Kościoły protestanckie

Zwingli – najlepszy owoc Szwajcarii?


Refor­ma­cja w Szwaj­ca­rii była nie tyl­ko ruchem odno­wy reli­gij­nej, ale mia­ła rów­nież para­li­żu­ją­co-sta­bi­li­zu­ją­ce oddzia­ły­wa­nie na kraj – uwa­ża prof. Tho­mas Mais­sen, dyrek­tor Nie­miec­kie­go Insty­tu­tu Histo­rycz­ne­go w Pary­żu i znaw­ca szwaj­car­skiej histo­rii.


W roz­mo­wie z por­ta­lem refor­mo­wa­nym ref.ch prof. Mais­sen powie­dział, że reli­gij­ny podział Szwaj­ca­rii dopro­wa­dził do spa­ra­li­żo­wa­nia jej roli na are­nie mię­dzy­na­ro­do­wej. Dzię­ki temu Kon­fe­de­ra­cja (Eid­ge­nos­sen­schaft) nie mogła jako całość wziąć udzia­łu w wynisz­cza­ją­cych, euro­pej­skich woj­nach reli­gij­nych i sku­pi­ła się na pro­ble­ma­ty­ce wewnętrz­nej. Nie­rzad­ko – i to mimo lokal­nych wojen wyzna­nio­wych – docho­dzi­ło do poro­zu­mień mię­dzy szwaj­car­ski­mi refor­mo­wa­ny­mi i rzym­ski­mi kato­li­ka­mi – prze­ko­nu­je prof. Mais­sen. Obra­zem tego jest choć­by legen­dar­na „Zupa Mlecz­na z Kap­pel” (Kap­pe­ler Milch­sup­pe), któ­rą czę­sto­wał po pierw­szej bitwie pod Kap­pel (1529) refor­ma­tor Hein­rich Bul­lin­ger zarów­no ewan­ge­li­ków, jak i kato­li­ków. Dwa lata póź­niej pod­czas dru­giej bitwy pod Kap­pel zgi­nął ks. Ulryk Zwin­gli, ini­cja­tor szwaj­car­skiej Refor­ma­cji, któ­re­go zastą­pił wła­śnie Bul­lin­ger.

W oce­nie Mais­se­na, Ulrich Zwin­gli jako refor­ma­tor jest naj­więk­szym wkła­dem Szwaj­ca­rii w histo­rię powszech­ną. – Był huma­ni­stycz­nym myśli­cie­lem, miał reli­gij­ną wizję, prze­ko­na­nie, za któ­re był gotów umrzeć. Żaden inny refor­ma­tor nie zgi­nął na polu bitwy. Szwaj­car­ska Refor­ma­cja sta­ła się wpierw za spra­wą Zury­chu, a póź­niej Gene­wy świa­to­wym pro­duk­tem eks­por­to­wym, któ­ry odniósł suk­ces – uwa­ża Mais­sen.

Mais­sen, któ­ry pocho­dzi z rodzi­ny wyzna­nio­wo mie­sza­nej (lute­rań­sko-rzym­sko­ka­to­lic­kiej) i jest człon­kiem Kościo­ła ewan­ge­lic­ko-lute­rań­skie­go, pod­kre­ślił, że refor­mo­wa­ni powin­ni bar­dziej skon­cen­tro­wać się na swo­jej toż­sa­mo­ści. – Refor­mo­wa­ni są ukształ­to­wa­ni poprzez kon­tekst miej­ski, stąd też seku­la­ry­za­cja nastą­pi­ła u nich szyb­ciej niż u kato­li­ków. Kościół musi jed­nak poka­zać swój wyzna­nio­wy pro­fil, wli­cza­jąc w to nie­bez­pie­czeń­stwo bycia nie­wy­god­nym dla resz­ty spo­łe­czeń­stwa – pod­su­mo­wu­je Mais­sen.

»> Luter2017.pl: Zwin­gli na wiel­kim ekra­nie?

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.