Spotkanie studentów prawosławnych i starokatolickich w Chambésy
- 6 maja, 2011
- przeczytasz w 2 minuty
W dniach 7–8 kwietnia 2011 roku w Centrum Prawosławnym w Chambésy (Szwajcaria) miało miejsce międzynarodowe spotkanie studentów teologii prawosławnej i starokatolickiej na wspólnym seminarium naukowym zatytułowanym “Historyczne, eklezjologiczne i teologiczne aspekty liturgii prawosławnej wobec dialogu ekumenicznego ze starokatolicyzmem”. W konferencji udział wzięli studenci z Grecji, Holandii, Niemiec, Austrii, Polski i Szwajcarii. W pierwszym dniu seminarium odbyły się prezentacje wprowadzające w specyfikę tak wyznania prawosławnego jak i starokatolickiego. Dr Grigorios Larentzakis […]
W dniach 7–8 kwietnia 2011 roku w Centrum Prawosławnym w Chambésy (Szwajcaria) miało miejsce międzynarodowe spotkanie studentów teologii prawosławnej i starokatolickiej na wspólnym seminarium naukowym zatytułowanym “Historyczne, eklezjologiczne i teologiczne aspekty liturgii prawosławnej wobec dialogu ekumenicznego ze starokatolicyzmem”. W konferencji udział wzięli studenci z Grecji, Holandii, Niemiec, Austrii, Polski i Szwajcarii. W pierwszym dniu seminarium odbyły się prezentacje wprowadzające w specyfikę tak wyznania prawosławnego jak i starokatolickiego. Dr Grigorios Larentzakis z Karl-Franzens-Universität w Graz (Austria) omówił rys doktrynalny i historyczny prawosławia, a ks. dr Mattijs Ploeger z Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Utrechcie (Holandia) przedstawił historię i specyfikę Kościoła Starokatolickiego. W drugim dniu skupiono się bardziej na wspólnych tekstach wypracowanych w toczącym się od lat dialogu prawosławno-starokatolickim. Dr Delikonstantis z Uniwersytetu w Atenach (Grecja) przeanalizował eklezjologiczne teksty prawosławne, a prof. dr Urs von Arx z Berna, swoje wystąpienie poświęcił zagadnieniom specyfiki kościołów lokalnych pierwszych wieków chrześcijaństwa. Aspekty teologii liturgicznej były przedmiotem wykładu dra archimandryta Joba Getcha z Chambésy. Dialog ekumeniczny starokatolików z prawosławnymi swoje początki czerpie z lat 70. XIX wieku, kiedy przedstawiciele kościołów wschodnich uczestniczyli na fundamentalnych dla kształtowaniu się starokatolicyzmu kongresach w Monachium (1871) i Kolonii (1872). Po utworzeniu Unii Utrechckiej Kościołów Starokatolickich w 1889 roku, w Rotterdamie i Petersburgu powołano komisje do dialogu starokatolicko-prawosławnego. W 1931 roku strony dialogu wspólnie uznały, że w zasadniczych kwestiach wiary, ustroju i kultu nie występują różnice pomiędzy starokatolicyzmem, a prawosławiem. W 1964 roku udało się powołać Międzyprawosławną Komisję Przygotowawczą do Spraw Dialogu ze starokatolikami, która ukonstytuowała się w 1966 roku w Belgradzie. W sierpniu 1975 roku podczas spotkania Mieszanej Prawosławno-Starokatolickiej Komisji do Spraw Dialogu podpisano wspólne dokumenty, dotyczące Objawienia i jego przekazywania, kanonu Pisma św., Trójcy św., Wcielenia Słowa Bożego i unii hipostatycznej. W połowie lat 80. XX wieku udało się przyjąć jeszcze ważny dla dialogu ekumenicznego dokument Mieszanej Komisji Prawosławno-Starokatolickiej o “Sakramentach lub Tajemnicach Kościoła”, który oddaje jednomyślną naukę Kościoła prawosławnego i starokatolickiego.