Ekumenizm na świecie

Ekumeniczne głosy o “Summorum Pontificum”


Motu pro­prio “Sum­mo­rum Pon­ti­fi­cum” znio­sło ogra­ni­cze­nia w odpra­wia­niu tzw. mszy try­denc­kiej według msza­łu Jana XXIII z 1962 r. Z msza­łu tego usu­nię­to co praw­da wiel­ko­piąt­ko­wą modli­twę za “per­fi­di iudei”, jed­nak pozo­sta­ły w nim modli­twy o nawró­ce­nie żydów i here­ty­ków (nie­ka­to­li­ków). W ten spo­sób na mocy motu pro­prio Bene­dyk­ta XVI, ponad 40 lat po sobo­rze waty­kań­skim dru­gim, powra­ca się do anty­eku­me­nicz­ne­go języ­ka w litur­gii. W tym kon­tek­ście nie dzi­wią ostre sło­wa, wypo­wia­da­ne […]


Motu pro­prio “Sum­mo­rum Pon­ti­fi­cum” znio­sło ogra­ni­cze­nia w odpra­wia­niu tzw. mszy try­denc­kiej według msza­łu Jana XXIII z 1962 r. Z msza­łu tego usu­nię­to co praw­da wiel­ko­piąt­ko­wą modli­twę za “per­fi­di iudei”, jed­nak pozo­sta­ły w nim modli­twy o nawró­ce­nie żydów i here­ty­ków (nie­ka­to­li­ków). W ten spo­sób na mocy motu pro­prio Bene­dyk­ta XVI, ponad 40 lat po sobo­rze waty­kań­skim dru­gim, powra­ca się do anty­eku­me­nicz­ne­go języ­ka w litur­gii.

W tym kon­tek­ście nie dzi­wią ostre sło­wa, wypo­wia­da­ne przez ludzi zaan­ga­żo­wa­nych w dia­log eku­me­nicz­ny i mię­dzy­re­li­gij­ny. Enzo Bian­chi, prze­or eku­me­nicz­ne­go mona­ste­ru w Bose, tak odniósł się do waty­kań­skie­go doku­men­tu: “To nie jest dro­ga do pojed­na­nia i wspól­no­ty ale do zemsty, potę­pie­nia innych i odmo­wy uzna­nia daw­nych błę­dów.(…) Wraz z mszą Piu­sa V auto­ry­zu­je się modli­twy sprzecz­ne z eku­me­nicz­nym naucza­niem Vati­ca­num II. Co to ozna­cza dla rela­cji eku­me­nicz­nych?”


Z kolei Abra­ham Foxman, jeden z dyrek­to­rów żydow­skiej “Ligi Prze­ciw Znie­sła­wie­niom”, powie­dział bry­tyj­skie­mu tygo­dni­ko­wi “The Tablet”: “Jeste­śmy głę­bo­ko obu­rze­ni ze pra­wie po 40 latach od usu­nię­cia obraź­li­we­go, anty­ży­dow­skie­go języ­ka z litur­gii wiel­ko­piąt­ko­wej, znów zezwa­la się kato­li­kom na uży­wa­nie obraź­li­wych słów w modli­twie o nawró­ce­nie Żydów. Pod wzglę­dem teo­lo­gicz­nym to krok wstecz w zyciu reli­gij­nym kato­li­ków, i poważ­ny cios dla sto­sun­ków kato­lic­ko-żydow­skich”.


Komen­tarz


Papie­ska for­mu­ła o “dwóch for­mach tego same­go rytu” — przed- i poso­bo­ro­wej — coraz bar­dziej obja­wia swój fałsz. Co ona ma ozna­czać w kon­tek­ście eku­me­nii? Czy dalej nie­ka­to­li­cy wszel­kiej maści są part­ne­ra­mi w dia­lo­gu, czy jedy­nie obiek­tem misyj­nych wysił­ków Rzy­mu? W kon­tek­ście tzw. Domi­nus Iesus nr 2, ogło­szo­nej nie­mal w tym samym cza­sie, co Sum­mo­rum Pon­ti­fi­cum, bar­dziej praw­do­po­dob­na wyda­je się ta dru­ga mozli­wość.


:: Ekumenizm.pl: SUMMORUM PONTIFICUM — indult gene­ral­ny dla rytu try­denc­kie­go

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.