- 28 sierpnia, 2024
- przeczytasz w 4 minuty
Europejscy ewangelicy debatują o nadziei i Wieczerzy Pańskiej podczas 9. Zgromadzenia Wspólnoty Kościołów Ewangelickich w Europie, które odbywa się w Sybinie (Rumunia). Jeszcze przed rozpoczęciem Zgromadzenia nie obyło się bez kontrowersji.
Spotkanie europejskich ewangelików w Sybinie — kontrowersje i dialog
Europejscy ewangelicy debatują o nadziei i Wieczerzy Pańskiej podczas 9. Zgromadzenia Wspólnoty Kościołów Ewangelickich w Europie, które odbywa się w Sybinie (Rumunia). Jeszcze przed rozpoczęciem Zgromadzenia nie obyło się bez kontrowersji.
27 sierpnia 2024 roku rozpoczęło się w Sybinie 9. Zgromadzenie Ogólne Wspólnoty Kościołów Ewangelickich w Europie (GEKE), które potrwa do 2 września br. Spotkanie Wspólnoty reprezentującej 40 milionów wiernych z 96 Kościołów protestanckich tradycji luterańskiej, reformowanej, unijnej i metodystycznej odbywa się pod hasłem „W świetle Chrystusa – wezwani do nadziei.” Obrady odbywają się w luterańskiej katedrze Marii Panny w Sybinie, należącej do Ewangelickiego Kościoła Augsburskiego Wyznania w Rumunii.
Kościół ten jest niewielką, bo zaledwie 10-tysięczną wspólnotą, do której należą niemieckojęzyczni Transylwańczycy, potomkowie Sasów przybyłych do Siedmiogrodu w średniowieczu. Co ciekawe, Kościół ten posiada aż 150 budynków sakralnych, z których 80 procent stanowią kościoły średniowieczne. Kilka z nich wpisanych jest na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Jak informuje portal ewangelicy.pl, do Sybina w Transylwanii przybyło 100 delegatów z prawie wszystkich Kościołów członkowskich GEKE, w tym także delegacje z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego (Luterańskiego) oraz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Polsce.
Węgierscy reformowani nie chcą rozmawiać
Na obrady Zgromadzenia rzuciła się cieniem wolta węgierskich reformowanych, którzy zrezygnowali z uczestnictwa w Zgromadzeniu, choć podkreślili, że nie chcą zawieszać członkostwa we Wspólnocie, ani tym bardziej występować. Węgrzy wysłali do Sybina jedynie obserwatora oraz jednego wolontariusza. Powód?
Diecezje Węgierskiego Kościoła Reformowanego w Rumunii zwróciły się do władz Wspólnoty o wycofanie z obrad 400-stronicowego dokumentu „Płeć – seksualność – małżeństwo – rodzina”, argumentując, że temat jest zbyt kontrowersyjny i może wywoływać zbyt daleko idące różnice zdań. W tle są również aspekty polityczne związane z bardzo bliskimi relacjami, które ma Węgierski Kościół Reformowany z rządem premiera Victora Orbana, a także uwikłanie byłego biskupa tego Kościoła w skandal pedofilski, po którym do dymisji podała się była już prezydent Węgier Katalin Novak.
Wspomniany tekst jest dokumentem studyjnym, uwzględniającym interdyscyplinarne aspekty poruszanych zagadnień, zleconym do opracowania jeszcze przez poprzednie Zgromadzenie Ogólne, które odbyło się w 2018 roku w Bazylei (Szwajcaria). Tekst, który wywołał sprzeciw węgierskich reformowanych, nie był na żadnym etapie tekstem doktrynalnym i jako taki nie miał być przedmiotem głosowania ani też oficjalnym stanowiskiem Kościołów należących do GEKE. Władze GEKE odmówiły spełnienia prośby, a decyzja węgierskich reformowanych w Rumunii, z którą utożsamił się Reformowany Kościół na Węgrzech, wywołała zaskoczenie władz GEKE. Jasne jest, że uwzględnienie prośby Wegrów byłoby niebezpiecznym precedensem, który by blokował jakikolwiek proces dyskusji w ramach i tak zróżnicowanej wspólnoty.
