Kościoły wschodnie

Papież i Sędzia Świata wkracza do sporu o ukraińską autokefalię


Patriar­cha Alek­san­drii Teo­dor II chce dopro­wa­dzić do spo­tka­nia Patriar­chy Eku­me­nicz­ne­go Kon­stan­ty­no­po­la Bar­tło­mie­ja z Patriar­chą Moskiew­skim Cyry­lem w spra­wie pogłę­bia­ją­ce­go się kry­zy­su cer­kiew­ne­go na Ukra­inie i w całej rodzi­nie pra­wo­sław­nej. Patriar­cha Alek­san­drii i całej Afry­ki, któ­ry w pra­wo­sła­wiu nosi rów­nież tytuł „Sędzie­go Świa­ta”, chce medio­wać w spo­rze.


W roz­mo­wie z ateń­skim dzien­ni­kiem Eth­nos patriar­cha chce, aby skłó­ce­ni patriar­cho­wie zasie­dli przy wspól­nym sto­le i prze­dys­ku­to­wa­li spra­wę ukra­iń­skie­go pra­wo­sła­wia. War­to przy­po­mnieć, że Moskwa jed­no­stron­nie zerwa­ła łącz­ność kano­nicz­ną z Kon­stan­ty­no­po­lem, gdy ten reha­bi­li­to­wał Fila­re­ta, zwierzch­ni­ka nie­ist­nie­ją­cej już Ukra­iń­skiej Cer­kwi Pra­wo­sław­nej Kijow­skie­go Patriar­cha­tu.

Nada­nie auto­ke­fa­lii Cer­kwi Pra­wo­sław­nej na Ukra­inie z metro­po­li­tą Epi­fa­niu­szem (Dumen­ką) na cze­le nie roz­wią­za­ło kry­zy­su, a wręcz go pogłę­bi­ło. Żad­na z Cer­kwi lokal­nych nie uzna­ła kano­nicz­no­ści nowej struk­tu­ry cer­kiew­nej na Ukra­inie.  Co wię­cej, w łonie Cer­kwi Pra­wo­sław­nej na Ukra­inie zary­so­wu­je się roz­łam w związ­ku z coraz częst­szy­mi wypo­wie­dzia­mi hono­ro­we­go patriar­chy Fila­re­ta, któ­ry otwar­cie mówi, że czu­je się oszu­ka­ny zarów­no przez b. pre­zy­den­ta Poro­szen­kę, jak i metro­po­li­tę Epi­fa­niu­sza.

Fila­ret, któ­ry już raz dopro­wa­dził do roz­ła­mu, prze­ko­nu­je, że Epi­fa­niusz miał repre­zen­to­wać Cer­kiew na zewnątrz, a on miał rzą­dzić nią jak dotych­czas wewnątrz kra­ju i kie­ro­wać die­ce­zją kijow­ską. Epi­fa­niusz, któ­ry teo­re­tycz­nie ma po swo­jej stro­nie Sobór Bisku­pów, ostrzegł Fila­re­ta przed pochop­ny­mi dzia­ła­nia­mi, prze­ko­nu­jąc, że zgod­nie z tomo­sem patriar­chat nie ist­nie­je i Fila­ret nie ma upraw­nień, by zwo­łać jaki­kol­wiek sobór. W wywia­dzie radio­wym metro­po­li­ta Epi­fa­niusz pod­kre­ślił, że tomos nie był zaadre­so­wa­ny do okre­ślo­nej oso­by, ale do całe­go naro­du ukra­iń­skie­go. Fila­ret ogło­sił, że wciąż jest patriar­chą oraz zapo­wie­dział zor­ga­ni­zo­wa­nie nad­zwy­czaj­ne­go syno­du die­ce­zji kijow­skiej 20 czerw­ca br.

Ponie­waż sytu­acja na Ukra­inie jest coraz bar­dziej cha­otycz­na, nie­prze­wi­dy­wal­na i nie­zmien­nie psu­je rela­cje wewnątrz­pra­wo­sław­ne oraz wize­ru­nek pra­wo­sła­wia na świe­cie, patriar­cha Teo­dor wyra­ził nadzie­ję, że przy­jaźń mię­dzy Cyry­lem a Bar­tło­mie­jem nie zosta­ła doszczęt­nie znisz­czo­na i ist­nie­je nadzie­ja na poro­zu­mie­nie.

Alek­san­dryj­ski papież dodał, że po spo­tka­niu mogła­by zostać zwo­ła­na synak­sa zwierzch­ni­ków auto­ke­fa­licz­nych Cer­kwi celem roz­po­zna­nia sytu­acji i zapro­po­no­wa­nia póź­niej­szych, wią­żą­cych decy­zji. Co cie­ka­we, patriar­cha Teo­dor stwier­dził, że pew­ne kro­ki zosta­ły już poczy­nio­ne przez arcy­bi­sku­pa Chry­zo­sto­ma II, zwierzch­ni­ka Cer­kwi cypryj­skiej, któ­ry został popro­szo­ny o popar­cie idei w Kon­stan­ty­no­po­lu. Chry­zo­stom ma następ­nie przed­ło­żyć raport pod­czas Syno­du, któ­ry odbę­dzie się z udzia­łem Patriar­chy Alek­san­drii, Antio­chii i Jero­zo­li­my.

Według Teo­do­ra II patriar­cha Bar­tło­miej miał pra­wo nadać auto­ke­fa­lię, jed­nak pro­ble­mem nie jest sama auto­ke­fa­lia, ale ludzie, któ­rzy ją przy­ję­li.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.