Jerozolima: Cud Świętego Ognia
- 19 kwietnia, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Według tradycji prawosławnej, w Wielką Sobotę, liczoną według kalendarza juliańskiego, w Bazylice Grobu i Zmartwychwstania Chrystusa w Jerozolimie zstępuje Święty Ogień. Cud zstąpienia Świętego Ognia dokonuje się w świątyni, którą w połowie IV wieku zbudował cesarz Konstantyn Wielki. W tradycji katolickiej i protestanckiej świątynia ta nazywa się Bazyliką Grobu Świętego, w tradycji prawosławnej zaś – Bazyliką Zmartwychwstania. Teologowie, historycy oraz archeologowie twierdzą zgodnie, że Bazylika znajduje się […]
Według tradycji prawosławnej, w Wielką Sobotę, liczoną według kalendarza juliańskiego, w Bazylice Grobu i Zmartwychwstania Chrystusa w Jerozolimie zstępuje Święty Ogień. Cud zstąpienia Świętego Ognia dokonuje się w świątyni, którą w połowie IV wieku zbudował cesarz Konstantyn Wielki. W tradycji katolickiej i protestanckiej świątynia ta nazywa się Bazyliką Grobu Świętego, w tradycji prawosławnej zaś – Bazyliką Zmartwychwstania.
Teologowie, historycy oraz archeologowie twierdzą zgodnie, że Bazylika znajduje się na skałach Kalwarii, czyli wzgórza, na którym Chrystus został ukrzyżowany, pochowany oraz gdzie, według wiary chrześcijańskiej, zmartwychwstał. Obecny wygląd Bazyliki ukształtował się w XIII wieku. Wokół miejsca Grobu wzniesiono małą kaplicę z dwoma pomieszczeniami. Pierwsze jest przejściowe, w drugim znajduje się Kamień Namaszczenia, na którym złożono Ciało Zbawiciela.
Kościół prawosławny utrzymuje, że corocznie zstępujący Święty Ogień jest tym samym światłem, które po zmartwychwstaniu Chrystusa towarzyszyło ukazaniu się „anioła Pańskiego”, siedzącego na kamieniu odwalonym od grobu (Mt 28, 3). Wydarzenie to ma być przypomnieniem, że Zmartwychwstanie Chrystusa nie jest mitem, ale faktem historycznym oraz największą prawdą wiary. Prawosławny obrzęd zstąpienia Świętego Ognia przypomina liturgię światła sprawowaną na początku Wigilii Paschalnej w Wielką Sobotę w Kościele rzymskokatolickim. Przez wyznawców prawosławia cud Świętego Ognia nazywany jest największym ze wszystkich cudów chrześcijańskich.
Według tradycji prawosławnej, cud ten ma również potwierdzać tezę, że jedynie prawosławie jest prawdziwym wyznaniem chrześcijańskim. Wydarzenie to ma także dowodzić słuszności wyznaczania daty świąt wielkanocnych według kalendarza juliańskiego, a nie jak jest to w Kościele rzymskokatolickim, na pierwszą wiosenną pełnię księżyca.
Cud zstąpienia Świętego Ognia odbywa się co roku w Wielką Sobotę, obchodzoną według kalendarza juliańskiego (w tym roku Wielka Sobota przypada 22 kwietnia). Biorą w nim udział jedynie wierni prawosławni obrządków syryjskiego, ormiańskiego, rosyjskiego, greckiego i koptyjskiego. Cała ceremonia odbywa się pod nadzorem lokalnych władz i policji izraelskiej. Jej przedstawiciele pilnują bezpieczeństwa, porządku oraz sprawdzają, czy pojawienie się ognia nie jest oszustwem. Nabożeństwo ma rokrocznie ten sam przebieg. W Wielki Piątek w Bazylice gaszone są wszystkie świece ilampy oliwne. W Wielką Sobotę, około godziny 13.00, delegacja władz Jerozolimy, w skład której wchodzą m.in. Ormianie, Żydzi imuzułmanie, przeprowadza kontrolę Grobu. Po upewnieniu się, że nie ma tam żadnych źródeł ognia, kaplica Grobu zostaje komisyjnie zapieczętowana woskiem.
Od południa Wielkiej Soboty w Bazylice przebywa prawosławny patriarcha Jerozolimy, do którego dołączają inni patriarchowie. Całują oni patriarchę prawosławnego wrękę, który daje im zgodę i błogosławieństwo na uczestniczenie wnabożeństwie. Około godz. 14.00 patriarcha prawosławny zdejmuje szaty oraz insygnia biskupie. Ubrany jedynie w albę, przełamuje pieczęcie i wchodzi do Grobu Pańskiego, który jest jednocześnie kaplicą Zmartwychwstania. Zabiera ze sobą dwie nie zapalone świece. W Bazylice pogrążonej w ciemności panuje cisza. Patriarcha prawosławny klęka przed Kamieniem, na którym złożono Ciało Chrystusa i odmawia modlitwę, wktórej wspomina śmierć izmartwychwstanie Chrystusa oraz prosi ozstąpienie Świętego Ognia. Po zakończeniu modlitwy patriarcha całuje Kamień Namaszczenia.
Wtedy nad Kamieniem ukazuje się niebieskawe światło, które nie płonie i ma konsystencję inną niż ogień. Światło to unosi się znad Kamienia i tworzy kolumnę ognia, od której patriarcha zapala swoje świece, po czym wychodzi z kaplicy i przekazuje ogień patriarchom ormiańskiemu i koptyjskiemu. Od ich świec zgromadzeni w Bazylice zapalają swoje świece.
Kiedy zebrani w Bazylice wierni z całego świata, a świątynia może ich pomieścić nawet do dziesięciu tysięcy, oczekują na pojawienie się patriarchy z ogniem, trwa cisza, przerywana jedynie szeptami. Po wyjściu patriarchów ze Świętym Ogniem, w Bazylice rozlega się krzyk porównywalny z wrzawą na stadionach. Zdarza się, że niebieskawe światło w postaci rozbłysków, ogników i błyskawic pojawia się także poza Kaplicą. Same zapalają się również lampki oliwne wiszące w różnych miejscach Bazyliki. Będą się one paliły przez cały rok, aż do Wielkiego Piątku.
Według przekazu uczestników nabożeństwa, niektórym z nich cudowne światło samo zapala świece, które trzymają w dłoniach. Płomień świec na początku nie parzy, dlatego ludzie obmywają nim twarz i włosy. Dopiero po chwili ogień zaczyna stopniowo przyjmować swoje normalne właściwości fizykochemiczne. Przy biciu dzwonów tysiące ludzi z płonącymi świecami rozchodzą się po ulicach Jerozolimy. Następnie ogień w specjalnych kapsułach przewożony jest samolotami do krajów o tradycji prawosławnej. Kościół prawosławny utrzymuje, że cud zstąpienia Świętego Ognia powtarza się od początków chrześcijaństwa. Kościół rzymskokatolicki nie zajął w tej sprawie oficjalnego stanowiska. We wrześniu 2001 roku Święty Ogień z rąk patriarchy ormiańskiego katolikosa Garegina II, przyjął papież Jan Paweł II.
Na zdj.: Cud zstąpienia Świętego Ognia /fot. www.pbase.com/yalop/holy_fire