
- 10 czerwca, 2015
- przeczytasz w 3 minuty
W dniach od 5 do 6 czerwca 2015 r. obradował w Lucernie Synod Kościoła Chrześcijańskokatolickiego Szwajcarii. Jednym z tematów na synodzie starokatolików była sprawa członkostwa Kościoła Starokatolickiego Mawiawitów w Unii Utrechckiej.
Mariawickie sprawy w… Szwajcarii
W dniach od 5 do 6 czerwca 2015 r. obradował w Lucernie Synod Kościoła Chrześcijańskokatolickiego Szwajcarii. Jednym z tematów na synodzie starokatolików była sprawa członkostwa Kościoła Starokatolickiego Mawiawitów w Unii Utrechckiej.
Przypomnijmy, że ponad rok temu biskupi mariawiccy bez upoważnienia Kapituły Generalnej i bez jakichkolwiek konsultacji z kapłanami i wiernymi zdecydowali się na podpisanie dokumentów, które zapowiadały ponowne przyjęcie mariawitów do Unii Utrechckiej oraz zmiany w oficjalnej doktrynie mariawickiej tak, aby dopasować ją do zasad obowiązujących w Unii Utrechckiej. Sprawa wywołała opór wiernych i części kapłanów, a w konflikt mariawicki zaangażował się nawet Arcybiskup Utrechtu. W efekcie sprawę odłożono ad acta do czasu wyjaśnienia wewnętrznych problemów Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. Nie ma oficjalnej informacji, czy na Kapitule Generalnej w Płocku, która zbierze się 30 czerwca, ponownie zostanie podjęta sprawa Unii Utrechckiej. Okazuje się jednak, że temat jest wciąż aktualny dla partnerów z Unii Utrechckiej.
Miesiąc temu w szwajcarskim periodyku starokatolickim Christkatholisch ukazał się dwugłos nt. obecności mariawitów w Unii Utrechckiej. Za obecnością mariawitów w Unii w imię duchowej różnorodności mimo trudności doktrynalnych związanych “z wizjami Marii Kozłowskiej”, a także wiarą w Niepokalane Poczęcie NMP optował holenderski teolog prof. Peter-Ben Smit z Uniwersytetu w Utrechcie. Przeciwko bp Hans Gerny, emerytowany zwierzchnik szwajcarskich starokatolików w latach 1986–2001, przekonując, że duchowość mariawitów nie pasuje do formuły Unii Utrechckiej, a ewentualnie przyjęcie mariawitów nic Unii dobrego nie przyniesie.
Wprawdzie zarówno prof. Smit, jak i bp Gerny nie uchronili się od uproszczeń doktryny i tradycji mariawickiej to jednak zdumiewać może fakt, że debata na temat Unii odbyła się na łamach szwajcarskiego pisma (dostępnego nieodpłatnie w Internecie) i na szwajcarskim Synodzie, podczas gdy w Kościele najbardziej zainteresowanym sprawą, kwestia została zamieciona pod dywan, a przejawy dyskusji uznano za atak na Kościół. Do dziś na stronie Kościoła Starokatolickiego Mariawitów nie pojawiły się żadne dokumenty podpisane 1 kwietnia 2014 roku przez bp. M. Ludwika Jabłońskiego i bp. M. Włodzimierza Jaworskiego.
Członkowie szwajcarskiego Synodu wysłuchali sprawozdania bp. Dirka Schoona z diecezji Haarlemu Kościoła Starokatolickiego Holandii, który podobnie jak niemieccy starokatolicy byli dość mocno zaangażowani w promowanie członkostwa mariawitów w Unii. Po wysłuchaniu referatu bp. Schoona synodałowie przystąpili do burzliwej — jak informuje oficjalna strona Kościoła — dyskusji.
Komunikat opublikowany na stronach Kościoła Chrześcijańskokatolickiego w Szwajcarii stwierdza, że „ponowne przyjęcie Polskiego Starokatolickiego Kościoła Mariawitów do Unii Utrechckiej spotkało się z bardzo krytyczną opinią i podniosło wiele kwestii. Dotyczyły one przede wszystkim nauki tego Kościoła i — zgodnie ze starokatolicką eklezjologią – brak możliwości istnienia w jednym kraju dwóch Kościołów starokatolickich. Z powodu faktu, że również w łonie Kościoła mariawickiego istnieje jeszcze ogromna potrzeba wyjaśnienia sprawy, Synod zrezygnował z zajęcia stanowiska w sprawie i zadecydował poczekać na dalszy rozwój wydarzeń.”
» Ekumenizm.pl: Arcybiskup Utrechtu ratuje mariawitów przed rozpadem
» Ekumenizm.pl: Mariawickie refleksje z lat 60-tych
» Ekumenizm.pl: Mariawicka młodzież potrafi