Ekumeniczne głosy o “Summorum Pontificum”
- 16 lipca, 2007
- przeczytasz w 2 minuty
Motu proprio “Summorum Pontificum” zniosło ograniczenia w odprawianiu tzw. mszy trydenckiej według mszału Jana XXIII z 1962 r. Z mszału tego usunięto co prawda wielkopiątkową modlitwę za “perfidi iudei”, jednak pozostały w nim modlitwy o nawrócenie żydów i heretyków (niekatolików). W ten sposób na mocy motu proprio Benedykta XVI, ponad 40 lat po soborze watykańskim drugim, powraca się do antyekumenicznego języka w liturgii. W tym kontekście nie dziwią ostre słowa, wypowiadane […]
Motu proprio “Summorum Pontificum” zniosło ograniczenia w odprawianiu tzw. mszy trydenckiej według mszału Jana XXIII z 1962 r. Z mszału tego usunięto co prawda wielkopiątkową modlitwę za “perfidi iudei”, jednak pozostały w nim modlitwy o nawrócenie żydów i heretyków (niekatolików). W ten sposób na mocy motu proprio Benedykta XVI, ponad 40 lat po soborze watykańskim drugim, powraca się do antyekumenicznego języka w liturgii.
W tym kontekście nie dziwią ostre słowa, wypowiadane przez ludzi zaangażowanych w dialog ekumeniczny i międzyreligijny. Enzo Bianchi, przeor ekumenicznego monasteru w Bose, tak odniósł się do watykańskiego dokumentu: “To nie jest droga do pojednania i wspólnoty ale do zemsty, potępienia innych i odmowy uznania dawnych błędów.(…) Wraz z mszą Piusa V autoryzuje się modlitwy sprzeczne z ekumenicznym nauczaniem Vaticanum II. Co to oznacza dla relacji ekumenicznych?”
Z kolei Abraham Foxman, jeden z dyrektorów żydowskiej “Ligi Przeciw Zniesławieniom”, powiedział brytyjskiemu tygodnikowi “The Tablet”: “Jesteśmy głęboko oburzeni ze prawie po 40 latach od usunięcia obraźliwego, antyżydowskiego języka z liturgii wielkopiątkowej, znów zezwala się katolikom na używanie obraźliwych słów w modlitwie o nawrócenie Żydów. Pod względem teologicznym to krok wstecz w zyciu religijnym katolików, i poważny cios dla stosunków katolicko-żydowskich”.
Komentarz
Papieska formuła o “dwóch formach tego samego rytu” — przed- i posoborowej — coraz bardziej objawia swój fałsz. Co ona ma oznaczać w kontekście ekumenii? Czy dalej niekatolicy wszelkiej maści są partnerami w dialogu, czy jedynie obiektem misyjnych wysiłków Rzymu? W kontekście tzw. Dominus Iesus nr 2, ogłoszonej niemal w tym samym czasie, co Summorum Pontificum, bardziej prawdopodobna wydaje się ta druga mozliwość.
:: Ekumenizm.pl: SUMMORUM PONTIFICUM — indult generalny dla rytu trydenckiego