Ekumeniczne Dni Biblijne
- 6 maja, 2003
- przeczytasz w 6 minut
Już od dziesięciu lat Towarzystwo Biblijne w Polsce organizuje Ekumeniczne Dni Biblijne. Nabożeństwa ekumeniczne w ramach tych dni trwają cały maj i odbywają się w różnych kościołach na terenie całego kraju. Każdego roku Słowo na Ekumeniczne Dni Biblijne przygotowuje inny Kościół. Tegoroczne Słowo przygotował Kościół Zborów Chrystusowych. Ekumeniczne Dni Biblijne odbywają się w ramach nabożeństw w różnych Kościołach chrześcijańskich. Temat przewodni oparty jest o konkretny […]
Już od dziesięciu lat Towarzystwo Biblijne w Polsce organizuje Ekumeniczne Dni Biblijne. Nabożeństwa ekumeniczne w ramach tych dni trwają cały maj i odbywają się w różnych kościołach na terenie całego kraju. Każdego roku Słowo na Ekumeniczne Dni Biblijne przygotowuje inny Kościół. Tegoroczne Słowo przygotował Kościół Zborów Chrystusowych.
Ekumeniczne Dni Biblijne odbywają się w ramach nabożeństw w różnych Kościołach chrześcijańskich. Temat przewodni oparty jest o konkretny tekst biblijny. Wszystkie kazania i homilie podporządkowane są myśli przewodniej całego programu Ekumenicznych Dni Biblijnych.
Komitet Koordynacyjny Ekumenicznych Dni Biblijnych (KKEDB), w skład którego wchodzą przedstawiciele jedenastu Kościołów, jednomyślnie postanowił przyjąć pierwszą niedzielę po 9 maja (Światowy Dzień Biblii) za Ekumeniczną Niedzielę Biblijną. Takie wspólne Święto Biblii rozpoczyna cały cykl nabożeństw biblijnych, które trwają do końca maja. Dobrym zwyczajem ekumenicznym jest wymiana duchownych, zapraszanych do wygłaszania kazań. Każdego roku w większych ośrodkach odbywa się w jednym z Kościołów centralne nabożeństwo Ekumenicznych Dni Biblijnych. Po nabożeństwach jest możliwość nabycia literatury biblijnej oraz rozdawane są Ewangelie wszystkim uczestnikom nabożeństw. Zwykle też po nabożeństwach odbywają się agapy z udziałem duchownych i wiernych z różnych kościołów, co tworzy płaszczyznę dyskusji i umocnienia więzi ekumenicznej.Organizacja dorocznych Ekumenicznych Niedziel i Dni Biblijnych, powierzona została Komitetowi Koordynacyjnemu. Przewodniczącym tego gremium jest ks. mgr Jerzy Banak (Kościół Rzymskokatolicki), Wiceprzewodniczący Komitetu Krajowego Towarzystwa Biblijnego w Polsce.
