Analiza sposobu zastosowania Starego Testamentu w Liście Jakuba 2, 8–13
- 13 grudnia, 2002
- przeczytasz w 6 minut
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA LISTU JAKUBA
Autorem tej księgi Nowego Testamentu jest najprawdopodobniej Jakub, ‘brat Pański’ którego wspomina apostoł Paweł, określając go mianem jednego z ‘filarów’ kościoła jerozolimskiego . Tradycja chrześcijańska nazywa Jakuba wprost pierwszym biskupem kościoła w Jerozolimie. Kościół ten składający się z Żydów, którzy uznali Jezusa za Mesjasza, charakteryzował się przywiązaniem do Prawa i tradycji judaistycznych. Treść omawianego listu pasuje do przywódcy takiego kościoła; musiał on bardzo mocno tkwić w realiach i teologii tamtejszego środowiska.
Jakub pisze swój list najprawdopodobniej na początku lat 50-tych pierwszego stulecia do kościoła lub kilku kościołów typu żydowskiego, kiedy teologia Pawła podkreślająca usprawiedliwienie jedynie z wiary w niektórych środowiskach została wypaczona i nadużywana. Jakub próbuje wprowadzać równowagę do myślenia na ten temat i zwraca uwagę przede wszystkim na praktyczne, widzialne aspekty usprawiedliwienia: przemienione życie, które cechuje się miłością i wiernością. Tego brakuje przede wszystkim adresatom listu, co przejawia się w różnych codziennych problemach dotykających te kościoły.
Głównym tematem listu jest posłuszeństwo Słowu Bożemu — które Jakub określa także mianem ‘mądrości płynącej z góry’ lub ‘prawem wolności’ — które przyjęte i praktykowane, powoduje przemianę usposobienia i postępowania człowieka. Tego właśnie potrzebują chrześcijanie do których adresowany jest list; muszą się zmienić, aby wytrwać w próbach i dotrwać do przyjścia Pana.
WPŁYW STAREGO TESTAMENTU
Jak już wyżej wspomniałem List Jakuba ma wyraźnie żydowski charakter. Nie wynika to z ilości konkretnych cytatów starotestamentowych w tekście, ponieważ jest ich stosunkowo niewiele; można się ich dopatrzyć w siedmiu lub ośmiu miejscach. Cały list jednak jest przesycony aluzjami starotestamentowymi: Jakub często nieświadomie wspomina Prawo, nawiązuje do bohaterów i historii ST, korzysta z jego metafor. Do ST nawiązuje także stylem, treścią i sposobem argumentacji. Niektórzy uczeniu wprost widzą w tej księdze typową dla judaizmu pierwszego wieku parenezę lub midrasz; co najmniej jednak jest to homilia lub seria homilii w żydowskim stylu i skierowana do Żydów.
Niemniej List Jakuba napisany jest niezmiernie poprawną greką hellenistyczną a wszystkie cytaty pochodzą z Septuaginty . Ich wierność LXX świadczy raczej o bezpośrednim przepisywaniu niż przytaczaniu z pamięci. Tam gdzie Jakub nawiązuje do ST robi to w celu ugruntowania swojego nauczania na fundamencie Słowa Bożego — wtedy następuje cytat — lub na zobrazowaniu jak posłuszeństwo Słowu przynosi błogosławieństwo w życiu człowieka — wtedy podawany jest przykład starotestamentowego bohatera. W układzie treści tego listu widać, że każda sekwencja omawiająca jakiś problem zawiera cytat lub przykład ze ST. Wokół nich skupione jest nauczanie i cała argumentacja teologiczna.
UKŁAD TREŚCI W LISTU JAKUBA
WPROWADZENIE (1:1–18):
Doświadczenia (1:2–4)
Mądrość (1:5–8)
Znikomość bogactwa (1:9–11)
Pożądliwość (1:12–18)
POSŁUSZEŃSTWO SŁOWU (1:19–27)
Przeciw faworyzowaniu bogatych (2:1–13)
Prawdziwa wiara przynosi uczynki (2:14–26)
Problemy z językiem (3:1–12)
Prawdziwa mądrość (3:13–18)
Przeciw przyczynom waśni i sporów (4:1–5:7):
Pożądliwości (4:1–10)
Złej mowie (4:11–12)
Bogactwu (4:13–5:6)
Zachęta do wytrwałości w próbach (5:7–12)
ZACHĘTA DO MODLITWY (5:13–20)
ANALIZA FRAGMENTU 2:1–13
W strukturze całego listu, fragment ten skupia się na szerszym omówieniu stosunku adresatów do bogactwa materialnego. Problem ten sygnalizuje Jakub już we wprowadzeniu do swojego listu w 1:9–11: bogaci byli dumni a ubogimi pogardzano. Teraz autor rozwija swoje nauczanie. Wcześniej jednak w 1:19–27 zajmuje się właściwym stosunkiem chrześcijanina do Słowa Bożego. Nie jest to kwestią przypadku, ponieważ — jak wspomniałem wyżej — jest to dla tematu listu sprawa kluczowa. Autor istniejącą wśród adresatów rzeczywistość duchową oceniać będzie i korygować właśnie poprzez pryzmat Słowa; jego celem jest postawienie ich przed lustrem Słowa, aby ujrzeli jacy są naprawdę i pobudzić ich do zmiany postawy(1:23–25).
