120 lat Unii Utrechckiej
- 24 września, 2009
- przeczytasz w 7 minut
24 września 1889 roku, czyli dokładnie 120 lat temu, odbyła się konferencja biskupów starokatolickich w Utrechcie, która doprowadziła do ukonstytuowania się Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich i powołania Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich. Właściwy nurt starokatolicki wyłonił się po 1870 roku w wyniku odrzucenia przez niektórych teologów rzymskokatolickich dwóch nowych dogmatów, przyjętych na I Soborze Watykańskim w lipcu 1870 roku: dogmatu o prymacie jurysdykcyjnym biskupa Rzymu oraz dogmatu […]
24 września 1889 roku, czyli dokładnie 120 lat temu, odbyła się konferencja biskupów starokatolickich w Utrechcie, która doprowadziła do ukonstytuowania się Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich i powołania Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich.
Właściwy nurt starokatolicki wyłonił się po 1870 roku w wyniku odrzucenia przez niektórych teologów rzymskokatolickich dwóch nowych dogmatów, przyjętych na I Soborze Watykańskim w lipcu 1870 roku: dogmatu o prymacie jurysdykcyjnym biskupa Rzymu oraz dogmatu o jego nieomylności w sprawach wiary i moralności. 25 sierpnia 1870 roku w Norymberdze dwunastu teologów ogłosiło deklarację sprzeciwiającą się uchwałom soboru. Zaczęły powstawać niezależne wspólnoty katolickie: w 1874 konstytuuje się Kościół Starokatolicki w Niemczech, rok później w Szwajcarii, a w 1877 roku w Austrii.
Trzy młode Kościoły, aby umocnić swoją pozycję i jasno zdeklarować kierunek prawno-teologiczny, postanowiły związać się w organizację i zawarły pewnego rodzaju umowę o współpracy zwaną Deklaracją Utrechcką, powołując federację niezależnych kościołów starokatolickich o nazwie Unia Utrechcka Kościołów Starokatolickich. Powstała ona na konferencji odbywającej się w dniach 23 września — 25 września 1889 w stolicy holenderskiego katolicyzmu — Utrechcie. Kościoły starokatolickie Unii Utrechckiej w zasadzie nie różnią się liturgicznie od Kościoła rzymskokatolickiego, wyróżniają je jedynie brak obowiązkowego celibatu, odrzucenie filioque i dwóch dogmatów watykańskich, umiarkowany kult świętych, relikwii i Najświętszej Maryi Panny oraz kultywowanie tradycji udzielania komunii świętej pod dwiema postaciami — Ciała i Krwi Pańskiej. Deklaracja Utrechcka jest podstawowym dokumentem doktrynalnym wspólnoty starokatolickiej, w którym zwięźle zostały sprecyzowane starokatolickie zasady wiary. Dokument ten obowiązuje odtąd — tj. od 1889 roku — w niezmienionej wersji. Nawiązują do niego wszystkie oświadczenia wydane później przez Międzynarodową Konferencję Biskupów Starokatolickich, stanowiącej najwyższy organ Unii Utrechckiej. Deklaracja ta, podkreśla, że wszyscy jej członkowie wyznają wiarę katolicką wyrażoną w Kościele na Wschodzie i na Zachodzie przez siedem pierwszych soborów ekumenicznych. Potwierdza ona co prawda historyczne pierwszeństwo Biskupa Rzymu, jako primus inter pares, odrzuca jednak dogmaty papieskie I Soboru watykańskiego i liczne inne papieskie oświadczenia, o ile są one sprzeczne z nauką starego Kościoła.