Wielorakie są motywy uzasadniające znaczenie Ekumenicznych Dni Biblijnych. Tajemnica wspólnoty ekumenicznej polega na jej zakorzenieniu w Piśmie Świętym. Odwołując się do Biblii, pionierzy ruchu ekumenicznego odkrywali w niej, “naczelną normę w nauczaniu kościelnym, nabożeństwie i życiu”. (“Słowo” II Światowej Konferencji, “Wiara i Ustrój”, 1937r.) Odtąd Pismo Święte było dla ich następców “miejscem spotkań z żywym Bogiem”, objawionym w Jezusie Chrystusie, źródłem wspólnego świadectwa i podstawą dialogu teologicznego. Tam, gdzie pojawiały się przeciwieństwa wyznaniowe “Biblia nie zmniejszała różnic między nami, ale pozwalała je rzeczywiście przezwyciężać”, czytamy w Orędziu I Światowej Konferencji Młodzieży Chrześcijańskiej w Amsterdamie w 1937r. Pismo Święte jako najwyższy autorytet w pluralistycznym ruchu ekumenicznym, dynamizowało dążenia na rzecz wspólnoty i jedności chrześcijan. W dialogu teologicznym Biblia była czynnikiem krytycznym, zmuszając podzielone “chrześcijaństwo do wyznania braku jedności”. Ponadto Pismo Święte odczytywano jako znak sprzeciwu wobec tych form wspólnoty, które nie prowadzą do jedności widzialnej i pełnej. Z biegiem lat proces ubiblijnienia ruchu ekumenicznego poczynił dalsze postępy. Dzisiaj, powszechne jest już doświadczenie, że Biblia nas bardziej łączy, niż mogłyby nas podzielić różnice teologiczne i tradycje. Dlatego uzasadniony jest pogląd znanego biblisty katolickiego ks. prof. M. Czajkowskiego, który pisze, że: “Dzięki mocy Ducha Świętego stała się Biblia coraz bardziej instrumentem nie tylko dialogu, ale także ciągłego postępu we wnikaniu w misterium Chrystusa i Jego ciała, którym jest podzielony i jednoczący się Kościół. Ogromny wysiłek wspólnej refleksji teologicznej, ale jeszcze bardziej wspólnego wsłuchiwania się w to Słowo, obala wiele uprzedzeń, rozszerza horyzonty, przybliża stanowiska, oświetla drogę, przyśpiesza godzinę jedności, ale przede wszystkim sprawia, że już dzisiaj cieszymy się niejednokrotnie jednością sprzed podziałów”. Te słowa oddanego sprawie ekumenizmu, katolickiego duchownego wpisują się w pełni w intencje Ekumenicznych Dni Biblijnych. Ewangelia jest źródłem naszej wiary, z tego powodu winniśmy z wszystkimi, którzy w niej znajdują źródło życia, podjąć braterski dialog, który nas doprowadzi do pojednania i jedności.
Plan nabożeństw w Warszawie z okazji
Ekumenicznych Dni Biblijnych
- 4 maja, niedziela 10.00 Kościół Zielonoświątkowy, Warszawa, ul. Sienna 68/70
- 5 maja, poniedziałek 19.00 Parafia Ewangelicko-Augsburska Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa, ul. Puławska 2
- 8 maja, czwartek 18.00 Kościół Starokatolicki Mariawitów, Warszawa, ul. Wolska 166
- 9 maja, piątek 18.00 Parafia Rzymskokatolicka, pw. Miłosierdzia Bożego Warszawa, ul. Ateńska 12
- 10 maja, sobota 11.00 Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, Warszawa, ul. Foksal 8
- 11 maja, niedziela 11.00 Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, Warszawa, ul. Mokotowska 12
- 18.00, Katedra Warszawsko-Praska św. Floriana, Warszawa, ul. Floriańska 3
- 14 maja, środa 18.00 Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Trójcy, Warszawa, pl. Małachowskiego
- 18 maja, niedziela 10.00 Kościół Ewangelicko-Reformowany, Warszawa, al. Solidarności 74
- 11.00 Kościół Polskokatolicki, Warszawa, ul. Szwoleżerów 4
- 23 maja, piątek19.00 Stow. EFFATHA i Parafia Rzymskokatolicka bł. Al. Orione, Warszawa, ul. Lindleya 12
- 25 maja, niedziela 10.00 Kościół Rzymskokatolicki Res Sacra Miser,Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 62Nabożeństwo organizowane przez Kościół Anglikański w Polsce
- 29 maja, czwartek 17.30 Parafia Rzymskokatolicka św. Marcina, Warszawa, ul. Piwna 9/11
- 30 maja, piątek 18.00 Kościół Chrześcijan Baptystów w Radości, Warszawa-Radość, ul. Szczytnowska 35/39
- 1 czerwca, niedziela 12.30 Parafia Rzymskokatolicka św. Katarzyny, Warszawa, ul. Fosa 17
- 4 czerwca, środa 18.00 Kościół Zborów Chrystusowych, Chrześcijańska Społeczność,Warszawa, ul. Puławska 114
Słowo Towarzystwa Biblijnego na
Ekumneniczne Dni Biblii w 2003 r.