Jakub analizując faworyzowanie w społeczności chrześcijańskiej bogatych zadaje pytanie, czy wynika to z przykazania miłości (2:8): ‘Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego’ . Jest to dosłowny cytat z LXX z Księgi Kapłańskiej 19:18. Pytanie to zadane jest już po ostrej krytyce dobrego traktowania bogatych kosztem ubogich (2:6–7), a więc wydaje się, że jest bezcelowe. Jakub może jednak nawiązywać do tego, że winni takiej stronniczości faworyzując bogatych powoływali się na to przykazanie. To co jednak pokazuje sam tekst wiedzie nas do wniosku, że jest to świadomy zabieg: skonfrontowanie niewłaściwej postawy ze Słowem i wykazanie — w zaskakujący dla adresatów sposób — że nastąpiło złamanie właśnie tego przykazania (2:9). Co więcej zostało złamane nie tylko to przykazanie, ale całe Prawo (2:10), co dla Żyda, nawet będącego już chrześcijaninem było argumentem najwyższej wagi.
Wracając do cytowanego przykazania, to Jakub nazywa je królewskim (2:8), ponieważ jest ono tak bardzo podkreślone przez Chrystusa — który jest Królem i prawodawcą ludu Nowego Przymierza — oraz całą tradycję wczesnochrześcijańską . Ono też jest najpewniejszym wyznacznikiem prawdziwego stanu duchowego człowieka; ten kto jemu sprosta jest prawdziwie pobożnym człowiekiem; kto rani i poniża bliźniego tego pobożność jest bezużyteczna, fałszywa (1:26–27).
Złamanie całego Prawa i stanie się przestępcą wobec niego, jest jeszcze dodatkowo zobrazowane przez zacytowanie w 2:11 dwóch innych przykazań, tym razem z Dekalogu: ‘Nie cudzołóż’ i ‘Nie zabijaj’, które dotyczą relacji międzyludzkich . Przykazania te w tym kontekście brzmią zbyt radykalnie: co ma wspólnego czynienie różnicy między osobami z cudzołóstwem lub zabójstwem? Jakub nieprzypadkowo dobiera takie przykłady, ponieważ dla niego każdy nakaz Słowa ma taką samą wartość i to chce zakomunikować swoim czytelnikom. Jest w tym jednak coś więcej; w 5:6 powróci do tego przykazania: podsumowując postępowanie bogaczy wobec biednych, oskarży ich właśnie o zabójstwo! Na tym etapie jest to tylko ostrzeżenie, że faworyzowanie jednych chrześcijan kosztem innych prowadzi do głębokich podziałów, sporów i nienawiści, której NT nadał rangę zabójstwa.
ZNACZENIE OMÓWIONYCH CYTATÓW DLA CAŁOKSZTAŁTU LISTU
Jakub wzywając do wykonywania Słowa stwierdza wyraźnie w omówionym fragmencie, że Słowo to jest Prawem (1:22–25 porównaj z 2:12). Nie ma przy tym na myśli legalistycznych przepisów judaizmu, ponieważ nazywa je prawem wolności, co jest przeciwieństwem legalizmu. Prawo o którym pisze Jakub to przykazania ST ożywione interpretacją Chrystusa, wśród których najważniejsze to przykazanie miłości bliźniego . W tym co Jakub pisze w 2:8–13 widać reminiscencje Jezusowego Kazania na Górze. Prawem jest więc nauka Chrystusa oparta na właściwym zrozumieniu Tory Starego Testamentu.
Już w tym miejscu lektury listu czytelnik nie ma złudzeń, że pobożne życie o którym naucza Jakub a którego oczekuje Bóg, nie może zostać ograniczone do właściwych poglądów. Ortodoksyjna doktryna musi mieć pokrycie w codziennym życiu: w tym wypadku we właściwych relacjach między członkami rozwarstwionej społecznie wspólnoty.
IMLIKACJE DLA WSPÓŁCZESNYCH CHRZEŚCIJAN
Użyte przez Jakuba cytaty pomagają nam dostrzec najwyższą rangę problemów jakie autor porusza. Pamiętając jaki stosunek do przykazania miłości miał Jezus, rozumiemy, że Jakub ostrzega nas przed rozróżnianiem między chrześcijanami nie tylko ze względu na pozycję finansową lub społeczną, ale również ze względu na tradycję kościelną i teologiczną. Wartościowanie ludzi poprzez te aspekty jest złamaniem całego Bożego Prawa, które — czy zapisane w Starym, czy w Nowym Testamencie pozostaje wciąż aktualne dla wszystkich mieniących się chrześcijanami.
List Jakuba od zawsze był w NT równoważnikiem dla Pawłowego usprawiedliwienia wyłącznie z wiary. Dzisiaj także chroni nas przed zadowalaniem się ortodoksyjnym wyznaniem wiary przy jednoczesnym zaniedbywaniu relacji międzyludzkich. Wzywa nas do wykonywania królewskiego przykazania, aby okazując miłosierdzie samemu miłosierdzia dostąpić.