Unia Utrechcka nie jest organizacją wyznaniową przyjmującą postać “superbiskupstwa” o zasięgu ponadregionalnym, uniwersalnych, lecz stanowi wspólnotę lokalnych Kościołów biskupio-synodalnych. Jest to właściwie swobodny związek samodzielnych Kościołów krajowych, uznających te same podstawy wiary, te same porządki ustrojowe i liturgiczne. Podstawa organizacyjna Unii Utrechckiej sformalizowana jest przez trzy pisma: Umowę (z 12 września 1974 roku) — w której biskupi oświadczają, że reprezentowane i kierowane przez nich Kościoły pozostają w pełnej wspólnocie komunijnej; Regulamin (z 12 września 1974 roku) — ustalający, że przewodniczącym Konferencji Biskupów jest arcybiskup Utrechtu, sekretarzem — biskup Chrześcijańskokatolickiego Kościoła Szwajcarii i że taka konferencja ma się zbierać co dwa lata; Orędzie do ludu katolickiego — podkreśla, że starokatolicy zachowują historyczną dewizę wypowiedzianą przez św. Wincentego z Lerynu (430 r.): “Trzymamy się tego, co wszędzie, co zawsze, co przez wszystkich było wyznawane, to jest bowiem prawdziwe i rzeczywiście katolickie”. Umowa i Regulamin zostały zastąpione na Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich we Wrocławiu w dn. 25 maja 2000 r. przez Statut Biskupów Starokatolickich Zjednoczonych w Unii Utrechckiej — jednakże założenia organizacyjne z zastąpionych pism nie uległy zasadniczej zmianie. Najwyższym organem łączącym Kościoły starokatolickie Unii Utrechckiej jest Międzynarodowa Konferencja Biskupów Starokatolickich. Międzynarodowa Konferencja Biskupów Starokatolickich jest jednym z najważniejszych organów Unii Utrechckiej, jej skład tworzą wszyscy biskupi diecezjalni Kościołów Unii (o ile nie osiągnęli wieku emeryckiego i z tej przyczyny przeszli w stan spoczynku), którzy są obowiązani uzgadniać wzajemnie wszelkie posunięcia w sferze dogmatyki i dyscypliny kościelnej oraz informować się o praktyce duszpasterskiej. Nowi biskupi Unii Utrechckiej mogą być konsekrowani wyłącznie za wiedzą i przez członków Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich — biskupi są zobowiązani do nie udzielania sakry biskupiej innym Kościołom oraz nie uczestniczenia w nakładaniu rąk bez zgody Międzynarodowej Konferencji Biskupów. Obecni członkowie Unii Utrechckiej i ich przedstawiciele w Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich: abp J. Vercammen (na zdj. z abp. Williamsem), bp D. Schoon (Kościół Starokatolicki w Holandii), bp J. Vobbe (Kościół Starokatolicki w Niemczech), bp J. Okoro (Kościół Starokatolicki Austrii), bp H. Rein (Kościół Chrześcijańskokatolicki w Szwajcarii), bp D. Hejbal (Kościół Starokatolicki w Republice Czeskiej oraz bp W. Wysoczański (Kościół Polskokatolicki).
Współcześnie dwa największe Kościoły starokatolickie działające w Polsce — Kościół Polskokatolicki w RP i Kościół Starokatolicki Mariawitów aktywnie współpracują z Unią Utrechcką Kościołów Starokatolickich. Kościół Polskokatolicki jest jej pełnym członkiem od 1959 roku, wcześniej należał do Unii będąc diecezją misyjną (1922–1951) Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA i Kanadzie, która włączyła się w europejski nurt starokatolicyzmu w 1907 roku, kiedy to (dokładnie dnia 29 września) ks. Franciszek Hodur przyjął sakrę biskupią z rąk starokatolickiego Arcybiskupa Gerarda Gula w Utrechcie a następnie złożył podpis pod Deklaracją Utrechcką. Kościół Starokatolicki Mariawitów przystąpił do organizacji 7 września 1909 roku, na mocy decyzji Międzynarodowego Kongresu Starokatolików w Wiedniu, na którym głos swój zabrała delegacja mariawicka pod przewodnictwem kapł. Jana Marii Michała Kowalskiego. Konsekracja biskupia brata Kowalskiego miała miejsce 5 października 1909 roku w zabytkowej starokatolickiej katedrze św. Gertrudy w Utrechcie (zdj.). W 1919 roku Kościół Mariawicki dając wyraz swojej przynależności do Unii Utrechckiej przyjął nazwę Starokatolickiego Kościoła Mariawitów (ob. Kościół Starokatolicki Mariawitów). W połowie lat 20. ubiegłego wieku stosunki pomiędzy Płockiem, a Utrechtem uległy wyraźnemu pogorszeniu. Zachodnim starokatolikom nie podobały się odważne poglądy zwierzchnika Kościoła abp. Jana Marii Michała Kowalskiego, który zezwolił na małżeństwa między duchowymi (biskupami) a siostrami zakonnymi — Międzynarodowa Konferencja Biskupów Starokatolickich zawiesiła kontakty z braćmi płockimi. Od 1978 roku Kościół Starokatolicki Mariawitów rozpoczął na nowo dialog z Kościołem Utrechckim, uzgodniono że w zasadzie nie ma przeszkód do przyjęcia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów do Unii, jednakże powinno je poprzedzić nawiązanie interkomunii przez poszczególne Kościoły członkowskie — Unia Utrechcka przyjmuje zasadę, że w każdym państwie może być tylko jej jeden Kościół członkowski, chyba że obok istnieć będzie także Kościół etniczny. W Polsce Kościołem członkowskim jest Kościół Polskokatolicki w RP.
