Porównanie koncepcji kościoła w 1 Liście Piotra i 1 Liście Jana
- 13 grudnia, 2002
- przeczytasz w 5 minut
Obydwa omawiane tutaj listy nie są traktatami teologicznymi, ale praktycznymi wskazówkami dla konkretnych kościołów . Niemniej jednak przepełnione są one głębokimi i wręcz fundamentalnymi stwierdzeniami dotyczących niemal wszystkich aspektów teologii, w tym także nauki o kościele. Jest to jednak nauczanie osadzone głęboko w kontekście problemów lub wyzwań przed którymi stanęły społeczności, do których listy były adresowane. Aby więc prawidłowo zrozumieć jak ich autorzy postrzegali kościół, musimy zrozumieć problemy, którym próbują zaradzić.
Tak więc Piotr i Jan różnią się w swoim podejściu do tematu kościoła, ponieważ były różne problemy dotykające kościoły do których pisali. W przypadku adresatów Piotra były to cierpienia, które dotykały ich z powodu wiary w Chrystusa (1 Ptr 1:6; 4:12.14–15.19; 5:10). W związku z tym, że prześladowania powtarzały się a Chrystus nie powracał, mogło dojść do odwrócenie się niektórych od Ewangelii i Zbawiciela. Dodatkowym problemem, który powstał w związku z tym, było pytanie: jak chrześcijanin ma żyć w tym wrogim sobie świecie ludzi i instytucji. Jan natomiast pisze swój list do kościołów, które mają raczej problemy wewnętrzne: rozrywane są fałszywą nauką, która burzy jedność chrześcijan, powoduje rozłamy i jest generalnie zaprzeczeniem Ewangelii (1:18–23; 3:10; 4:1–5). Jan pragnie pokazać na czym polega prawdziwa duchowość chrześcijańska i jakie przynosi owoce w życiu kościoła.
TERMINOLOGIA PIOTRA
Dla Piotra tłem dla przedstawienia istoty kościoła jest świat ludzi niewierzących. Tak więc chrześcijanie to ludzie wybrani (ejklektoiV) przez samego Boga spośród grzeszników, aby byli Jego szczególną własnością, ludem Bożym (1:1; 2:10). Dokonało się to poprzez ponowne zrodzenie (ajnagennavw) tych ludzi do życia poprzez nasienie zwiastowanego Słowa Bożego o Jezusie Chrystusie (1:3.23 i 25). Stanowią oni teraz nową rasę ludzi, posiadającą bezpośredni dostęp do Boga i służącą Mu . Są nie tylko królewskimi kapłanam, ale i miejscem gdzie kapłani ci składają Bogu ofiary: duchowym domem (2:5.9; por z 4:17). Ideę wybrania podkreśla również wezwane do świętości, czyli bycia zupełnie innym, odmiennym niż otaczający świat. Bóg jest święty, a więc ci, którzy należą do niego również powinni być święci (1:15–16). Piotr mówi także o kościele jako o owcach stanowiących trzodę Bożą, ponieważ Bóg opiekuje się i strzeże swój lud jako pasterz (2:25; por. 5:3). Jednak Boży lud to także niewolnicy lub słudzy Boga, których życie jest całkowicie od Niego uzależnione i Jemu podporządkowane (2:16; por. 5:6); wszak zostali nabyci za cenę krwi Chrystusa, jako baranka, Syna Bożego (1:19). Jest jednak jeszcze drugi aspekt istoty kościoła: chrześcijanie to obcokrajowcy na tej ziemi. Są obcy pośród społeczeństwa w którym żyją, ponieważ są tutaj tylko pielgrzymami, żyjącymi w rozproszeniu, czyli z dala od swojego niebiańskiego domu (1:1; 2:11 por. z 1:4–5; 5:10) . A więc z powodu wybrania przez Boga nie mają w tym świecie akceptacji ludzi ani praw obywatelskich.
