Ekumenizm w Polsce

Oddzielnie teraz – razem na wieki: ekumenicznie o Eucharystii w Lublinie


Eucha­ry­stia i podzie­lo­ne chrze­ści­jań­stwo to temat kolej­nej odsło­ny pro­jek­tu „Lublin eku­me­nicz­ny 2018. W stu­le­cie odzy­ska­nia nie­pod­le­gło­ści (1918–2018)” reali­zo­wa­ne­go przez KUL i Lubel­ski Oddział Pol­skiej Rady Eku­me­nicz­nej. 28 czerw­ca odby­ła się w lubel­skiej kate­drze pra­wo­sław­nej Prze­mie­nie­nia Pań­skie­go wie­czer­nia. Kaza­nie wygło­sił lute­rań­ski bp Paweł Hau­se, a po nabo­żeń­stwie Lubel­ski Insty­tut Kul­tu­ry Pra­wo­sław­nej gościł deba­tę czte­rech bisku­pów o Eucha­ry­stii.


Wie­czer­nię (nie­szpo­ry) w pra­wo­sław­nej kate­drze Prze­mie­nie­nia Pań­skie­go cele­bro­wał ks. mitrat Andrzej Łoś, a kaza­nie wygło­sił bp Paweł Hau­se z die­ce­zji mazur­skiej Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go w RP. Kazno­dzie­ja mówił m.in. o wię­zach łączą­cych róż­nych chrze­ści­jan w Eucha­ry­stii oraz ist­nie­ją­cych podzia­łach, któ­re unie­moż­li­wia­ją wspól­ną Komu­nię. Pod­kre­ślił jed­no­czą­cą moc Jezu­sa Chry­stu­sa dla wszyst­kich chrze­ści­jan.

W nabo­żeń­stwie czyn­ny udział wzię­li: ks. bp Marek Izdeb­ski (Kościół ewan­ge­lic­ko-refor­mo­wa­ny), ks. Andrzej Gon­ta­rek (Kościół pol­sko­ka­to­lic­ki) i ks. prof. Sła­wo­mir Paw­łow­ski (Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki).

Bło­go­sła­wień­stwa udzie­li­li na koniec abp Paisjusz (wła­dy­ka prze­my­ski i gor­lic­ki) oraz abp Abel (wła­dy­ka lubel­ski i chełm­ski).

Oddziel­nie teraz – razem na wie­ki

Po nabo­żeń­stwie odby­ła się deba­ta czte­rech bisku­pów, któ­rą popro­wa­dził ks. prof. Prze­my­sław Kan­ty­ka, kie­row­nik Insty­tu­tu Eku­me­nicz­ne­go KUL. W deba­cie „Oddziel­nie teraz – razem na wie­ki” udział wzię­li abp Paisjusz (Mar­ty­niuk) z Pol­skie­go Auto­ke­fa­licz­ne­go Kościo­ła Pra­wo­sław­ne­go, abp Sta­ni­sław Budzik (rzym­sko­ka­to­lic­ki arcy­bi­skup metro­po­li­ta lubel­ski), bp Marek Izdeb­ski (Kościół Ewan­ge­lic­ko-Refor­mo­wa­ny w RP) oraz bp Paweł Hau­se (Die­ce­zja Mazur­ska Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go).

W roz­mo­wie bisku­pów posta­wio­no pyta­nia o oso­bi­ste prze­ży­wa­nie Eucha­ry­stii i prak­ty­kę w poszcze­gól­nych Kościo­łach. Poru­szo­no rów­nież kwe­stię rozu­mie­nia Wie­cze­rzy Pań­skiej szcze­gól­nie w kwe­stii obec­no­ści Chry­stu­sa w Eucha­ry­stii, jed­nak głów­ną roz­wa­żań na temat Sakra­men­tu, któ­ry jest naj­bar­dziej widzial­nym zna­kiem chrze­ści­jań­skie­go podzia­łu sta­no­wi­ła pro­ble­ma­tyk ekle­zjo­lo­gicz­na. – Wspól­na Eucha­ry­stia w poję­ciu pra­wo­sław­nym jest moż­li­wa – mówił abp Paisjusz, przy­po­mi­na­jąc, że przy­ję­cie Komu­nii w pra­wo­sła­wiu jest jed­no­znacz­ne z przej­ściem na pra­wo­sła­wie. Tak­że dla rzym­skie­go kato­li­cy­zmu inter­ko­mu­nia nie jest środ­kiem, a kon­se­kwen­cją jed­no­ści dok­try­nal­nej, co łączy oby­dwie tra­dy­cje w rozu­mie­niu eku­me­ni­zmu, Kościo­ła i Eucha­ry­stii, jed­nak ina­czej niż w pra­wo­sła­wiu, duchow­ny kato­lic­ki ma pra­wo udzie­lić w nagłej potrze­bie sakra­men­tów pra­wo­sław­nym, co nie wią­że się z przej­ściem na rzym­ski kato­li­cyzm – mówił abp Sta­ni­sław Budzik.