Obecnie Unia Utrechcka straciła swą pierwotną spójność (tracąc zarazem na znaczeniu) za sprawą różnic światopoglądowych i społecznych między jej członkami. Od połowy lat 90. Kościoły krajowe zaczęły dopuszczać kobiety do czynności kapłańskich (tj. Niemcy 1996, Austria 1998, Holandia 1999, Szwajcaria 2000 oraz w 2003 roku C
zechy, jednak ten ostatni Kościół udziela kobietom tylko święceń diakonackich), zerwano także z “tabu” mówienia o problematycznym do tej pory temacie małżeństw homoseksualnych — w 2002 roku umożliwiono błogosławieństwa takich związków w Kościele Starokatolickim w Holandii i Austrii, obecnie także w prawie wszystkich Kościołach Unii Utrechckiej (za wyjątkiem Czeskiego i Polskiego).Wspólne oświadczenie Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich z 1997 roku zaznacza, że w chwili obecnej, wskutek braku powszechnego uznania kobiet na urząd biskupi nie ma już wspólnoty między Kościołami Unii Utrechckiej. Kościół Polskokatolicki, uznawany za najbardziej konserwatywnego członka tej organizacji, swoje stanowisko określa jasno — nie uznajemy ordynacji kobiet i nie uznajemy błogosławieństwa małżeństw tej samej płci, jako że należymy do wielu międzynarodowych organizacji wyznaniowych np. Światowej Rady Kościołów, nie znaczy to, że musimy akceptować wszystko to czego nauczają Kościoły zrzeszone w tych organizacjach. Bardziej stanowcze stanowisko zajął Polski Narodowy Kościół Katolicki całkowicie rezygnując w 2003 roku z członkostwa w Unii Utrechckiej. Z takiej ogólnej perspektywy należy postrzegać relacje między niezależnością starokatolickiego Kościoła krajowego a zobowiązaniami tych Kościołów wynikających ze wspólnoty.
Mimo, że Unia Utrechcka jest dzisiaj zupełnie inną organizacją niż sto lat temu, wciąż jej głos jest dostrzegany na międzynarodowej arenie wyznaniowej. Kościoły starokatolickie, w czasach coraz większej laicyzacji europejskiego społeczeństwa idą odważnym i pewnym krokiem, stają się coraz częściej alternatywą dla katolików nie mogących w pełni zaakceptować mechanizmy występujące w Kościele rzymskokatolickim, chcą być wspólnotą w której akceptowane będą wszystkie poglądy, a wspólne stanowisko będzie uzgadniane w drodze dialogu. Jaka będzie przyszłość Unii Utrechckiej? — czas pokaże.
Opracowano w oparciu o materiały opublikowane przez bpa prof. dr hab. Wiktora Wysoczańskiego (Kościół Polskokatolicki w RP) oraz Stanisława Rybaka (Kościół Starokatolicki Mariawitów).