- 23 grudnia, 2024
- przeczytasz w 5 minut
Na początku listopada 2024 r. zakończyły się wieloletnie prace nad dokumentem dialogu luterańsko-starokatolickiego w Niemczech. Jego konkluzja jest jasna: bezzwłocznie powinno nastąpić ogłoszenie pełnej wspólnoty kościelnej.
Luterańsko-starokatolicka droga do pełnej jedności
Na początku listopada 2024 r. zakończyły się wieloletnie prace nad dokumentem dialogu luterańsko-starokatolickiego w Niemczech. Jego konkluzja jest jasna: bezzwłocznie powinno nastąpić ogłoszenie pełnej wspólnoty kościelnej.
- Nie istnieją żadne teologiczne powody, aby podtrzymywać podział między Kościołami – mówił podczas Synodu Zjednoczonego Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego Niemiec (VELKD) bp Ralf Meister, zwierzchnik VELKD i jednocześnie biskup krajowy Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Hanoweru. Podobnego zdania jest bp Matthias Ring, kierujący Kościołem Starokatolickim w Niemczech – Ten dokument jest wkładem do pogłębienia wspólnoty między naszymi Kościołami, także w wymiarze teologicznym – mówił.
Deklaracja luterańskiego biskupa nie oznacza, że luteranie i starokatolicy chcą się połączyć, gdyż nie wynika to z eklezjologii i rozumienia ekumenizmu obydwu Kościołów, ale że chcą jeszcze bardziej zacieśnić swoje relacje, nawet jeśli stosunki liczbowe są diametralnie różne (ok. 7,5 mln wiernych do ok. kilkunastu tysięcy).
Nie jednak liczby są tutaj istotne, a duchowe więzi i bilateralna współpraca między obydwiema tradycjami. Od 1985 roku luteranie oraz starokatolicy mają ustanowioną gościnność eucharystyczną, w 2016 roku nastąpiło wzajemne uznanie konfirmacji i bierzmowania, a w 2017 roku obydwa Kościoły wydały wspólną agendę ślubną.
Wnioski teologicznego raportu są jasne: czas na ogłoszenie pełnej komunii między obydwoma Kościołami, a więc oficjalnego uznania urzędów i wspólne świętowanie Eucharystii, mimo wciąż istniejących różnic w rozumieniu niektórych zagadnień związanych z eklezjologią czy sakramentologią.
Raport nie został jeszcze opublikowany, gdyż prowadzone są ostatnie poprawki redakcyjne. Jego ostateczna wersja zostanie przedłożona Synodom obydwu Kościołów, ale też Międzynarodowej Konferencji Biskupów Starokatolickich Unii Utrechckiej, która będzie musiała zabrać głos w tej sprawie.
Dla Utrechtu sprawa nie jest nowa, gdyż w 2016 roku Unia Utrechcka zawarła interkomunijne Porozumienie z (ewangelicko-luterańskim) Kościołem Szwecji. Wówczas w podpisanym przed głównym ołtarzem katedry w Uppsali dokumencie znalazło się m. in. stwierdzenie: „odmienne tradycje w naszych Kościołach, czy to natury strukturalnej, liturgicznej, teologicznej, czy też dyscyplinarnej, nie wykluczają, że Kościoły nasze pozostają w trwającej od stuleci ciągłości tradycji apostolskiej; potwierdzają raczej, że różnorodność nie neguje fundamentalnej jedności, która może być jeszcze pogłębiona w przyszłej wspólnocie.”
Trudno wykluczyć, że wniosek o ustanowienie wspólnoty eucharystycznej między starokatolikami a luteranami nie napotka na pewne bariery. Mogą pojawić się wątpliwości w kwestiach, które dla Kościołów starokatolickich są kluczowe i będą budziły pytania – chodzi m. in. o kwestie rozumienia urzędu i sukcesji apostolskiej w VELKD. O ile w przypadku Kościoła Szwecji takich obiekcji nie było, o tyle niewykluczone, że mogą zostać podniesione w dyskusjach oraz przy samym procesie decyzyjnym, ale właśnie wyjaśnieniu tych aspektów służyć ma dokument, który ma być dyskutowany nie tylko na płaszczyźnie ogólnokościelnej, ale i lokalnej, a także parafialnej.
