Naczelny Rabin Polski o ekumenizmie
- 12 marca, 2007
- przeczytasz w 4 minuty
- Problemem nie jest zło. Problem jest wtedy, gdy dobro milczy w obliczu zła – powiedział Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich podczas debaty zorganizowanej przez Akademię Humanistyczną im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. Uczelnia ta już od wielu lat organizuje „Akademickie Debaty Pułtuskie”. – Aktualnie realizujemy cykl debat „Dialog kultur i religii”. Rabin Schudrich wygłosi wykład „Ekumenizm czy zderzenie cywilizacji”, którego tytuł w jasny sposób nawiązuje do znanej książki Samuela Huntingtona – powiedział prof. dr hab. Jerzy Woźnicki, przewodniczący „Akademickich Debat Pułtuskich”.
- Problemem nie jest zło. Problem jest wtedy, gdy dobro milczy w obliczu zła – powiedział Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich podczas debaty zorganizowanej przez Akademię Humanistyczną im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. Uczelnia ta już od wielu lat organizuje „Akademickie Debaty Pułtuskie”. – Aktualnie realizujemy cykl debat „Dialog kultur i religii”. Rabin Schudrich wygłosi wykład „Ekumenizm czy zderzenie cywilizacji”, którego tytuł w jasny sposób nawiązuje do znanej książki Samuela Huntingtona – powiedział prof. dr hab. Jerzy Woźnicki, przewodniczący „Akademickich Debat Pułtuskich”.
Spotkanie otworzył Dziekan Wydziału Nauk Politycznych AH prof. dr hab. Marek Jabłonowski. – Nasz dzisiejszy gość urodził się w Nowym Jorku. Ukończył studia z zakresu historii i religioznawstwa. Kilka lat spędził w Japonii, gdzie dbał o potrzeby religijne miejscowej społeczności żydowskiej. Później związał się z Fundacją Laudera. Lata 1992–98 spędził w Warszawie. Do Polski powrócił w czerwcu 2000 roku jako rabin Warszawy i Łodzi. Od 2004 roku Michael Schudrich pełni funkcję Naczelnego Rabina Polski – przedstawił gościa prof. Jabłonowski.
Michael Schudrich zapowiedział, że jak każdy rabin musi rozpocząć swój wykład od Pięcioksięgu Mojżeszowego. – To właśnie tam opisana jest historia sprzed czterech tysięcy lat, gdy Abraham zaczął głosić pewien nowoczesny pogląd, iż jest jeden Bóg. Wcześniej za bogów uważano chociażby słońce czy księżyc. Dlaczego Abraham jest uważany za pierwszego Żyda? Przecież z Bogiem rozmawiał już Adam czy Noe. Chodzi o ekumenizm rozumiany jako odpowiedzialność. Noe po prostu słuchał Boga i budował arkę, nie troszcząc się o pozostałych ludzi. Abraham za to podjął swego rodzaju walkę z Bogiem, by Ten nie niszczył Sodomy i Gomory. Abraham był otwarty na innych ludzi. Aby być otwartym trzeba się nawzajem poznać. (…) Czasem spotykam się z pytaniem, dlaczego Bóg stworzył na początku jedną parę a nie większą ich ilość. Odpowiedź jest prosta. Po to, by ludzie nie spierali się później, kto ma jakie korzenie. Dzięki boskiej decyzji wszyscy wywodzimy się od Adama i Ewy– opowiadał rabin Schudrich.
Naczelny Rabin Polski prowadził w swym wykładzie rozważania na temat roli religii we współczesnym świecie. – Człowiek wierzący powinien być przekonany, że jego religia jest dla niego najlepszą drogą do Boga. Konkretnie dla niego. Jeśli nie ma tej pewności powinien zmienić religię. Nie powinno się twierdzić, że nasza religia jest równocześnie najlepszą drogą dla innych ludzi. Są różne drogi do Boga. Moim zdaniem wiara ma dwa cele. Pierwszy to poznanie Boga i posiadanie z Nim relacji. Drugi, to wpływ, jaki wiara będzie wywierała na naszą moralność. Myślę, że to bardzo dobrze, iż są różne religie. Ludzie są różni, dlatego muszą istnieć różne możliwości dotarcia do Boga. Religie powinny jednak prowadzić świat do pokoju. Niestety, żyjemy w świecie, który nie jest doskonały. Dopiero ten następny będzie perfekcyjny – powiedział rabin.
W trakcie dyskusji z uczestnikami debaty pytano m.in. o to, jak czuje się w dzisiejszej Polsce społeczność żydowska. – Bardzo dobrze – odpowiedział Michael Schudrich – ale aby pewne kwestie zrozumieć, trzeba sięgnąć do historii. Przed wojną żyło w Polsce 3,5 miliona Żydów, którzy stanowili ponad 10% populacji. Do 1944 roku 90% zostało zamordowanych przez Niemców. Po wojnie wielu Żydów zdecydowało się opuścić Polskę. Tragedia miała miejsce właśnie tu, co wciąż budziło traumatyczne wspomnienia. Część z nich postanowiła budować swoje nowe życie w Izraelu. Po wojnie nie nastały od razu bezpieczne czasy. Ok. 1,5 – 2 tysięcy Żydów straciło życie z rąk sąsiadów, zdarzały się pogromy. Wzrastało poczucie zagrożenia. Część spośród tych, którzy zostali w Polsce postanowiła przestać być Żydami. To nie była asymilacja, ale po prostu strach. Do 1989 roku niejednokrotnie nie mówili nawet swoim dzieciom o żydowskich korzeniach. W ciągu ostatnich 17 lat mamy fenomen odszukiwania tych korzeni. Jeśli chodzi o współczesny antysemityzm to powiem tak: „jest lepiej niż myślą Żydzi, ale gorzej niż sądzą Polacy”.
Rabin stwierdził, że chrześcijaństwo dużo czerpie z judaizmu, chociażby cały Stary Testament. Zapytany, co judaizm może czerpać z chrześcijaństwa odparł, że bardzo ceni nauczanie Jana Pawła II, a szczególnie Jego otwartość na każdego człowieka.
Uczestnicy pytali również o stosunek judaizmu do pewnych problemów moralnych współczesnego świata, m.in. do aborcji. Schudrich wyjaśnił, że większość rabinów dopuszcza jej zastosowanie w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia kobiety.
- Religia jest dziś bardzo potrzebna. Może nawet jeszcze bardziej niż sto lat temu – powiedział na zakończenie spotkania Naczelny Rabin Polski.