210. rocznica urodzin Ignacego von Döllingera
- 2 marca, 2009
- przeczytasz w 4 minuty
W tym roku mija 210. rocznica urodzin ks. Ignacego von Döllingera (1799–1890), profesora i rektora Uniwersytetu w Monachium, jednego z najwybitniejszych teologów i historyków Kościoła XIX wieku. Rocznica ta jest dobrą okazją do przedstawienia osoby i myśli tego znakomitego uczonego, który w istotny sposób przyczynił się do zbudowania podstaw starokatolicyzmu. Ignacy Döllinger urodził się 28 lutego 1799 roku w Bambergu, w Bawarii, a zmarł 10 stycznia 1890 roku w Monachium. […]
W tym roku mija 210. rocznica urodzin ks. Ignacego von Döllingera (1799–1890), profesora i rektora Uniwersytetu w Monachium, jednego z najwybitniejszych teologów i historyków Kościoła XIX wieku. Rocznica ta jest dobrą okazją do przedstawienia osoby i myśli tego znakomitego uczonego, który w istotny sposób przyczynił się do zbudowania podstaw starokatolicyzmu.
Ignacy Döllinger urodził się 28 lutego 1799 roku w Bambergu, w Bawarii, a zmarł 10 stycznia 1890 roku w Monachium. Jego dziadek był lekarzem i organizatorem wydziału lekarskiego w Bambergu, ojciec zaś od 1794 roku był profesorem zwyczajnym ziołolecznictwa. W roku 1798 zawarł on związek małżeński z Teresą Schuster, która 28 lutego 1799 roku urodziła Jana Józefa Ignacego.
Wbrew życzeniom swego ojca, Ignacy Döllinger, postanowił zostać księdzem, tak więc rozpoczął studia na uniwersytecie w Wurzburgu. Uczęszczał tam na wykłady z teologii i filozofii. Jednak jego zainteresowania nie ograniczały się do teologii i filozofii. Podobnie jak jego ojciec, interesował się on także naukami przyrodniczymi. Wiele czasu poświęcał także nauce języka — poznał nie tylko języki klasyczne, ale także angielski, francuski, hiszpański i portugalski. W roku 1820 wstąpił do seminarium duchownego w Bambergu, a w 1822 roku — po jego ukończeniu — przyjął święcenia kapłańskie w Wurzburgu. Początkowo pracował jako wikary, ale już w 1823 roku objął stanowisko nauczyciela historii Kościoła i prawa kościelnego w bawarskim gimnazjum.
W 1826 roku został profesorem na uniwersytecie w Monachium. Wykładał tam: historię Kościoła, prawo kanoniczne, egzegezę Nowego Testamentu oraz filozofię religii. Później skoncentrował się na badaniu historii dogmatów. Dał się poznać jako konserwatysta katolicki, przeciwnik protestantyzmu. Z drugiej strony głosił poglądy skierowane przeciwko ultramontanizmowi.
W dniu 16 sierpnia 1847 roku ks. Döllinger został mianowany infułatem i proboszczem kolegiaty pod wezwaniem św. Kajetana, a jednocześnie kapelanem dworskim. Z jego inicjatywy w 1849 roku zostało założone Stowarzyszenie św. Bonifacego, mające na celu niesienie wszechstronnej pomocy katolikom niemieckim. Stowarzyszenie to zostało zatwierdzone w 1852 roku przez papieża Piusa IX. W 1848 roku został wybrany deputowanym do ogólnoniemieckiego Zgromadzenia Narodowego we Frankfurcie nad Menem, na którym reprezentował niemieckich katolików. Występował wówczas jako obrońca niezależności Kościoła rzymskokatolickiego w Niemczech od państwa i jego autonomii narodowej, z zachowaniem wierności Stolicy Apostolskiej.
Jeszcze przed Soborem Watykańskim I (1869–1870) ks. Döllinger występował przeciw opiniom teologicznym przyjmującym nieomylność papieża. Jednak zwołany przez Piusa IX Sobór Watykański I — wbrew niektórym Ojcom Soboru — przyjął w dniu 18 lipca 1870 roku Konstytucję dogmatyczną o Kościele Chrystusowym, która właśnie ogłosiła dogmat o prymacie jurysdykcyjnym i nieomylność papieża. Po ogłoszeniu dogmatów, wielu niemieckich profesorów wyraziło swój sprzeciw. 28 marca 1871 roku, ks. Döllinger pisał do Georga Leonharda Andreasa von Scherra (1856–1877) — arcybiskupa Monachium, że nauki soboru nie może przyjąć “jako chrześcijanin, teolog, historyk i obywatel”. Został za to ekskomunikowany. Po wykluczeniu z Kościoła rzymskokatolickiego utracił prawo wykładania prawa kanonicznego i teologii katolickiej na uniwersytecie w Monachium, zaprzestał również wykonywania czynności kapłańskich. Nie stracił jednak stanowiska profesorskiego.
Został wykładowcą historii nowożytnej i dalej mimo podeszłego wieku prowadził działalność naukową. W 1872 roku został wybrany rektorem uniwersytetu w Monachium, w 1873 roku przyjęto go do Królewskiej Akademii Nauk w Monachium, gdzie pełnił funkcję prezesa. W 1871 roku Döllinger był jednym z organizatorów i uczestnikiem kongresu teologicznego w Monachium, na którym ukształtowana została doktryna starokatolicyzmu. Później brał aktywny udział w rozwoju ruchu starokatolickiego w Europie i z pełnym przekonaniem przyznawał się do starokatolicyzmu, chociaż nie zgadzał się z niektórymi reformami wprowadzanymi w Kościołach starokatolickich. Formalnie nigdy też nie przystąpił do utworzonego w 1872 roku na kongresie w Kolonii, Kościoła Starokatolickiego w Cesarstwie Niemieckim i odmówił przyjęcia sakry biskupiej z rąk biskupów Kościoła Starokatolickiego w Holandii. Zmarł w pełni sił twórczych w 1890 roku w Monachium.
Ks. prof Döllinger był przekonany, iż dogmaty o prymacie i nieomylności papieża utrudniają dialog ekumeniczny. Nauczał, że prymat papieża trzeba oprzeć na takiej formule, która nie odrzuca istotnych elementów tej misji, byłaby bardziej otwarta na prawdę Ewangelii. Jezus Chrystus sam ustanowił w prymacie Piotra znak dla Kościoła wszystkich czasów; znak jedności Kościoła. Ks. Döllinger twierdził, że należy pamiętać o tym, znaku, rozważając problem prymatu biskupa Rzymu. Należy także odwoływać się do starokościelnej tradycji pierwszego tysiąclecia, kiedy to Biskup Rzymu uznawany był jako primus inter pares. Struktura soborowa Kościoła winna być wzmocniona posługą urzędu jedności. Urząd ten powinien być uzgodniony przez wszystkich chrześcijan.
Opracowano na podst. “Rodzina” 3/1746/2009 s.6–7, 15 (Kościół Polskokatolicki)