Ponieważ z dokumentem luterańsko-starokatolickim z Niemiec zapoznać się musi również episkopat Unii Utrechckiej, co według informacji ekumenizm.pl może stać się podczas najbliższego posiedzenia biskupów w czerwcu 2025 r., oznacza to, że do jego treści ustosunkować się będzie musiała również strona polskokatolicka. Kościół Polskokatolicki, a właściwie jego biskupi, jest obecnie jedynym członkiem Unii Utrechckiej w Polsce.
Wspominana wcześniej interkomunia między Kościołem Szwecji a Unią Utrechcką nie wywołała jakichkolwiek konsekwencji w Polsce, choć takowe teoretycznie ma. Podpisana umowa oznacza, że najpóźniej od 2016 roku Kościół Szwecji ma w Polsce nie tylko jedną, ale i dwie siostry, zarówno Kościół Ewangelicko-Augsburski, jak i Kościół Polskokatolicki. Tyle tylko, że jest to w tym wypadku rodzeństwo na papierze, gdyż niemożliwe do przeżywania, choćby w związku z faktem, że Kościół Polskokatolicki nie wyświęca kobiet do kapłaństwa, podobnie jak Kościół Szwecji nie święci duchownych odrzucających kapłaństwa kobiet. Teoretycznie więc szwedzcy luteranie powinni (ze wzajemnością) traktować Kościół Polskokatolicki jak swój, ale choćby z wymienionych wyżej przyczyn, nie jest to możliwe na obecnym etapie.
Zawarcie przez Unię Utrechcką interkomunii z VELKD stanowiłoby jeszcze większe wyzwanie, gdyż wyostrzyłoby pytanie o charakter wspólnotowej relacji nie tylko między niemieckimi luteranami i starokatolikami, ale też w odniesieniu do wszystkich innych Kościołów, z którymi już są związani, w tym wypadku o stopień relacji między Kościołem Polskokatolickim a Kościołem Ewangelicko-Augsburskim w Polsce.
Obecnie obydwa Kościoły łączy wspólne członkostwo w Światowej Radzie Kościołów czy Polskiej Radzie Ekumenicznej, ale obydwie struktury ani wymagają, ani nie zakładają jakichkolwiek więzi sakramentalnych. Bodajże jedyną teologiczną umową między polskimi luteranami a polskokatolikami jest sygnowana z większością Kościołów PRE Wspólna Deklaracja o Wzajemnym Uznaniu Chrztu (2000).
Zarówno Kościół Ewangelicko-Augsburski, jak i Kościół Polskokatolicki praktykują wzajemna gościnność eucharystyczną, ale nie dzieje się to podstawie jakiegokolwiek porozumienia. Praktyka ta wynika z samozrozumienia poszczególnych wspólnot, które do Stołu Pańskiego zapraszają wszystkich ochrzczonych bez konieczności zmiany wyznania. Inaczej ma się sprawa w przypadku księży polskokatolickich, którzy teoretycznie nie powinni przystępować do Sakramentu Komunii Świętej w Kościele, z którym ich Kościół nie ma pełnej wspólnoty eucharystycznej. Także duchownym luterańskim zaleca się podobną praktykę, choć Pragmatyka Służbowa nie zakazuje przyjmowania duchownym Komunii Świętej w innych Kościołach.
Dotychczas międzynarodowe dialogi bilateralne omijały ruch ekumeniczny w Polsce, co związane jest chociażby ze smutnym faktem, że Kościoły, należące do PRE zasadniczo nie są zainteresowane dialogiem międzywyznaniowym. Można więc założyć, że kolejny dokument między luteranami a starokatolikami właściwie nie przełoży się w jakikolwiek sposób na grunt polski, nawet jeśli aspekt teologiczno-duszpasterski mógłby wskazywać inny kierunek.
Jednak nie tylko kwestia ustanowienia jedności eucharystycznej jest kluczowa w rozważaniach, dotyczących relacji starokatolicko-luterańskich. We wrześniu 2024 roku Biskupi Unii Utrechckiej przedłożyli Międzynarodowej Konferencji Teologów Starokatolickich zarys dokumentu, zgodnie z którym Unia Utrechcka stałaby się sygnatariuszką Wspólnej Deklaracji nt. Nauki o Usprawiedliwieniu podpisanej 35 lat temu (1999) między Kościołem rzymskokatolickim a Światową Federacją Luterańską. Od czasu jej podpisania tekst Wspólnej Deklaracji uznali również międzynarodowe struktury Wspólnoty Anglikańskiej, metodystów i reformowanych. Starokatoliccy teolodzy przyjęli zarys dokumentu do wiadomości i zarekomendowali biskupom podpisanie Wspólnej Deklaracji.