W Zgromadzeniu, oprócz delegatów, udział biorą również obserwatorzy wysłani przez partnerskie organizacje kościelne oraz Kościoły, które nie są sygnatariuszami Konkordii Leuenberskiej (1974), jak chociażby ewangelicko-luterański Kościół Szwecji. W bieżącym roku obchodzona jest 50. rocznica Konkordii Leuenberskiej, która jest jednym z najważniejszych dokumentów teologicznych XX wieku, realnie kończącym spory, choć nie rozwiązującym wewnątrzprotestanckie różnice wokół rozumienia Eucharystii trwające od XVI wieku. To właśnie rozumienie Sakramentu Ołtarza uniemożliwiło zjednoczenie zwolenników Reformacji w XVI wieku (głównie luteran i kalwinistów).
Ekumeniczny afront
Podczas podobnych wydarzeń ekumenicznych zwyczajem jest zapraszanie reprezentantów partnerskich Kościołów i organizacji ekumenicznych. Władze GEKE zaprosiły przedstawiciela Rumuńskiej Cerkwi Prawosławnej, do której należy większość mieszkańców kraju, oraz reprezentanta Papieskiej Dykasterii ds. Jedności Chrześcijan.
Podczas inauguracji obrad nie pojawił się ani przedstawiciel Watykanu, ani nawet lokalny biskup czy jakikolwiek inny duchowny rzymskokatolicki. Podobnie zabrakło prawosławnych.
Podczas Zgromadzenia delegaci zapoznają się z tekstami studyjnymi „Chrześcijańska mowa o Bogu”, „Praktyka i teologia Wieczerzy Pańskiej” oraz “Kościół i demokracja”. Zgromadzenie zajmie się ponadto stanowiskami Kościołów na temat migracji, sytuacji w Ukrainie, a także sytuacją na Bliskim Wschodzie oraz rozmowami międzyreligijnymi. Zespół młodych teologów przedstawi także wyniki konsultacji nt. przyszłości Wspólnoty.
Omówiona zostanie również strategia GEKE „Być wspólnie Kościołem w świetle nadziei” na lata 2024–2030 oraz dokonany zostanie wybór nowej Rady GEKE w związku z końcem kadencji obecnej, w której zasiada m. in. ks. Marcin Brzóska, proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie. Delegatem Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce jest ks. Arkadiusz Raszka (Dzięgielów), a Kościoła Ewangelicko-Reformowanego bp Semko P. Koroza (Łódź). Obecny jest również ks. Paweł Gajewski, który reprezentuje Kościół Waldensów we Włoszech, a także ks. dr Ireneusz Lukas ze Światowej Federacji Luterańskiej.
Jedni przychodzą, inni odchodzą
Spotkanie GEKE rozpoczęło się od nabożeństwa połączonego z Sakramentem Wieczerzy Pańskiej. Kazanie wygłosił ks. John Bradbury (Zjednoczony Kościół Reformowany w Wielkiej Brytanii), urzędujący prezydent GEKE.
Podczas nabożeństwa przywitano również cztery nowe Kościoły członkowskie GEKE, wszystkie Kościoły – różnej wielkości – są Kościołami luterańskimi: Kościół Ewangelicko-Luterański Gruzji, Niemiecki Kościół Ewangelicko-Luterański w Ukrainie, Kościół Islandii oraz Niemiecki Kościół Ewangelicko-Luterański Łotwy.
Jednocześnie oficjalnie pożegnano Ewangelicko-Luterański Kościół Łotwy, który zdecydował się opuścić struktury GEKE, m. in. z powodu swojego stanowiska wobec ordynacji (wyświęcania) kobiet.