“Bóg, który dawniej wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał do ojców przez proroków, w tych ostatnich dniach, przemówił do nas przez Syna” (Hbr 1,1–2).Biblia jest zapisem tego wielowiekowego i różnorodnego przemawiania Stwórcy do człowieka. “Całe Pismo — pisze apostoł — jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauczania, przekonywania, upominania, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, przygotowany do czynienia wszelkiego dobra (2 Tm 3,16–17).Nie umniejszając nic z wartości, ważności lub piękna dawnego przemawiania Boga poprzez Prawo, Proroków i Pisma pamiętamy jednak, że to nie oni — autorzy ksiąg, ale On, “… Syn, który jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty… podtrzymuje wszystko mocą swojego słowa” (Hbr 1,3).Najważniejsze i najdonioślejsze przemawianie Boga do ludzkości, to przemawianie “przez Syna”. Prawo Boże otrzymaliśmy za pośrednictwem Mojżesza, “łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa” (J 1,17).Słowo Chrystusowe zapisane na kartach Nowego Testamentu, podobnie jak jego Autor, “wczoraj, dziś … i na wieki” pozostaje standardem Bożego objawienia i miarą naszego chrystianizmu. To Słowo ma nie tylko informować, ale przede wszystkim transformować, przemieniać ludzkie życie. Dzięki Jego mocy od 2000 lat dokonuje się największa przemiana umysłów i serc ludzkich. Ludzie Chrystusa są ludźmi Jego Słowa. Jego owce słyszą głosy wielu pasterzy, ale podążają za Jego głosem (J 10,27). Jego apostołowie, składając świadectwo i zwiastując ewangelię stają się dla Boga i swojego otoczenia “wonnością Chrystusową” (2 Kor 2,15). Jego uczniowie, bez względu na to z jakiej wywodzą się tradycji i jakiej uczelni posiadają dyplomy “trwają w Jego słowie” (J 8: 31–32). Dzięki temu poznają wyzwalającą prawdę, a nasyceni Jego Słowem mają prawo mówić wraz z apostołem: “My właśnie mamy sposób myślenia Chrystusa” (1 Kor 2,16).Bycie chrześcijaninem oznacza utożsamienie się z osobą Jezusa Chrystusa, z życiem, nauką i dziełem jedynego, autoryzowanego przez Boga, Zbawiciela świata.Jeśli współczesne, Boże przemawianie do świata “przez Syna” ma mieć oddźwięk w naszych sercach; jeśli Jego słowa mają stać się w nas “słowami życia wiecznego” (J 6,68); jeżeli apostolskie westchnienie “aż Chrystus zostanie w was ukształtowany” (Ga 4,19) wskazuje na cel Bożego wybrania i powołania — to jakkolwiek by się to miało wyrażać, Słowo Chrystusowe musi “mieszkać w nas obficie” (Kol 3,16).Jeśli zaś Słowo Chrystusowe ma “mieszkać w nas obficie” (Kol 3,16), to Biblia nie może być “odświętnym tortem” lecz musi stać się “chlebem powszednim”. Tego pragnie odwieczny Bóg. Tego potrzebuje współczesny człowiek. Dla tej właśnie sprawy istnieje i trudzi się Towarzystwo Biblijne. Temu też służą nasze — w tym roku dziesiąte już — Ekumeniczne Dni Biblijne.
TOWARZYSTWO BIBLIJNE W POLSCE
Tegoroczne “Słowo” przygotowane przez Kościół Zborów Chrystusowych zaaprobował Komitet Ekumenicznych Dni Biblijnych w dn. 20 marca 2003 r.