Weczirnia u grekokatolików
- 25 stycznia, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Weczirnia, czyli nieszpory, były kolejnym nabożeństwem, które zgromadziło chrześcijan różnych wyznań w czasie XV Spotkania Ekumenicznego w Sanoku, odbywającego się w ramach Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Gospodarzem spotkania, które odbyło się 23 stycznia, był ks. Ireneusz Kondrów, proboszcz greckokatolickiej parafii św. Dymitra w Sanoku-Dąbrówce. Witając gości, powiedział on m. in.: „Nasza wspólnota w Sanoku jest niewielka, dziś także nie ma wielu chrześcijan innych wyznań. […]
Witając gości, powiedział on m. in.: „Nasza wspólnota w Sanoku jest niewielka, dziś także nie ma wielu chrześcijan innych wyznań. Ale możemy mieć pewność, że kiedy spotykamy się w imię Chrystusa, tam jest On obecny pośród nas. Osiągnięcie jedności między nami jest możliwe, ponieważ to Bóg może ją ofiarować jako dar dla swoich dzieci. Świat zmieniają jednostki, a nie wielkie masy ludzi”.
Z powodu dużego mrozu, na zewnątrz było 28 stopni poniżej zera i zimna w cerkwi, weczirnia z konieczności została skrócona. Nabożeństwo było odprawiane w języku ukraińskim, składały się na nie psalmy oraz poetyckie utwory religijne, odnoszące się do niedawno przeżywanego w Kościele wschodnim święta Objawienia Pańskiego (19 stycznia). Przewodniczył mu ks. Jan Hałuszka, śpiew prowadzili ks. I. Kondrów i kleryk greckokatolicki Grzegorz Stech.
W nabożeństwie wzięli udział wierni wraz z duchownymi z trzech Kościołów: z Kościoła polskokatolickiego (z ks. Ryszardem Rawickim z parafii Matki Bożej Różańcowej w Sanoku), z Kościoła prawosławnego (z ks. Janem Antonowiczem i protodiakonem Antonim Jarym z parafii katedralnej Trójcy Świętej w Sanoku).
Najliczniej reprezentowany był Kościół rzymskokatolicki: obecny był ks. Ireneusz Karpiński z parafii Narodzenia NMP, której świątynia sąsiadujące bezpośrednio z cerkwią św. Dymitra. Ponadto w spotkaniu wziął udział o. Stanisław Glista OFMConv wraz z osobami zakonnymi i Wspólnotą Dominikańską — z parafii franciszkańskiej Podwyższenia Krzyża Świętego w Sanoku. W czasie weczirni słowo Boże wygłosił ks. Jan Hałuszka z greckokatolickiej parafii Przemienienia Pańskiego w Mokrem k. Sanoka. Podkreślił on, że ruch ekumeniczny istniejący na całym świecie, rozwija się także w Sanoku. Dzięki tym spotkaniom chrześcijanie z różnych Kościołów mogą lepiej się poznać. „Wielość wyznań i obrządków jest wyrazem bogactwa Kościoła, a ruch ekumeniczny ma prowadzić do jedności w różnorodności. Ideę te wyraził sługa Boży greckokatolicki arcybiskup Andrzej Szeptycki, który mówił, że celem ekumenizmu jest zjednoczenie chrześcijan, a nie przyłączenie jednego Kościoła do drugiego” – powiedział ks. Hałuszka.
Kościół katolicki na całym świecie tworzą Kościoły dwóch obrządków: zachodni, łaciński — Kościół rzymskokatolicki oraz obrządki wschodnie: chaldejski, koptyjski, ormiański, jakobicki, syryjski, maronicki, melchicki, syro-malabarski, syro-malankarski oraz Kościoły greckokatolickie.
Pojęcie „Kościoły greckokatolickie” obejmuje różne Kościoły, pośród których najliczniejszy jest Ukraiński Kościół Greckokatolicki (lub poprawniej: Ukraińska Cerkiew Greckokatolicka), zwany w Polsce Kościołem obrządku bizantyńsko-ukraińskiego, albo w skrócie Kościołem greckokatolickim. Ma on swoich wiernych głównie na Ukrainie, a także w Polsce, w USA i Kanadzie.
W skali całego świata na czele Kościoła obrządku bizantyńsko-ukraińskiego stoi arcybiskup większy, którym jest kard. Lubomir Huzar, rezydujący w Kijowie. Zwierzchnikiem Kościoła w Polsce jest metropolita abp Jan Martyniak, mieszkający w Przemyślu. W naszym kraju Kościół tworzą dwie diecezje: przemysko-warszawska i wrocławsko-gdańska.
Kościół greckokatolicki zachowuje pełną łączność z Kościołem rzymskokatolickim, posiada autonomię w zakresie liturgii, języka, hierarchii kościelnej, uznając jednocześnie Biskupa Rzymu jako swojego zwierzchnika.
Wierni Kościoła greckokatolickiego w Polsce są obywatelami polskimi, jednak w większości czują się Ukraińcami. W Kościele istnieją zgromadzenia zakonne: męskie (bazylianie) i żeńskie (bazylianki, Służebnice NMP i Siostry św. Józefa). Szacunkowo liczba wiernych wynosi ok. 120 tys.
W drugiej połowie lat 50-tych XX wieku, dzięki staraniom Prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego, nastąpiło złagodzenie polityki państwa wobec Kościoła greckokatolickiego. Ustały represje, których symbolem i jednocześnie największą raną jest akcja Wisła, przeprowadzona w roku 1947. Odrodzenie Kościoła nastąpiło w latach 80-tych. W maju 1996 roku Stolica Apostolska podjęła decyzję o utworzeniu w Polsce greckokatolickiej prowincji kościelnej — metropolii przemysko-warszawskiej.