Przemówienie papieża Petrosa VII
- 13 grudnia, 2002
- przeczytasz w 5 minut
Przemówienie Jego Świątobliwości, Petrosa VII, Papieża i Patriarchy Aleksandrii i Całej Afryki na 12 Międzynarodowym Spotkaniu ‘People and Religion’ — ‘Christianity and Islam in Dialogue’ 31 sierpień 1998
Można powiedzieć, że dialog między chrześcijaństwem a Islamem wyrasta z samej istoty chrześcijaństwa, które jest przede wszystkim religią dialogu. Sam Bóg w Starym Testamencie rozmawia z człowiekiem, jako Bóg Stwórca (Rdz. 1, 28; 17, 1–2; Wj. 3, 4–6) i objawia mu wyjątkowość swojego Boskiego istnienia (por. Pwt. 6, 4). Ten sam Bóg w Nowym Testamencie w osobie wcielonego Słowa Bożego objawia siebie światu (J 1, 14) i wzywa wszystkich do pokuty i zbawienia (J 1, 13–19).
Istnieją podstawowe i fundamentalne różnice między religiami chrześcijańską i islamską, które nie mogą być ignorowane, ale istnieją również wspólne elementy, które powinny być dyskutowane. Kwestie dotyczące człowieka i świata, szczególnie dotyczące codziennych problemów, mogą lec u podstaw tego dialogu. Istnienie, od VII wieku ne obu religii na tym samym geograficznym terenie, np. na Bliskim Wschodzie czy w Północnej Afryce, może inspirować wzajemny szacunek i pokojową akceptację wyznawców obu religii.Chrześcijaństwo poprzez i w dialogu, dąży do głębszego poznania islamu, jego nauki, historii i tradycji, zawsze w duchu prawdy, czystej miłości i szacunku. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, każda religia czuje potrzebę głoszenia swojego istnienia i prawdziwości całemu współczesnemu światu. Komunikacja i współpraca między religiami za swoje podstawowe zadanie ma przezwyciężenie religijnego fanatyzmu, religijnej choroby osób religijnych; budowanie przyjaźni między narodami i wspieranie władania idei wolności i pokoju na świecie. Wspólne rozwiązywanie współczesnych problemów wspiera pokojowe współistnienie i wzajemne zrozumienie.Islam i chrześcijaństwo mają różne, własne źródła, z których ich wyznawcy czerpią wewnętrzną siłę do życia swoją wiarą i wzrostu duchowego. Stosownie do tych zasad każda religia głosi swoją autonomię wobec problemów teoretycznych czy praktycznych, które przed nią stają.Niestety dyskryminacja religijna i rasowa często irytuje umysł człowieka i przypomina bolesną przeszłość. W rezultacie wspólnoty chrześcijańskie i muzułmańskie często odczują wobec siebie wzajemną nieufność i nie wierzą w możliwość pokojowego współistnienia.Religijny fanatyzm może przynieść tylko nowe społeczne i religijne problemy ludziom, którzy są przez niego rządzeni. Religijne konfrontacje i zderzenia są rezultatem chorych fenomenów religijnych. Chrześcijanie i muzułmanie są jednakowo zobligowani do kierowania swojej uwagi na przyszłość, w której realizować mają wizję Boskiego pokoju na Ziemi.Ale dlaczego, mimo iż te dwie religie współistniały ze sobą przez tak długi okres czasu, to jednak nawet niewielkie polityczne zamieszanie pobudza religijną nietolerancję? To właśnie w tej kwestii dialog między chrześcijaństwem a islamem może zaoferować wielką szansę ludzkości. Produktywny dialog może pomóc w realizowaniu niebiańskiego pokoju na Ziemi, i w zachowaniu świętości życia ludzkiego i godności człowieka. Religie nie mogą narzucić pokoju, mogą jednak wychowywać do niego człowieka oraz dostosować swoją misję do potrzeb czasu.Dialog opierający się nie tylko na kwestiach teolologicznych, ale także na sprawach świata może być zarówno obiecujący, jak i owocny. Sekularyzacja, oziębłość