TERMINOLOGIA JANA
W liście Jana kościół to ludzie, którzy poznali Jezusa Chrystusa (2:3.13.23), który jest światłością i sami chodzą w światłości (1:7; 2:10). Stali się dziećmi Bożymi (3:1–2.10) i przeszli ze śmierci do życia (3:14). Teraz z powodu Chrystusa w swej naturze są z Boga (4:4.6; 5:19), ponieważ, każdy kto w Niego wierzy narodził się z Boga (2:29; 4:7; 5:1.18) i ma namaszczenie Ducha Świętego (2:20.27). Inne określenia kościoła w tym liście dotyczą rozróżnienia, kontrastu pomiędzy tymi, którzy są w kościele prawdziwie wierzącymi a tymi, którzy są odstępcami, dziećmi diabła (3:8.10). Kto postępuje sprawiedliwie z Niego [Boga] się narodził (2:29), to znaczy, że ten jest prawdziwym chrześcijaninem, kto przestrzega Bożych przykazań (2:3–5; 3:9.22) a szczególnie przykazania miłości (3:23; 4:7;). Chrześcijanin także ma Syna (2:23; 5:12) lub mieszka w Bogu (2:5; 3:6.24; 4:15; 5:20) i jest to świadectwem, że posiada życie wieczne.
PORÓWNANIE PODEJŚĆ PIOTRA I JANA
Z poczynionych obserwacji wynika, że Piotr postrzega kościół na tle świata ludzi niewierzących. Używa przy tym określeń używanych przez Stary Testament wobec Izraela (np. 2:9–10) . Tak jak kiedyś Izrael był ludem Bożym, oddzielonym i poświęconym do służby dla Jahwe, tak teraz kościół przedstawiony jest jako prawdziwy Izrael. Jego udziałem stało się dziedzictwo wieczne i nieskalane, które czeka otrzyma w wieczności. Dziedzictwo to stało się udziałem tych, którzy teraz wierzą i trwają mimo prób i doświadczeń ze strony niewierzącego świata (1:3–7). Jan natomiast dokonuje w samym kościele rozróżnienia pomiędzy prawdziwie wierzącymi a tymi, którzy tylko takich udawali (por. 2:19). Stosuje przy tym zasadę kontrastu posługując się metaforami wobec tych dwu grup: światłość i ciemność, życie i śmierć, prawda i kłamstwo, miłość i nienawiść. Rozróżnienie następuje przez pryzmat stosunku do Chrystusa i członków kościoła a najważniejszym miernikiem jest miłość, postrzegana — na wzór Jezusa — jako oddanie i poświęcenie (4:7–21). Miłość ta — tak w relacji do Boga jak i do współwyznawców — realizuje się w społeczności, czyli więzi, wzajemnej relacji (1:3.6–7). Brak tej społeczności przekreśla udział w kościele a tym samym w zbawieniu. Podsumowując należy podkreślić, że różne spojrzenia na kościół w tych listach wynika z różnych kontekstów w jakich one powstawały. Inna była ‘potrzeba chwili’ w przypadku 1 Listu Piotra a inna w przypadku 1 Listu Jana. Właśnie w zależności od tej potrzeby autorzy formułowali swoje stwierdzenia dotyczące kościoła. Nauczania te nie są z sobą sprzeczne, ale wzajemnie się uzupełniają pokazując nam istotę kościoła na dwóch płaszczyznach: w relacji do świata oraz w relacji do ludzi, którzy stanowią kościół. To, co łączy te podejścia to osoba Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego, przez którego kościół istnieje i którego jest własnością. WNIOSKI Zrozumienie kontekstu powstania danej księgi biblijnej jest zawsze kluczowe dla jej prawidłowego zrozumienia, a następnie zastosowania jej nauczania w praktycznym życiu chrześcijańskim.
To co pomocnego i odświeżającego może wnieść w życie eklezjalne 1 List Piotra to zrozumienie roli i miejsca kościoła we współczesnym świecie: kościół nie może się od niego separować, lecz pamiętając o swojej odmienności, wyjątkowości i zachowując świętość, musi dawać świadectwo o Zbawicielu. Jan natomiast wnosi autentyczny miernik duchowości chrześcijańskiej: równoważy zależności pomiędzy doktryną a praktycznym życiem. Według niego zdrowa doktryna niesie z sobą prawdziwie chrześcijańskie życie, przejawiające się miłością wobec Boga i innych chrześcijan. Zbyt często nauczanie Piotra i Jana nie jest odczytywane w ich historycznych kontekstach i dlatego często nie znajdujemy jako chrześcijanie Bożych recept na problemy, które trapią również nasze kościoły. Zmiana w tym względzie przynieść może prawdziwe duchowe odnowienie.