Henryk Bullinger — szwajcarski Reformator
- 29 czerwca, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Reformacja nurtu szwajcarskiego kojarzy się przede wszystkim z osobą Ulryka Zwingliego i Jana Kalwina. Gdy mówimy o bogatej tradycji Kościoła Ewangelicko-Reformowanego używamy często ogólnych opisów, nazw, które pomagają nam zlokalizować reformację szwajcarską na mapie duchowej odnowy XVI-wiecznej Europy. Dość popularnym określeniem dla ewangelicyzmu reformowanego jest pojęcie kalwinizmu, jednak jest ono o tyle mylące, że ogranicza tradycję reformowaną tylko do osoby Kalwina, pomijając przy tym innych znaczących reformatorów, jak choćby Zwingliego i mniej znanego Henryka Bullingera. Rok 2004 stoi pod znakiem obchodów jubileuszowych z okazji 500. rocznicy urodzin Bullingera, wybitnego teologa oraz reformatora Kościoła w Zurychu, o którym często się zapomina, stawiając go w cieniu Kalwina i Zwingliego.
Humanista i reformator
Henryk Bullinger urodził się 4. lipca 1505 roku jako nieślubne dziecko ks. Henryka Bullingera i jego późniejszej żony Anny. Od najmłodszych lat Henryk wykazywał szczególne zdolności. Gdy miał 5 lat posłano go do dzisiejszego odpowiednika szkoły podstawowej, a później do słynnej szkoły łacińskiej Emmerich, w której było kilku nauczycieli (m.in. Piotr Homphäus, Jan Aelius, Kasper z Głogowa) związanymi z powstałym w XIV wieku w Holandii ruchem Braci i Sióstr Wspólnego Życia (fratres et sorores communis vitae), które praktykowało tzw. devotio moderna, podkreślającą zasadę dobrowolności w kwestiach wiary oraz studium, a także medytację Pisma Świętego.
W 1519 roku Bullinger przyjęty został na Uniwersytet w Kolonii (Köln), na którym już w 1522 zdobył stopień magister atrium. Wprawdzie w Kolonii dominowała stara teologia, to jednak wśród kadry profesorskiej znajdowali się humaniści, którzy wywarli wpływ na Bullingera, m.in.: Jan Phrissemius oraz Arnold v. Wesel. Bullinger nie studiował w Kolonii teologii, jednakże intensywnie czytał literaturę teologiczną przewidzianą dla zwykłych studentów teologii: kanonistyka Gracjana, słynne Sentencje Piotra Lombardiusza oraz przede wszystkim pisma greckich i łacińskich Ojców Kościoła. Poprzez teksty patrystyczne Henryk Bullinger odkrył swoją miłość do Pisma Św. Zapoznawał się tez z twórczością Erazma z Roterdamu oaz teologią reformacji wittenberskiej (ks. dr Marcin Luter, Filip Melanchton).
Nawrócenie
Wspomniana lektura pism reformacyjnych, intensywne studium Ojców Kościoła i oczywiście pogłębiana wciąż znajomość Pisma Świętego sprawiły, że Bullinger jednoznacznie opowiedział się po stronie Reformacji. W swoich wspomnieniach, które znacznie różnią się od autobiograficznych tekstów Lutra czy Kalwina, pisze: „Zrozumiałem, że zbawienie pochodzi od Boga przez Jezusa Chrystusa; zrozumiałem, że przesądne i bezbożne jest to, czego nauczają papiści. Około roku 1522 zacząłem unikać mszy oraz innych, świętych zgromadzeń papistów.”
