn — ich grzech to głupota; Syr 16,8 — pycha. W Ewangeliach opowieść o Sodomie i Gomorze przytaczana jest przy okazji potępienia dla niegościnności i braku nawrócenia: Mt 10,15; 11,23 i nn. Łk 10,12; 17,28 i nn. Ciekawie przytaczany jest ten obraz w liście przypisywanym Piotrowi (2 P 2,6). Tu grzech Sodomy i Gomory określony jest jako bezbożność — gr. asebeo — również słowo o bardzo szerokim znaczeniu i nie odnoszące się w grece do zachowań homoseksualnych nigdy. W liście Judy jest jeszcze ciekawiej! Tu (Jud 7) grzech Sodomy i Gomory opisywany jest po grecku jako: ekporneuo oraz pogoń za: heteros sarks. Pierwsze słowo ma charakter seksualny i oznacza oddawanie się bez opamiętania pod władanie popędów — nie oznacza żadnych konkretnych popędów. Drugie określa “odmienne ciało” (a więc nie takie samo). Sprawa znaczenia jest tu jasna — chodzi o pożądanie ciała aniołów — istot o innym ciele niż ludzie — o ciała tych, którzy przyszli do Lota.
Czytelnicy i Redaktorzy! Czy ktoś z was wie jak to się stało, że ten fragment zaczęto stosować przeciwko osobom homoseksualnym? Kto pierwszy zacząl go tak go interpretować i dlaczego? Jak interpretowany jest on w Waszych wyznaniach i dlaczego właśnie tak? Proszę, gdy piszecie komentarze, podawajcie do jakiego wyznania należycie, to nam pozwoli stworzyć tu ciekawą ekumeniczną panoramę interpretacji wyznaniowych.
Pozdrawiam
Mateusz