IPN o mniejszościach wyznaniowych w PRL
- 3 kwietnia, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Kolejny “Biuletynu IPN” (nr 3 (38) — marzec 2004) poświęcono tym razem w większości funkcjonowaniu Kościołów mniejszościowych i innych związków religijnych w PRL. Bardzo ciekawe, choć dla przedstawicieli duchowieństwa zapewne kontrowersyjne fakty, ujawniają w nim dwaj badacze historii kościołów mniejszościowych w rozmowie z Barbarą Polak. Jak zwykle w publikacjach IPN i w tym numerze Biuletynu znajdziemy niezwykle interesujące, a przy tym zwięzłe teksty na najwyższym naukowym poziomie. Na szczególną […]
Kolejny “Biuletynu IPN” (nr 3 (38) — marzec 2004) poświęcono tym razem w większości funkcjonowaniu Kościołów mniejszościowych i innych związków religijnych w PRL. Bardzo ciekawe, choć dla przedstawicieli duchowieństwa zapewne kontrowersyjne fakty, ujawniają w nim dwaj badacze historii kościołów mniejszościowych w rozmowie z Barbarą Polak.
Jak zwykle w publikacjach IPN i w tym numerze Biuletynu znajdziemy niezwykle interesujące, a przy tym zwięzłe teksty na najwyższym naukowym poziomie.
Na szczególną uwagę zasługuje twierdzenie dr. Michalaka o inspiracjach do powstania Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego mających swoje źródło w Ministerstwie Bezpieczeństwa Publicznego i Urzędzie ds. Wyznań oraz wypływająca stąd teza o marnych widokach na zjednoczenie kościołów ewangelikalnych w najbliższej przyszłości.
W rozmowie podniesiono także kwestie konfliktu pomiędzy Kościołami Ewangelicko-Augsburskim i Metodystycznym na tle polonizacji Mazur w latach powojennych.Dr Michalak, mówiąc o dokumentach z tego okresu stwierdza, że: “niektórzy duchowni luterańscy angażowali się nie tyle w misję religijną, czy akcję repolonizacyjną, ile w działania na rzecz wyrugowania metodystów z Mazur.”
Za to niechlubną działalnością metodystów w tym okresie było istnienie tzw. “pastorów demokratów”, wzorowanych na katolickich “księżach patriotach”. Współpracą z władzą komunistyczną były dotknięte jednak wszystkie Kościoły mniejszościowe z niemałym gronem swoich duchownych na czele.
Z rozmów i artykułów na temat Kościołów protestanckich i Kościoła polskokatolickiego przebija nieodparte wrażenie, że na szczytach władzy tych Kościołów działała dyspozycyjna agentura, która w zamian za namiastki autonomii gotowa była niemal na wszystko. Autorzy zaznaczają także rolę organów bezpieczeństwa w sterowaniu Polską Radą Ekumeniczną (PRE).
Równocześnie szeroko wspomniane są chlubne karty w historii tych Kościołów. Wielu duchownych nie ulegało naciskom władzy, z powodu czego byli represjonowani. Odsuwano od władzy biskupów sceptycznych wobec nowego ustroju, szykanowano wielu niepokornych księży, czy podczas jednej nocy w całym kraju aresztowano prawie 200 liderów ewangelikalnych i zielonoświątkowych.
Niezłomność tak wielu osób, mających wpływ na oblicze Kościołów protestanckich, budzi tym większy respekt, że Kościoły te, to grupy nieliczne, pozbawione parasola szerokich mas społeczeństwa. Obala to mit o całkowitej uległości tych Kościołów wobec władz PRL‑u. Dość wspomnieć o postawie przywództwa Kościoła Ewangelicko-Reformowanego jednoznacznie i przez cały okres PRL odpornego na próby korumpowania.
Równie interesująco przedstawiono historię wyznań niechrześcijańskich w PRL, choć (zapewne z powodu obszerności tematu) nie poświęcono osobnego tekstu gminom żydowskim. Dwa artykuły o Świadkach Jehowy ukazują nieznane szerszej publiczności fakty dotyczące tej grupy. Natomiast tekst o Tatarach rzuca nowe światło na postrzeganie islamu, tak powszechnie kojarzonego dzisiaj z terroryzmem. Przykład polityki II Rzeczypospolitej wobec tej niewielkiej przecież grupy wyznawców islamu mógłby stać się inspiracją dla współczesnej polityki, gdyby w ludzkiej naturze leżała chęć uczenia się z historii.
Biuletyn do nabycia tylko w wersji papierowej w EMPiK-ach(cena 6.50 zł).
“Biuletynu IPN” — nr 3 (38) — marzec 2004
Spis treściKALENDARIUM IPN
Rozmowy Biuletynu:
“Zwalczani i koncesjonowani. O mniejszościach wyznaniowych w PRL” z Kazimierzem Urbanem rozmawia Barbara Polak
“Dziel i rządź. O polityce wobec Kościołów protestanckich w PRL” — z Ryszardem Michalakiem rozmawia Barbara Polak
Komentarze historyczne:
Konrad Białecki — “Lepsi katolicy?” Jerzy Rzędowski — “Najdłuższa konspiracja PRL” Jan Miłosz — “Świadkowie Jehowy w Wielkopolsce” Aleksandra Namysło — “Tchórze? Szpiedzy? Wywrotowcy?” Alfred J. Pogorzelski — “Polscy Tatarzy”
Prawo i historia:Ewa Rogalewska — “Sprawa Fritza Friedla”
Dokumenty:Arkadiusz Małyszka — “Ewangelickie pozostałości w Poznańskiem” Łukasz Kamiński — “Głos humanisty” Bogusław Kopka, Krzysztof Madej — “NIK za kratami” Grzegorz Majchrzak — “Zneutralizować Kuklińskiego”