W 1523 roku Bullinger został powołany przez opata Wolfganga Jonera z zakonu cystersów na stanowisko nauczyciela w nowopowstałej szkole w Zurychu. Rezultatem intensywnej działalności reformacyjnej było przejście wspólnoty cystersów do obozu reformacyjnego. Działalność dydaktyczna Bullingera trwała do 1529 roku. W tym czasie Bullinger poznał Zwingliego, został ordynowany na duchownego Synodu Zurychu i mianowany proboszczem Kappel i Hansen. Rok 1529 to także okres wzmożonej twórczości teologicznej: powstał szereg pism polemicznych, dotyczących: sakramentu chrztu św. i Wieczerzy Pańskiej, kultu świętych i obrazów, zagadnień chrystologicznych i etycznych. W tymże roku Bullinger został proboszczem gminy reformowanej w rodzinnym Bremgarten, gdzie pozostał do października 1531 roku.
Następca Ulryka Zwingliego
11. października 1531 roku w bitwie pod Kappel wojska szwajcarskich kantonów reformowanych poniosły druzgocącą klęskę. Na polu bitwy umarł Ulryk Zwingli, pełniący funkcję kapelana wojskowego. Bullinger uciekł do Zurychu i już 9. grudnia został wybrany na następcę Zwingliego jako moderator Kościoła w Zurychu. Napięcie polityczne po tragedii pod Kappel było ciąż odczuwalne i w trosce o utrzymanie reformacji w Zurychu musiało dojść do politycznego porozumienia między gremiami kościelnymi a radą miejską. W tzw. Liście z Kappler strona kościelna zobowiązała się do zdyscyplinowania radykalnych kaznodziejów oraz z agresywnej ekspansji ewangelicyzmu na ościenne kraje i kantony. 13. grudnia 1531 roku Bullinger złożył uroczystą obietnicę, że duchowni nie będą mieszać się w wewnętrzne sprawy władz kantonalnych, a w zamian władze nie będą przeszkadzać w działalności Kościoła. Pokój między państwem i Kościołem był konieczny wobec wzmożonej działalności rzymskich katolików oraz ruchów anabaptystycznych.
W październiku 1532 Bullinger opracował statuty kościelne, które do dziś określają ustrój wielu Kościołów reformowanych na świecie. Władza w Kościele sprawowana była przez synod, który zbierał się dwa razy do roku pod wspólnym przewodnictwem wybranego moderatora kościelnego (Antistes) oraz urzędującego burmistrza. Synod składał się ze wszystkich duchownych i teologów, a także ośmiu przedstawicieli rady miejskiej.
Po śmierci Zwingliego Henryk Bullinger stał się ex officio zwierzchnikiem placówek oświatowych w Zurychu. Założona przez Zwingliego w 1525 roku “szkoła proroków” (Prophezey) była zalążkiem przyszłego fakultetu teologicznego Uniwersytetu w Zurychu, który został powołany do życia dopiero w 1833 roku. Bullinger zreformował Prophezey, formułując zasady kształcenia, dopuszczenia do ordynacji, a także opracowując program stypendialny dla uboższych studentów. W licznych pismach i dyrektywach Bullinger zalecał nie tylko intensywne studiowanie Biblii, Ojców Kościoła oraz starożytnych języków biblijnych, lecz także retoryki.
Od momentu objęcia przez Bullingera kierownictwa nad Kościołem w Zurychu do roku 1546 reformator wydał drukiem komentarze do wszystkich ksiąg Nowego Testamentu, z wyjątkiem Apokalipsy, która doczekała się osobnego, obszernego opracowania. Bullinger był pierwszym z reformatorów, który zajął się dokładną analizą jedynej księgi prorockiej NT. Trzy razy w tygodniu (niedziela, wtorek i czwartek) Bullinger wygłaszał kazania w głównym kościele w Zurychu (Großmünster), komentując wszystkie księgi Pisma Świętego (lectio continua). Bullinger wygłosił ponad 7,5 tysiąca kazań, z czego 600 ukazało się drukiem. W obiegu były również małe opracowania, dotyczące pomocy w chorobie, dla umierających (przydatne szczególnie podczas epidemii) oraz dla prześladowanych (“Wskazówki, jak powinni odpowiadać prześladowani”, którymi posługiwali się reformowani w Anglii i hugenoci we Francji). Dorobek Bullingera to także potężna korespondencja (12 tys. listów, z czego 1375 zaadresowanych do Polaków) z Kościołami i osobistościami życia kościelnego i politycznego w całej Europie. Bardzo szybko Bullinger zdobył sobie autorytet i poważanie teologów ewangelickich i wraz z Kalwinem wywierał znaczący wpływ na kształtowanie się Kościołów reformowanych na całym Kontynencie.