międzyludzka, anonimowość społeczna, zniszczenie środowiska, brak sprawiedliwości i pokoju, głód, przemoc, zagrożenie nuklearne itd. są to problemy, które nurtują serce współczesnego, nieszczęśliwego człowieka. Świat jest zmęczony religijnymi wojnami i konfliktami.Nie zapominiajmy, że wiele lokalnych kościołów, tak jak choćby trzy starożytne Greckie Prawosławne Patriarchaty Wschodu (Konstantynopol, Aleksandria i Antiochia) żyją obecnie w świecie islamskim. Prawosławie współistnieje i szuka dialogu z islamem; dialogu, który zakłada jednak wolność wypowiedzi i równość obu jego stron.We wschodnim chrześcijaństwie każdy odczuwa respekt w odniesieniu do religijnego doświadczenia innych, wyrozumiałość i wzajemne zrozumienie. Podstawową teologiczną wiarą jest to, iż ‘powołanie’ i ‘miłość Boga’ prowadzi każdego człowieka. Człowiek, nawet po upadku, ma możliwość odczuwania obecności Boga. Św. Paweł wyraża to mówiąc: ‘On także z jednego człowieka powołał do istnienia wszystkich ludzi, aby zamieszkiwali całą powierzchnię ziemi. Określił właściwe czasy i granice ich zamieszkiwania, aby szukali Boga, czy to nawet dotknęli Go po omacku i znaleźli. W rzeczywistości bowiem jest On niedaleko od każdego z nas’ (Dz. 17, 26–27). Religijne doświadczenie nie wyraża się tylko w ponagląjącym wewnętrznym ruchu ku wyższej rzeczywistości, ale także w akceptacji Bożego działania w świecie.Dla Greckiego Prawosławnego Patriarchatu Aleksandrii, który przez trzynaście wieków żył w przyjaznym państwie Egipcie, dialog ze światem islamskim ma specjalne, życiowe znaczenie. Islam jest naszym bliskim sąsiadem i patriarchat nie jest mu obcy. Aleksandria, w której patriarchat założył św. Marek — apostoł i ewangelista, nie jest obcy ani wobec Wschodu ani wobec Zachodu, ponieważ z tego greckiego środowiska wypływała cywilizacja grecka i teologiczna myśl Ojców Kościoła. Spotkanie i współistnienie drugiego co do ważności patriarchatu prawosławnego chrześcijaństwa ze wschodnimi cywilizacjami ma swoje korzenie głęboko w historii. Przez wieki, wielka część prawosławia, żyła w świecie islamskim, niestety nie zawsze na równych prawach. Mimo trudności, konfrontacji i nieporozumień więzi między nimi nigdy nie zostały zerwane. Ta owocna duchowa wspólnota świata greckiego i arabskiego, cywilizacji chrześcijańskiej i islamskim jest już sama w sobie dialogiem stuleci, który może oświecać i ubogacać zarówno Zachód, jak i Wschód.Podsumowując musimy powiedzieć, że dialog jest konieczną i faktycznie jedyną akceptowalną drogą czynienia religii bliższymi sobie. Jest naszym wspólnym pragnieniem odrzucenie wszystkich nieporozumień i przesądów. Musimy kultywować wzajemne zaufanie w celu budowania lepszego zrozumienia. Dialog jest konieczny jeśli chcemy przezwyciężyć przeszłe i obecne urazy, konfrontacje, wrogości czy nienawiści. Odpowiedzialni za ten dialog muszą podjąć wszelkie wysiłki do rozwiązania powszechnych problemów świata, budowania bardziej ludzkiego społeczeństwa, charakteryzującego się sprawiedliwą i braterską miłością.Będąc w pełni świadomymi naszej wspólnej odpowiedzialności, chrześcijanie i muzułmanie są razem zobowiązani do respektowania absolutnie wszystkich innych wyznań religijnych i do przezwyciężania uczuć wrogości. Musimy pracować dla międzyludzkiej solidarności, jeśli mamy przezwyciężyć problemy stające przed światem, bowiem ziemia jest naszym wspólnym domem, dla wszystkich narodów, w którym są one powołane do oddawania czci Jedynemu Prawdziwemu Bogu.Tłum. Tomasz P. Terlikowski