Spotkanie ekumeniczne w Kościele polskokatolickim
- 24 stycznia, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Kościół polskokatolicki popiera idee ekumeniczne, czynnie współpracuje ze wszystkimi wyznaniami chrześcijańskimi skupionymi w Światowej Radzie Kościołów, jest członkiem Polskiej Rady Ekumenicznej – powiedział ks. Ryszard Rawicki do zebranych w kościele polskokatolickim w Sanoku. Pierwsze spotkanie w ramach XV Spotkania Ekumenicznego w Sanoku odbyło się 21 stycznia w zborze Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. W drugim dniu, 22 stycznia, chrześcijanie czterech wyznań uczestniczyli w modlitwie w Kościele polskokatolickim. Gospodarzem […]
Pierwsze spotkanie w ramach XV Spotkania Ekumenicznego w Sanoku odbyło się 21 stycznia w zborze Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. W drugim dniu, 22 stycznia, chrześcijanie czterech wyznań uczestniczyli w modlitwie w Kościele polskokatolickim. Gospodarzem spotkania był ks. dziekan Ryszard Rawicki. Jest on proboszczem parafii Matki Bożej Różańcowej w Sanoku, która powstała w 1962 roku, należy do niej około stu wiernych.
W spotkaniu wzięli udział wierni oraz duchowni z następujących wspólnot: z Kościoła prawosławnego wraz z ks. Janem Antonowiczem, z Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego wraz z pastorem Mirosławem Harasimem, z Kościoła greckokatolickiego wraz ks. Ireneuszem Kondrowem. Kościół rzymskokatolicki reprezentowany był przez o. Stanisława Glistę OFMConv z klasztoru franciszkańskiego w Sanoku. Obecni byli także klerycy franciszkańscy i jeden greckokatolicki, siostry służebniczki oraz przedstawiciele Wspólnoty Dominikańskiej, skupiającej osoby świeckie, żyjące charyzmatem św. Dominika.
W czasie nabożeństwa słowo Boże wygłosił o. S. Glista. Nawiązując do przeczytanej wcześniej perykopy z Ewangelii wg św. Mateusza (Mt 18,19–22) powiedział on, że tam, gdzie dwaj albo trzej modlą się razem w imię Chrystusa, tam powstaje jedność. Nieprzypadkowo Chrystus w dalszej kolejności mówi o przebaczeniu. Bycie we wspólnocie, bycie razem z innymi ma prowadzić po przebaczenia.
O. S. Glista zauważył, że na forach internetowych w różny sposób komentowane jest sanockie Spotkanie Ekumeniczne. Niektórzy internauci podważają ich celowość, nie wierzą w sens wspólnej modlitwy. „Jeśli człowiek nie wierzy Chrystusowi, to nie wierzy także w możliwość prowadzenia dialogu – stwierdził franciszkanin. — W czasie dzisiejszej modlitwy Anioł PańskiBenedykt XVI odniósł się do przeżywanego obecnie Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Powiedział on, że ‘modlitwa o jedność stanowi duszę ruchu ekumenicznego, który dzięki Bogu czyni postępy na całym świecie’”.
„Jeśli jest w nas pragnienie pokonywania podziałów, to dzięki modlitwie wszystko jest możliwe. Z praktyki wiemy, ze w tym rodzinach, gdzie domownicy modlą się razem, tam jest miejsce na dialog, wzajemne zrozumienie i przebaczenie. Przenosząc to na nasze spotkania – mimo różnic między konfesjami, jedność między nami jest możliwa. Jezus Chrystus potwierdza to swoim słowem i najwyższym autorytetem” – dodał o. Glista. Kościół polskokatolicki należy do grupy kościołów autonomicznych, narodowych, obrządku zachodniego. Powstał w Scranton, w amerykańskim stanie Pensylwania, w wyniku działalności miejscowego proboszcza ks. Franciszka Hodura. Tamtejsza parafia zerwała łączność z Rzymem na znak protestu wobec nieuwzględniania przez Stolicę Apostolską jej postulatów, m.in. mianowania biskupa personalnego dla Polaków w USA i powoływania proboszczów za zgodą parafian.
Ks. Hodur utworzył niezależną parafię, wypowiadając posłuszeństwo papieżowi i biskupowi. W roku 1904 utworzono Polski Narodowy Kościół Katolicki, który przyjął dogmatykę starokatolicką. Ks. Hodur w roku 1907 otrzymał sakrę biskupią z rąk starokatolickiego biskupa Utrechtu, zachowując przez to dla PNKK sukcesję apostolską.
Po zerwaniu z Rzymem do liturgii wprowadzono język polski, zniesiono obowiązkowy celibat księży, odrzucono powszechną władzę papieża w Kościele, wprowadzono spowiedź powszechną oraz szereg innych zmian. Od 1907 roku wspólnota należy do tzw. Unii Utrechckiej, skupiającej Kościoły starokatolickie, a więc wyrastające z tradycji katolickiej, ale nie uznające zwierzchnictwa Biskupa Rzymu. Kościół ten przyjmuje dogmaty tylko pierwszych siedmiu soborów.
Kiedy reemigranci przybyli w roku 1921 do Polski, przenieśli oni idee polskokatolickie do naszego kraju. Wierni polskokatoliccy w Polsce stanowili diecezję wchodzącą w skład PNKK w USA. Władze komunistyczne w roku 1951 nakazały zerwać łączność z amerykańskim PNKK, w wyniku czego powstał autokefaliczny, niezależny Kościół polskokatolicki.
Kościół polskokatolicki administracyjnie dzielisię na trzy diecezje: warszawską, krakowsko-częstochowską i wrocławską. Jego ustrój jest episkopalny i demokratyczny, tzn. najwyższą władzą zwierzchnią i prawodawczą jest synod, w skład którego wchodzą duchowni i świecy, mający równe prawa z duchownymi. Zwierzchnikiem Kościoła jest bp Wiktor Wysoczański. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2004 r., do Kościół polskokatolickiego w RP należy 22 tys. wiernych.