Abp Paisjusz przy­po­mi­na­jąc, że deba­ta odby­wa się w wigi­lię uro­czy­sto­ści świę­tych apo­sto­łów Pio­tra i Paw­ła, pod­kre­ślił wagę eku­me­ni­zmu, w któ­ry wpi­sa­ny jest dar łez i miło­ści.

Bp Marek Izdeb­ski mówił o róż­nych tra­dy­cjach poj­mo­wa­nia Wie­cze­rzy Pań­skiej w Kościo­ła refor­mo­wa­nych, zazna­cza­jąc, że jest repre­zen­tan­tem nur­tu kal­wiń­skie­go, któ­ry rów­nież mówi o real­nej obec­no­ści. Pod­kre­ślił, że dla jego Kościo­ła Stół Pań­ski jest nie­po­dzie­lo­ny, gdyż zapra­sza sam Chry­stus, stąd też wszy­scy chrze­ści­ja­nie zapro­sze­ni do udzia­łu w Uczcie Baran­ka. Lute­rań­ski biskup Paweł Hau­se przy­bli­ża­jąc lute­rań­skie rozu­mie­nie sakra­men­tów, w tym szcze­gól­nie Sakra­men­tu Ołta­rza, wska­zał na wymiar spo­tka­nia z Chry­stu­sem w widzial­nym Sło­wie i prak­ty­kę przyj­mo­wa­nia Komu­nii Świę­tej. Biskup opo­wie­dział rów­nież o eku­me­nicz­nych spo­tka­niach i roz­mo­wach z kato­li­ka­mi w kon­tek­ście dusz­pa­ster­stwa szpi­tal­ne­go i dla mał­żeństw wyzna­nio­wo mie­sza­nych.

Bisku­pi zma­ga­li się z pyta­niem, czy świę­ta nie­cier­pli­wość, pole­ga­ją­ca na wyprze­dza­niu ofi­cjal­ne­go naucza­nia poszcze­gól­nych Kościo­łów poprzez łama­nie dys­cy­pli­ny kano­nicz­nej i prak­ty­ko­wa­nie gościn­no­ści eucha­ry­stycz­nej jest spo­so­bem na przy­spie­sze­nie jed­no­ści. Żaden z uczest­ni­ków nie opo­wie­dział się za takim roz­wią­za­niem bar­dziej pod­kre­śla­jąc dłu­go­dy­stan­so­wy dia­log, jed­nak zauwa­żal­ne były róż­ni­ce wyni­ka­ją­ce z opi­sa­nych powy­żej odmien­nych per­spek­tyw ekle­zjo­lo­gicz­nych. O ile dla lute­ran i refor­mo­wa­nych gościn­ność eucha­ry­stycz­na jest już teraz moż­li­wa i prak­ty­ko­wa­na, o tyle dla kato­li­ków, a szcze­gól­nie dla pra­wo­sław­nych nie jest ona nie­do­pusz­czal­na.

Abp Sta­ni­sław Budzik pod­kre­ślił, że eku­me­nizm wyma­ga sza­cun­ku dla róż­nych inter­pre­ta­cji, ale żad­na ze stron nie może zmu­szać dru­giej do przy­ję­cia swo­jej opty­ki.

Deba­ta pozwo­li­ła na lep­sze pozna­nie eucha­ry­stycz­nych wraż­li­wo­ści w róż­nych Kościo­łach, uświa­do­mie­nie nie tyl­ko róż­nic w war­stwie dogma­tycz­nej, ale też ducho­wej. Dla wie­lu była pierw­szą spo­sob­no­ścią do skon­fron­to­wa­nia odmien­nych hory­zon­tów teo­lo­gicz­nych z udzia­łem bisku­pów czte­rech wyznań chrze­ści­jań­skich, co już samo w sobie jest wyda­rze­niem war­tym odno­to­wa­nia, szcze­gól­nie w Pol­sce, gdzie zagad­nie­nia teo­lo­gicz­no-eku­me­nicz­ne dys­ku­to­wa­ne są naj­czę­ściej w her­me­tycz­nych salach wydzia­łów teo­lo­gicz­nych, sym­po­zjów, kon­fe­ren­cji i innych wyda­rzeń o cha­rak­te­rze nauko­wym.

Podzię­ko­wa­nia za przy­go­to­wa­nie wyda­rze­nia nale­żą się wszyst­kim Orga­ni­za­to­rom oraz Gospo­da­rzo­wi miej­sca, abp. Ablo­wi (Popław­skie­mu), wła­dy­ce lubel­sko-chełm­skie­mu za otwar­cie Kate­dry i Lubel­skie­go Insty­tu­tu Kul­tu­ry Pra­wo­sław­nej na eku­me­nicz­ne spo­tka­nie.

Jed­nym z patro­nów medial­nych wyda­rze­nie jest ekumenizm.pl. Zapis całej deba­ty dostęp­ny jest na Face­bo­oku.



Gale­ria
Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.