23 listopada br. w luterańskiej katedrze w Uppsali doszło do zawarcia pełnej wspólnoty między ewangelicko-luterańskim Kościołem Szwecji a Kościołami starokatolickimi Unii Utrechckiej. Był to historyczny moment ponieważ po raz pierwszy Kościoły Unii Utrechckiej zawarły unię kościelną z jednym z Kościołów luterańskich.
Porozumienie w imieniu Kościoła Szwecji podpisała arcybiskupka Uppsali Antje Jackelén, a w imieniu starokatolików, arcybiskup Utrechtu Joris Vercammen. Sygnowanie dokumentu przypieczętowała wspólna Msza celebrowana w Uppsali.
Zarówno arcybiskupka Uppsali, jak i arcybiskup Utrechtu podkreślili, że porozumienie o nawiązaniu pełnej komunii poprzedził wieloletni dialog ekumeniczny, w którym uznano wspólne dziedzictwo liturgiczne, znaczenie Eucharystii oraz zachowanie sukcesji apostolskiej. – Nie stworzyliśmy niczego nowego, a odkryliśmy naszą wspólnotę – powiedział abp Vercammen.
W Szwecji istnieje zaledwie sześć parafii starokatolickich, które należą do Kościoła Starokatolickiego Szwecji i Danii, powstałego w 1976 roku po konwersji na starokatolicyzm szwedzkiego duchownego luterańskiego. Kościół nie posiada własnego biskupa i znajduje się pod jurysdykcją biskupa diecezji Haarlemu (Holandia) bp. Dika Schoona. Kościół Szwecji z kolei posiada parafie zagraniczne w krajach, gdzie obecne są Kościoły starokatolickie Unii Utrechckiej: w Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Austrii.
Zawarta w Uppsali pełna komunia między Kościołem Szwecji a Kościołami Unii Utrechckiej dotyczy również Kościoła Polskokatolickiego w Polsce, który jest pełnoprawnym członkiem Unii. Jednak ze względu na brak praktyki udzielania święceń kapłańskich kobietom, duchowni Kościoła Polskokatolickiego powstrzymują się od koncelebry i przyjmowania Komunii Świętej podczas nabożeństw, którym (współ)przewodniczą kobiety. Dotyczy to również nabożeństw w pozostałych Kościołach starokatolickich, ponieważ większość z nich wyświęca kobiety na kapłanów.
Najważniejsze punkty Porozumienia, które jako pierwsi publikujmy w języku polskim, dotyczą wzajemnego uznania się za prawdziwe Kościoły, w których została zachowana sukcesja apostolska oraz życie eucharystyczne; zobowiązania do traktowania wiernych każdego z Kościołów na równi z wiernymi swojego Kościoła. W przypadku konwersji duchownych, Kościoły honorują ważność ich święceń i nie dokonują reordynacji.
W 2017 roku planowana jest wspólna uroczystość w Utrechcie. Przed podpisaniem Porozumienia abp Vercammen uczestniczył w obradach Synodu Kościoła Szwecji.
Porozumienie
Zjednoczone w Unii Utrechckiej Kościoły starokatolickie reprezentowane przez Jorisa Vercammena, arcybiskupa Utrechtu i przewodniczącego Międzynarodowej Starokatolickiej Konferencji Biskupów
oraz
Kościół Szwecji, reprezentowany przez Antje Jackelén, arcybiskupkę Uppsali, akceptują uznanie wspólnoty naszych obydwu Kościołów na podstawie raportu z naszego dialogu „Utrecht i Uppsala – na drodze do wspólnoty kościelnej“.
Uznajemy, że
- każdy z obu Kościołów urzeczywistnia jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół Jezusa Chrystusa;
- odmienne tradycje w naszych Kościołach, czy to natury strukturalnej, liturgicznej, teologicznej, czy też dyscyplinarnej, nie wykluczają, że Kościoły nasze pozostają w trwającej od stuleci ciągłości tradycji apostolskiej; potwierdzają raczej, że różnorodność nie neguje fundamentalnej jedności, która może być jeszcze pogłębiona w przyszłej wspólnocie;
- każdy z obydwu Kościołów posiada bogate życie liturgiczne i eucharystyczne, nieprzerwaną biskupią strukturę, głębokie zobowiązanie wobec widzialnej jedności Kościoła, a tym samym również dla ruchu ekumenicznego, oraz otwarte i krytyczne stanowisko wobec zmieniających się wartości w społeczeństwie;
- istnieje mocny fundament na płaszczyźnie duchowej i instytucjonalnej, który umożliwia przyszłe relacje między naszymi Kościołami oraz nasza wspólna wiara i nasze wspólne posłannictwo stwarzają możliwości, aby wspierać się w Europie oraz, poprzez wspólne kontakty, na innych kontynentach.
Zobowiązujemy się do:
5. postrzegania ochrzczonych członków obydwu Kościołów, w zgodzie z obowiązującymi regułami, za członków własnego Kościoła;
6. zapraszania członków naszych Kościołów do przyjmowania sakramentów oraz korzystania z służby duszpasterskiej;
7. dzielenia wspólnego życia w posłannictwie i służbie, do wspólnej modlitwy i modlitwy za siebie oraz dzielenia się naszymi zasobami;
8. przyjmowania osób ordynowanych w Kościele Szwecji lub w jednym z Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej bez konieczności przeprowadzenia reordynacji w naszych Kościołach, gdy dzieje się to na zaproszenie i w zgodzie z zasadami obowiązującymi w przyjmującym Kościele;
9. zapraszania biskupów obydwu Kościołów do nakładania rąk podczas konsekracji biskupich;
10. inicjowania konsultacji reprezentantów naszych Kościołów oraz wspierania się w obszarze teologii i pastoralnego procesu kształcenia, a także wymiany myśli i informacji, jak również do wymiany studentów;
11. zapraszania obserwatorów każdego z Kościołów przy większych wydarzeniach,
12. wspierania współpracy między parafiami Kościoła starokatolickiego i Kościoła Szwecji, gdziekolwiek jest to możliwe.
Porozumienie to nabiera mocy z chwilą podpisania przez arcybiskupkę Uppsali i arcybiskupa Utrechtu.
A działo się to w katedrze w Uppsali 23 listopada 2016 r.

abp Vercammen i abp Jackelen podpisują porozumienie o pełnej komunii | foto: Magnus Aronson/IKON
Magnus Aronson/IKON
Nie jestem teologiem, wiec pewnie dlatego nie mogę zrozumieć, jak może zaistnieć pełna komunia (wspólnota) miedzy ‚postępowym’ Kościołem Szwecji, który ordynuje homoseksualnych na urząd duchownego, a starokatolikami, którzy tego nie czynią …….
to ciągłe sprowadzanie KSz do „postępowości” zaczyna już być nudne. to nie jest przecież nawet kwestia teologiczna…
Mam nadzieje, że STAROluteranie nie podpiszą takiej komunii….(w odróżnieniu od STAROkatolików)