Twórczość teologiczna
Cechą charakterystyczną teologii Bullingera jest teologia przymierza. Teologowie do dziś spierają się, czy o teologii przymierza jako pierwszy mówił Zwingli czy Bullinger. Nie ulega jednak wątpliwości, że to właśnie Bullinger usystematyzował teologię przymierza i wplótł ją w szeroki kontekst nauki zbawieniu (soteriologii) – należy w tym miejscu podkreślić, że w odróżnieniu do luterańskiej reformacji teologia reformowana, a w szczególności Bullinger i Kalwin nie opierali swojej refleksji na antynomii Zakonu i Ewangelii, a podkreślali zasadniczą jedność prawa (przymierza) i Ewangelii. Refleksję tę rozwinął w XX wieku Karl Barth, sztandarowy teolog reformowany XX wieku. Znanym mottem teologii Bullingera jest stwierdzenie: Duch żyje w przymierzu, przymierze żyje w Duchu.
Henryk Bullinger był współautorem Pierwszego Wyznania Helweckiego (1536) oraz autorem Drugiego Wyznania Helweckiego (1566). Bullinger wpłynął również zdecydowanie na postanowienia tzw. Consensus Tigurinus (1549), który zjednoczył zwolenników reformacji szwajcarskiej i jednocześnie, przypięczętował rozłam z luteranami.
Teologiczna twórczość Henryka Bullingera daje się podzielić na trzy ważne okresy:
do roku 1528 – koncentracja na reformacyjnym rozumieniu Apostolskiego Wyznania Wiary
od śmierci Zwingliego do ok. roku 1550 – spory z Rzymem, Lutrem, Melanchtonem, a nawet Kalwinem. Powstanie w latach 1549–1551 tzw. Dekad (Sermonum decades quinque), zbioru 50 dogmatycznych kazań, które stanowią paralelę do Institutio Jana Kalwina oraz były wykorzystywane przy formułowaniu Katechizmu Heidelberskiego (1563), najpopularniejszej księgi symbolicznej Kościołów tradycji reformowanej.
od Dekad do śmierci Bullingera 17. września 1575 roku – okres precyzowania i porządkowania dorobku teologicznego.
Będący w cieniu Lutra, Kalwina i Zwingliego Henryk Bullinger zasługuje na większą uwagę. Problemem w dalszym zgłębianiu zapomnianej teologii Bullingera jest brak nowoczesnego zbioru jego pism z aparatem krytycznym. 500. rocznica urodzin Henryka Bullingera jest dobrą okazją, aby przypomnieć osobę i dzieło wielkiego teologa, który wywarł ogromny wpływ na historię reformacji. Bullinger to nie tylko teolog, doskonały kaznodzieja, organizator życia kościelnego, lecz także historyk, który jest autorem pierwszej (szwajcarskiej) historii reformacji. Imponująca korespondencja Bullingera dowodzi, że liczono się z jego zdaniem, a Zurych był za życia Bullingera miejscem, w którym schronienie odnajdywali prześladowani ewangelicy z całej Europy. Nie dziwi więc fakt, że wielu określa zaniedbywanego dziś Bullingera jako „Patriarchę Kościołów reformowanych.”
Dariusz P. Bruncz
Zobacz także:
- Ekumenizm.pl: Ekumeniczny gest podczas obchodów Roku Bullingera
- Ekumenizm.pl: Jan Kalwin — teolog w drodze
- Magazyn SR: Wieczerza Pańska w teologii Henryka Bullingera
- Link: Oficjalna strona obchodów Roku Bullingera
- Link: Kościół Ewangelicko-Reformowany w Szwajcarii
- Link: Kościół ewangelicko-Reformowany w RP